eCitaro som ledbuss?

Startat av Ted Selander, 21 mars 2020, 09:39:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Hur långt fram ligger Mercedes elbussprogram? Om vi bortser från rådande produktionssvårigheter, finns eCitaro som ledbuss under leverans, och tagen i trafik någonstans?
Är det enbart laddning i depå som gäller för eCitaro, eller finns möjlighet till snabbladdning med pantograf?

Vissa rykten menar att Mercedes är aktuell för stomlinjerna i Jönköping 2021 (Vy buss), andra menar bestämt att det blir Volvo. I staden ska byggas 11 laddstolpar enligt planen.
Någon som vet, det finns inga pressmeddelanden från någon leverantör eller från Vy.


Gano

#2
Nej dessa skall vara till den övriga trafiken och inte stomlinje-trafiken. ;)




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.






Ted Selander

Tack, jag hade missat notisen i Bussmagasinet, då kanske grundtipset är Volvo i stomlinjetrafiken?

AO

Jag tolkar det som att man i övrigt tar över befintliga bussar från Keolis, men det kanske är fel?

Bussemil

Som ja förstått det så tar man över de 32 befintliga Mercedes ledbussarna och de två Volvo elbussarna på linje 17.

Ted Selander

Det stämmer med övertagandet, men det ska ju till ett 40-tal ledade elbussar till stomlinjerna. Nuvarande Citaroled ska gå på linje 24, 27 och 28.

VincentJkpg

Tänker att mest troligt blir det BYD, VDL eller Volvo eftersom det är dem som i nuläget levererar/kan leverera större mängder ledade elbussar i Europa.

AO

Solaris skulle ju även kunna läggas till den listan eftersom Vy köpt både nya gas- och elbussar till Gävle från Solaris.

VincentJkpg

Just det ja! Vet inte varför jag glömde Solaris, de har ju även dom sålt riktigt bra i Europa.

Elias Karlsson

Citat från: Ted S skrivet 21 mars 2020, 09:39:06 AM
I staden ska byggas 11 laddstolpar enligt planen.

Hur går det ihop med 11 laddstolpar till 4 stomlinjer? Kommer det byggas fler stolpar på vissa ändhållplatser eller kommer det finnas möjlighet att ladda mitt på linjen? ???

Bussemil

Man sätter upp fler laddstolpar på de större ändhållplatserna Råslätt & Huskvarna.  ;)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.