Nya bussmodeller med svensk förebild i skala 1:87

Startat av Nico, 30 september 2011, 15:08:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Ibland efterfrågas ju just specifika svenska modeller och där har det varit tunnsått, oavsett skala. Nu är det dock en firma vid namn Hobbyshoppen som aviserat två 1:87-modeller av Volvo B58 Hägglund i SJ-mundering. Firman ifråga är en avläggare till en annan firma där det inte sin tur inte ska hymlas om att de har haft diverse problem på den ekonomiska kanten vilket resulterat i uteblivna och försenade leveranser på förskottsbetalada modeller. har även för mig att den nämnts innan av bussentusiaster som även gillar fartyg och har kopplingar till 'Landgången'. Detta då firman även börjat med modeller av färjor mm.

Här handlar det dock inte om att betala något i förväg utan vid leverans så blir det fråga om postförskott. Själv lade jag därför beställning på en av varje modell, väl medveten om att det handlar om en förhandsavisering och att en del säkert kan komma att ändras. Lite är väl även baktanken från min sida att visar man att det finns allmänt intresse så ökar chansen för produktion. Likaså ökar kanske chansen till att det framöver även kan komma flera svenska bussmodeller. Skulle t.ex. inte ha något emot en SL H80 eller en H44A från f.d. Waxholmstrafiken.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy H

Oerhört bra initiativ, har lagt beställning på båda nu direkt!  :)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Esbjörn

Fortfarande är det bara ett foto av en riktig buss på länken.
Har modellen kommit ut på marknaden än? Den är ju aviserad till december 2011.
Är det nån som sett modellerna i verkligheten och kan ge nån slags recension. Är de väl utförda eller set de ut som nåt hejkomåhjälpmej???

Tommy H

Citat från: Esbjörn skrivet 07 januari 2012, 01:57:46 AM
Fortfarande är det bara ett foto av en riktig buss på länken.
Har modellen kommit ut på marknaden än? Den är ju aviserad till december 2011.
Är det nån som sett modellerna i verkligheten och kan ge nån slags recension. Är de väl utförda eller set de ut som nåt hejkomåhjälpmej???

Jag mailade innan jul för att fråga och fick följande svar:

"Jag skulle gissa att produktionen av SJ-bussarna drar igang pa allvar forst i januari.
Jag kommer att aterkomma med mer info pa modellbyggarforum, som du nar via hobbyshoppen.se, inom kort.
Max / Hobbyshoppen"
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/


Nico


Ett krux är som sagt att denna firma, under tidigare namn och när man man spårar det hela lite bakåt i tiden, har haft vissa problem. Se startinlägget där det förklaras. Själv har jag lagt en beställning på en av varje, men inte hört ett pip vilket sällan känns rätt. Sen är det några som tydligen beställt färjemodellerna, som kom långt om länge, som är lite förvånade för de levererades inte med alla delar och inte färdiglackade. Man får väl se vad som händer för dessa modeller är ju inte helt billiga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jocke Selling

Det verkar som om produktionen av den korta SJ-bussen kommit igång, och de skriver på modellbyggarforum att leveranserna beräknas påbörjas nu i april.
Hoppas att man inte ramlat ur listan på beställare bara  :).
Bilderna på modellbyggarforum föreställande "mastern" under byggnation ger i allafall en hint om att det borde bli en mycket bra modell.

//Jocke

Nico

Jo, man får väl se hur det blir. Lägger in länk en till till forumet ifråga för de som vill se mastern.

http://modellbyggar.forum24.se/modellbyggar-about201.html
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman