Bildsvep från Nobina Södertörn - 22 maj 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 22 maj 2020, 17:35:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep från Nobina Södertörn. Först en av Tyresös flexbussar, Nobina 3905, på linje 824 mellan Tyresö C och Handen. Vid fototillfället gör bussen ett uppehåll vid hållplats Sågen i Vendelsö.

Det verkar som att Nobina inte öronmärker sina flexbussar lika hårt som förut då dekalen "f" inte längre verkar förekomma på karossen. Istället används lösa skyltar med texten "Flexbuss".



Nobina 3087 är eller var i alla fall tidigare en av Handengaragets flexbussar.



Det är inte ofta jag sett bussar i Haninge skyltade "Fullsatt". Att just denna tur hade denna skyltning beror med all säkerhet på Corona och att föraren bedömde att det var svårt för passagerarna att hålla avstånd när det blev för många i bussen.



En äldre Scanialedvagn, hemmahörande hos Nobina Tyresö, ankommer strax Ekstubben (ändhållplats för linje 401 i Älta).



Lokallinje 820 i Trollbäcken trafikerades denna dag av 12-metersbuss, än av de äldre i Jordbrogaraget. Tanken var väl att de mindre bussarna av märket Optare skulle trafikera linjen.



En Optarebuss dök dock upp på Närtrafiklinje 981 i Handen. Hur länge har Nobina 2346 varit stationerad på Södertörn? Annars är det väl Optarebussarna Nobina 2537 & 2538 som trafikerar Närtrafiken i Handen samt linje 850?





Slutligen f.d. Norgevagn Nobina 6045 på linje 844 vid Västerhaninge stn. Om jag minns rätt är Nobina Södertörns f.d. Norgevagnarn stationerade i Jordbrogaraget.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

ks

Härligt bildsvep!

Tror inte 3905 är fast flexbuss i Tyresö, den ryckte nog bara in som det idag eftersom de fortfarande är markerade med f! 3087 var tidigare flex som du sa, men numera är 3867-3869 flexar i Handengaraget. Alla 60-vagnar är som du sa stationerade i Jordbrogaraget. 2537 har bara en framdörr, så den körs ej p.g.a corona. 2538 är trasig och på service, därav normalbussar på 820 och 2346 på 981.

//KS
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Mikael T Nilsson

Hej,

Kul att du uppskattade bilderna.
Och tack för uppgifterna. Jag ser nu när jag går igenom dagens bildskörd att även Handenvagn 3867 kom med på bild. Även den hade en lös skylt med texten "Flexbuss" i fronten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

ks

#3
Hej, det stämmer. Det har alla flexvagnar, men 3867 är markerad med flex över framdörren samt ett f på baken. Ingen av flexvagnarna är markerade med f på fronten. Flexar i Tyresö är 3109, 6042, 6043.
/KS




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Mikael T Nilsson

#4
Tack för uppgifterna om flexvagnarna i Södertörn. Bilden jag tog på 3867 visade bara bussens vänstersida snett framifrån, så "f:en" på karossen syns tyvärr inte.

Är det bara Handen och Tyresö som har flexbussar i Södertörn eller fins det dedikerade flexbussar även i Södertörnsgaragen Jordbro och Ösmo?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kristian

Tjusigt bildsvep!

Vet inte hur det är med flexbussar i Ösmo, men den senaste flexbussen jag såg i Nynäs var Handens 3867.

Ulf Berlin

2346"verkar"ha ett Västtrafik förflutet?/Ulf

Bese001

2346 har iaf gått i Arvika hos Nobina tillsammans med några till 234x enligt SBH. Antagligen skolbusstrafik? Inhyrd tillsammans med de övriga. BK Invest.

Mikael T Nilsson

Citat från: Kristian skrivet 24 maj 2020, 14:22:10 PM
Tjusigt bildsvep!

Vet inte hur det är med flexbussar i Ösmo, men den senaste flexbussen jag såg i Nynäs var Handens 3867.

Roligt att du uppskattade bilderna! Då är det nog så att Handens och Tyresös flexbussar tillsammans täcker in hela Södertörnsområdet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

ks

#9
Precis men även Jordbro har en tågflex som kör linjetrafik på morgonen, förr var detta 3160. Men nu vet jag inte, har sett blandat på den tjänsten, bl.a 6044. F.ö är 6044 och 6046 sedan ett tag lånade til. HAGA, huruvida de är tillbaka i JOGA nu vet jag inte.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Mikael T Nilsson

Ok, tack för uppgiften! Det verkar vara fler garage utmed pendeltågslinjerna som har tågersättningsvagnar (flex) i beredskap. Även Nobina Kallhäll har bl a 3157 och Södertälje har väl också minst en vagn avsedd för detta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

#11
Äntligen fick jag den blåa Optaren på bild. Hittade den inte på 820 så jag åkte till Brandbergen och tittade och där fick jag napp.
Enligt vad jag har hört så har inte den blå bussen något inventarienummer

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

#12
Den har inventarienummer 2346.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Bussmicke

Var står det?
Jag såg inget nummer.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Står väl kanske inte på utsidan av bussen i så fall. Ibland sitter inv.nr på insidan och ibland finns det bara angivet i typ listor och annat.

Denna buss rullar förmodligen med någon form av dispens så detta med yttre synliga inv.nr blir nog då lite överkurs.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman