I veckan såg jag första bilen med Z som begynnelsebokstav på nummerplåten. Har inte lyckats hitta någon artikel där det meddelats att den sista tillgängliga begynnelsebokstaven har tagits i bruk, vet någon här mer exakt när Z togs i bruk? (personliga skyltar undantagna)
Det första fordonet på Z i det nuvarande nummersystemet tycks vara ZAA003, som inregistrerades 2017-11-28. (Av någon anledning är varken ZAA001 eller ZAA002 sökbara i Vägtrafikregistret.)
Detta leder till en följdfråga: Enligt Biluppgifter.se (https://biluppgifter.se/fordon/ZAA) börjar ZAA-serien med följande nummer: 003, 004, 005, 008, 009, 010, 013, 014, 015, 018, 019 osv. Varför lämnar man dessa luckor i nummerserien? ???
Man meddelade att man tig Y och Z i bruk för dryga året sedan. Sen började ju man logiskt med Y först.
Det finns luckor kvar även med begynnelsebokstav Y. Gissar på att man tilldelar i serier per tillverkare eller att datorerna på något sätt slumpar ut nummerna.
Se tex när en serie bussar levereras. Även om alla har samma bokstäver kommer de aldrig i nummerföljd. Men någon vet kanske bättre kring detta?
Har man börjat med annan variant ? bokstäver-två siffror och en bokstav exempelvis eller någon annan variant än den vanliga ?
Jag tyckte mig se en sådan men det kan vara svårt se vilket land en sådan skylt härstammar ifrån.
Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2018, 00:55:58 AM
Har man börjat med annan variant ? bokstäver-två siffror och en bokstav exempelvis eller någon annan variant än den vanliga ?
Jag tyckte mig se en sådan men det kan vara svårt se vilket land en sådan skylt härstammar ifrån.
Om bilen var registrerad i Sverige så måste det varit en personlig skylt. Dessa kan ha upptill 7 tecken.
Ny typ av regnummer där sista siffran är utbytt mot en bokstav kommer att tas i bruk först år 2019.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/beslutat--nya-registreringsnummer-infors-under-2019/
Och när Z är slut blir det väl AC och BD! 😉
Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Jag har märkt ett system när man nyregistrerar fordon:
Först tar man personbilar mm fordon under 3,5t. Verkar som att tillverkarna vid efterfrågan om förregistreringar tilldelas serier - långa rader med samma modell med samma begynnelse i registreringsnummer med bokstäver och första siffran finns.
Senare tas fordon över 3,5t. Tex är man nu och förregistrerar sådana på YLF, och dessa hänger alltid efter i serierna, antagligen för att man får in sökningar om förregistrering betydligt senare.
På biluppgifter.se kan man söka fram om man tex skriver ZBB0 så får man alla i det hundratalet - och kan på så sätt få upp hur långt man hunnit. Via antalet som står längst upp kan man se om serien är besatt av tunga fordon eller inte...brukar ofta vara ca 70 fordon som besätts av lättare fordon i början.
Genom att skriva in ZEY på biluppgifter.se fick jag fram att allra högsta numret just nu är ZEY037
När Z är slut kan man anta att man återbesätter lediga kombinationer tidigare än Z. Just nu är det nästan inget alls som återbesätts - åtminstone inte på tunga sidan...endast enstaka
Uffe
Citat från: Freke skrivet 22 januari 2018, 22:33:05 PM
Och när Z är slut blir det väl AC och BD! 😉
Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
I inlägget du svarade på finns en länk som berättar hur man tänker göra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/beslutat--nya-registreringsnummer-infors-under-2019/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2018, 11:12:09 AM
I inlägget du svarade på finns en länk som berättar hur man tänker göra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/beslutat--nya-registreringsnummer-infors-under-2019/
Klart det inte blir AC och BD - Staffan missade totalt den roliga poängen bara :)
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 23 januari 2018, 09:51:18 AM
Jag har märkt ett system när man nyregistrerar fordon:
Först tar man personbilar mm fordon under 3,5t. Verkar som att tillverkarna vid efterfrågan om förregistreringar tilldelas serier - långa rader med samma modell med samma begynnelse i registreringsnummer med bokstäver och första siffran finns.
Senare tas fordon över 3,5t. Tex är man nu och förregistrerar sådana på YLF, och dessa hänger alltid efter i serierna, antagligen för att man får in sökningar om förregistrering betydligt senare.
På biluppgifter.se kan man söka fram om man tex skriver ZBB0 så får man alla i det hundratalet - och kan på så sätt få upp hur långt man hunnit. Via antalet som står längst upp kan man se om serien är besatt av tunga fordon eller inte...brukar ofta vara ca 70 fordon som besätts av lättare fordon i början.
Genom att skriva in ZEY på biluppgifter.se fick jag fram att allra högsta numret just nu är ZEY037
När Z är slut kan man anta att man återbesätter lediga kombinationer tidigare än Z. Just nu är det nästan inget alls som återbesätts - åtminstone inte på tunga sidan...endast enstaka
Uffe
Intressant! När jag tittar lite närmare på mitt exempel med ZAA-serien ser jag att det ju faktiskt finns ett mönster. Genom hela serien delar man ut tre nummer, hoppar över två, delar ut tre, hoppar över två osv. Det låter rimligt att de överhoppade numren är reserverade för tunga fordon. Alltid lär man sig något nytt :)
När man börjar återbesätta gamla bokstavsserier vore det ju lite smånördigt kul om man enbart lade nya BMW i just BMW-serien, samt kanske även enbart Audi i DKW-serien. Finns säkert fler exempel att komma på! ;D
Man återanvänder nog en hel del nummer. Jag har köpt nya bilar 1998, 2007 och 2017 och inte någon gång har jag fått ett nytt nummer. Första gången blev det EHK, andra gången EWN och nu senast PGF.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 23 januari 2018, 09:51:18 AM
Jag har märkt ett system när man nyregistrerar fordon:
Först tar man personbilar mm fordon under 3,5t. Verkar som att tillverkarna vid efterfrågan om förregistreringar tilldelas serier - långa rader med samma modell med samma begynnelse i registreringsnummer med bokstäver och första siffran finns.
Senare tas fordon över 3,5t. Tex är man nu och förregistrerar sådana på YLF, och dessa hänger alltid efter i serierna, antagligen för att man får in sökningar om förregistrering betydligt senare.
På biluppgifter.se kan man söka fram om man tex skriver ZBB0 så får man alla i det hundratalet - och kan på så sätt få upp hur långt man hunnit. Via antalet som står längst upp kan man se om serien är besatt av tunga fordon eller inte...brukar ofta vara ca 70 fordon som besätts av lättare fordon i början.
Genom att skriva in ZEY på biluppgifter.se fick jag fram att allra högsta numret just nu är ZEY037
När Z är slut kan man anta att man återbesätter lediga kombinationer tidigare än Z. Just nu är det nästan inget alls som återbesätts - åtminstone inte på tunga sidan...endast enstaka
Uffe
Jag tror du är inne på rätt spår men om det var så fullt ut skulle alla tunga fordon ha höga siffror men det finns såväl personbilar med höga nummer och tungafordon med låga nummer. Jag tror mer på Tommys variant. Minus bil har ett regnummer där det är lediga kombinationer på båda sidor. Min bil är en i en lång serie som förregistrerades samtidigt men inte i en lång rad utan mer i omgångar att säga.
Igår såg jag en ny, riktigt dyr, Audi som hette ZAB :o ;D
Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2018, 13:55:24 PM
När man börjar återbesätta gamla bokstavsserier vore det ju lite smånördigt kul om man enbart lade nya BMW i just BMW-serien, samt kanske även enbart Audi i DKW-serien. Finns säkert fler exempel att komma på! ;D
Enligt Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige#Ol%C3%A4mpliga_bokstavskombinationer) är kombinationen GUB tillåten sedan 2010, den borde ju ett visst företag få på sina bussar... :)
Citat från: Tommy E skrivet 24 januari 2018, 21:33:46 PM
Enligt Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige#Ol%C3%A4mpliga_bokstavskombinationer) är kombinationen GUB tillåten sedan 2010, den borde ju ett visst företag få på sina bussar... :)
Vill minnas att jag såg när jag var i Georgien (som också kör med tre bokstäver följt av tre siffror) att en del BMW hade registreringsnummer som började på BMW. Vet inte om det var någon sorts tilldelningsalgoritm som låg bakom, eller om det fanns nån variant där ägaren kan "boka" lediga nummer.
Citat från: Walter skrivet 23 januari 2018, 19:21:17 PM
Jag tror du är inne på rätt spår men om det var så fullt ut skulle alla tunga fordon ha höga siffror men det finns såväl personbilar med höga nummer och tungafordon med låga nummer. Jag tror mer på Tommys variant. Minus bil har ett regnummer där det är lediga kombinationer på båda sidor. Min bil är en i en lång serie som förregistrerades samtidigt men inte i en lång rad utan mer i omgångar att säga.
Nja, du missuppfattade mig, eller kanske jag skrev lite konstigt.
"I början" menade jag när man BÖRJAR använda en kombination som ZAB så blir ungefär 70 fordon i serien 001-099 besatta "i början" och senare kommer tyngre fordon med eftersläpning - alltså själva serien, inte att fordonen 001-050 skulle vara PB och 051-099 skulle vara tyngre som exempel.
Tommy har helt rätt i sina antaganden.
Nu har man tydligen bytt metod för att tilldela nya skyltar. Vanliga bilar verkar nästan uteslutande få återanvändna kombinationer, medan bussar och andra fordon som innan fick vissa delar av nya serier nu har hoppat i tilldelningen från YK* till ZJ* (ungefär)
Tittar man i serier som börjar på ZJ och senare så är endast få skyltar tilldelade i varje bokstavskombination. Innan tilldelade man i vart fall sex av varje tiotal till vanliga bilar.
Just nu (180501) verkar det som "lägsta" registreringsnummer i landet innehas av en grå moped (Aixam S9), med nummer ZZY212.