Volvo Ajokki Express hos Försvaret nutid och dåtid [bilder]

Startat av Ebermark, 25 november 2020, 20:01:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Hej!
Sprang på denna klenod vid centralstationen i Boden i somras. En Volvo B10M med Ajokki Expresskaross tillhörandes Försvarsmakten med reg.nr 46732.


Bussen är sannolikt från 1991 (alltså nästan 30 år gammal) då den är av samma modell och färgsättning som en av de bussar jag hade nöjet att ratta när jag gjorde min värnplikt i Linköping 1994-95. Bilden nedan på 44780, en Volvo B10M-65/Ajokki Express från 1991, är tagen vid Ekerö Centrum i januari 1995. Jag hade kört upp ett gäng högvaktssoldater från Linköping som skulle vakta kungafamiljen vid Drottningholm och jag tog en omväg för att spana in Swebus depå på Ekerö. Sannolikt inte tillåtet enligt reglementet, men det lär ju vara preskriberat vid detta laget.


Vagnparken på Transportdetaljen 14/Fo 41 på den tiden bestod av fem bussar. Två Volvo/Ajokki Express från 1991, en Volvo/Berkhof från 1989 samt två Scania/Wiima från 1975.

B10M

Wow vilket fynd du har gjort. Hade det inte varit för bilen i bakgrunden hade jag trott att bilden var tagen på 90-talet.

Ulf Berlin

Trevligt :)
Du får gärna visa bilder på era andra fordon"hos detaljen"./Ulf

Tommy H

Härligt att se! :)

Själv fick jag förmånen att vara huvudförare av 13023 under min militärtjänstgöring i Kvarn 1999 (fanns två andra reservförare också). Blev en del kanske inte helt reglementsenliga körningar då också...  ;)



Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ebermark

Ja kvarnbussen minns jag. Den var väl från 1993 och hade levererats ny till F13 i Norrköping men eftersom flygflottiljen lades ner samma år så flyttades den till Kvarn. Var inne i bussen och kollade vid något tillfälle när vi hade någon gemensam körning med Kvarn. Vill minnas att dubbeldörren på mitten var fejk och att endast den ena var en dörr som gick att öppna. Ser ju så ut på din bild också.

Det kan nog dyka upp några fler bilder på bussarna från I4. Tyvärr tog jag aldrig någon bild på Wiimabussarna vilket jag ångrar nu så här i efterhand.

Tommy H

Citat från: Ebermark skrivet 27 november 2020, 20:38:12 PM
Vill minnas att dubbeldörren på mitten var fejk och att endast den ena var en dörr som gick att öppna.
Stämmer fint, den främre fick öppnas manuellt med fyrkantsnyckel inifrån. Den samt halvdörren baktill fanns för att kunna ta in bårar i bussen. Var stolspar placerade innanför som man lätt kunde plocka bort då de endast satt med snabbfästen i golvet.
I övrigt en väldigt trevlig buss att köra, blev närmare 1000 mil i den för min del  :)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

j-a

Någon som har koll på andra militära bussar,har sett en Scania vanhool 3 axlig i Särna som ser ut att ha haft ett militärt förflutet,och en Scania ajokki i Sysslebäck,som också ser ut att ha varit militärbuss?

Taunusch

Försvarsmusikcentrum och Försvarsmaktens uppvisningsgrupper hade ett par Scania Ajokki från första halvan på 90-talet som var stationerade i Strängnäs, Karlskrona, Boden och Skövde.

j-a

Den som står i Sysslebäck är en Scania Ajokki tror dom heter 5000 eller något sådant, med dörren bakom framhjulet.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.