Busslink i Sverige AB 4275

Startat av Hasse L, 16 februari 2019, 09:47:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


JZJ 438 - Volvo B10M / Säffle 1995. Tidigare litt. H23 vid SL Buss AB.

Niclas Wennerlid

Alltid lika kul när du visar dina bilder från Nacka/Värmdö :-)
Just den där individen kom jag aldrig överens med, 4275 hade väldigt oberäkneliga bromsar.
Ibland blev det nästan som man behövde stå på bromsen för att den skulle stanna vid hållplats, jag vet att felet var allmänt känt men verkstan hittade aldrig vad som var fel.

// Niclas

Ulf Berlin

Jättekul att du visar bilder från just denna sluthållplats som sällan besöks/-tes :)
Dom flesta 42xx vagnarna fick väl inv numret i det svarta fältet,men denna ser ovanligt fräsch ut så den kanske är omlackerad?/Ulf

Börje


Fredrik Gelin

Jag håller med Niclas, jag körde bussen många gånger i Täby och minns att bromsarna på just denna individ avvek från resten av serien.
Ibland tog bromsarna sent och ibland som vanligt vilket gjorde att jag alltid var på min vakt när jag körde denna buss.
Sedan tycker jag inte att 42xx-serien överlag var så roliga att köra.
De senare H23:orna i 54xx-serien var betydligt bättre tycker jag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nisse Bökelund

Hej.
Är det bara jag som tycker att den där typen av SL-logga är väldigt ful.
Jag tycker att den är för stor, men den här sitter ju åtminstone i mitten.
Jag har sett en del bilder där den på grund av sin storlek har blivit placerad
lite vid sidan om. Nej den nya lilla loggan tycker jag är snyggare.
Men det är vad jag tycker. Det finns säkert många som tycker tvärt om.
För övrigt så tycker jag bilden och bussen var fin. Och ett fint typsnitt på
texten i destinationsskylten.


Hälsningar Nisse.

Niclas Wennerlid

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 februari 2019, 08:02:51 AM

Sedan tycker jag inte att 42xx-serien överlag var så roliga att köra.
De senare H23:orna i 54xx-serien var betydligt bättre tycker jag.


Jag håller med där, jag var aldrig särskilt förtjust i 42xx-serien.
Precis som du säger var 54xx betydligt trevligare på alla sätt.

// Niclas

Ola Å

Jo, 54-orna var nog de man föredrog, fast 4295 har jag bra minnen av, förutom urusel FM-radio, tog ut den i trafik en julhelg när den var sprillans och kunde knappt få in vanliga SR.
Niclas och Fredrik minns säkert den 54-vagn som badade i sjön längs Isättravägen mot Skärgårdsstad?

Niclas Wennerlid

Jag vill minnas att det var 5423 som fick bada men minnet kan svika, det var ett bra tag sedan.
Däremot minns jag mycket väl de bägge stölderna av 5663 i Åkersberga och när 4113 eldades upp, jag åkte som TL på alla händelserna då.

// Niclas

Mats W

Notera att bussen har öppningsbart fönster i släpet. 4271 var den första i serien och (nytt) försök att återigen kunna öppna ett fönster för att få in frisk luft.
Har för mig att samtliga leveranser efter denna, både Scania och Volvo, hade öppningsbara fönster i olika mängd och utförande

Fredrik Gelin



Citat från: Ola Å skrivet 25 februari 2019, 11:33:23 AM
Niclas och Fredrik minns säkert den 54-vagn som badade i sjön längs Isättravägen mot Skärgårdsstad?
Jodå, det minns jag tillsammans med en del annat märkligt som hände i Åkersberga genom åren.
Misstankar riktades så småningom mot några ungdomar i Åkersberga som misstänktes ligga bakom flera av händelserna, men jag tror att det var svårt att föra i bevis.
Bussarna nede vid stationen stod ju väldigt utsatta och råkade därför illa ut vid flera tillfällen.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Robert Brink

Har för mig, att vi fick en begagnad 42 vagn till Råsta, kan ha varit 4235? Elle är jag helt ute och cyklar? Har i alla fall något minne av att den gick väldigt bra. Volvo på den tiden gick så olika, så det var svårt att hänga ut en hel serie, tycker mer det handlade om individer.

//R

Göran Nilsson

Citat från: Robert Brink skrivet 28 februari 2019, 18:46:51 PM
Har för mig, att vi fick en begagnad 42 vagn till Råsta, kan ha varit 4235? Elle är jag helt ute och cyklar? Har i alla fall något minne av att den gick väldigt bra. Volvo på den tiden gick så olika, så det var svårt att hänga ut en hel serie, tycker mer det handlade om individer.

//R

4236 har jag bild på i Spånga på linje 179 våren 2006 så det var kanske den det handlade om. / GNl

Ulf Berlin

Råsta fick väl överta flertalet ifrån Norrtälje när 676 blev stombuss:

Sveavägen/Kungsgatan 2007-09-18./Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2019, 22:14:01 PM
Råsta fick väl överta flertalet ifrån Norrtälje när 676 blev stombuss

När 640 blev stombuss. Ändringen till linjenummer 676 skedde flera år efteråt.