Julskyltning, Hamngatan ca 1960-61. (Ännu en bildlänk)

Startat av Tom Hallström, 07 december 2020, 20:11:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Kul, Hasse!

Från tiden då nya vagntyper presenterades för trafikanterna med broschyrer, liksom H19 Metropol vid dess introduktion.

Stilpoäng utdelas för skolkortsnumret!..  :)

"Gnundkort" passerade tydligen korrekturläsningen...  :o

mvh K R

Peter Rost

Citat från: K R skrivet 08 december 2020, 13:38:01 PM
Hej!

Nej, 1943 var lite för tidigt för att hyvla ner Hamngatsbacken ("puckeln").

På länkade bilder från Stockholmskällan med angivet år 1959 är omdaningen ännu inte utförd men troligen i faggorna därav fotodokumenteringen:

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/4257

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/1969
(högerstyrd Opel Rekord Caravan i förgrunden, ovanligt!)

mvh K R

Tack för klargörandet! :)

//Peter

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 09 december 2020, 09:55:51 AM
Hösten 1962 åkte jag regelbundet med 56:an - den linje som H24 kom att introduceras på. Bussarna beskrevs i detta vikblad, som medfördes i tidtabellsfacken:


Intressant infoblad dock med kraftigt retuscherad H24!
Hur länge gick H15 på 56:an? Linje 50 fick väl sedan H24 från start 16/11-62?

/Gunnar

Gunnar D



En reprisbild med H24 5455 vid ändhållplats Kampementsbacken våren 1965.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga fotografi, Capitol och flera trevliga bilar på parkeringen, Opel Kadett Caravan och Rekord, Pv, Bubbla m.m.
Mvh zjbus

Hasse L

56:an blev enmans hela trafiktiden, alla dagar, från 26.11.1960. Från april 1959 hela söndagar och del av vardagskvällar.

Osäker på om alla Söderhallens H24 hade hunnit levereras till trafikstarten för linje 50? Kanske prioriterade man linje 50 och körde inledningsvis även med vagnar avsedda för Hbh? Men det är förstås bara en teori....

Tom Hallström

 Om färgfotografering: Min far Dick Hallström började färgfotografera på 1950-talet. Några Björknäsbussar blev det.
Jag kan inte länka till dem, men man kan titta in på Facebookgruppen "De gula Björknäs-bussarna", där några bilder
finns. Dicks största blunder: En dag gick han till Slussen och tog en färgbild på en Alfa Romeo-trådbuss på linje 98.
Sedan dubbelexponerade han den. Varför gick han inte tillbaka och tog en ny? Därmed har jag än idag inte sett ett
riktigt färgfoto av dessa bussar i trafik.
Mvh Tom

Railmaster

Citat från: Tom Hallström skrivet 10 december 2020, 21:58:47 PM
Om färgfotografering: Min far Dick Hallström började färgfotografera på 1950-talet. Några Björknäsbussar blev det.
Jag kan inte länka till dem, men man kan titta in på Facebookgruppen "De gula Björknäs-bussarna", där några bilder
finns. Dicks största blunder: En dag gick han till Slussen och tog en färgbild på en Alfa Romeo-trådbuss på linje 98.
Sedan dubbelexponerade han den. Varför gick han inte tillbaka och tog en ny? Därmed har jag än idag inte sett ett
riktigt färgfoto av dessa bussar i trafik.
Mvh Tom

Fast jag har sett en dubbelexponerad färgbild från Slussen med en F4, var det du som visade den på nätet?

Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 10 december 2020, 19:51:26 PM
56:an blev enmans hela trafiktiden, alla dagar, från 26.11.1960. Från april 1959 hela söndagar och del av vardagskvällar.

Osäker på om alla Söderhallens H24 hade hunnit levereras till trafikstarten för linje 50? Kanske prioriterade man linje 50 och körde inledningsvis även med vagnar avsedda för Hbh? Men det är förstås bara en teori....

Tack, nya linje 53 tog väl då över H15 från 56:an bl.a. Har dock för mig att jag sett bild på H15 på 56:an på Vasagatan ca 1962 men det kan förstås varit en extravagn.

Kan inte garantera att jag observerade nya linje 50 precis efter trafikstart eftersom jag ofta hade sorg efter att en spårvägslinje lagts ned  :'(

Mvh Gunnar

Hasse L

#25
Jo minsann - det stämmer bra med 1962 (klämde dit resp. datum, som ju eljest bara står på sid.1):





Min uppmärksamhet på nya linje 50 var lika bristfällig (av samma anledning) trots att jag bör ha noterat den på Vasagatan varje vardag.

Tillägg:
För dem som inte är så bevandrade i Stockholms Spårvägars "sortering" i turnummerserier vid denna tid:
60-79 angav extratrafik med tvåmansbussar, 80+ gällde för enmansbussar. 40-49 användes för trådbusstrafiken (t.o.m. 1961) och 50+ för spårvagnar.
(Överkurs: Ordningen var inte 100-procentigt giltig; t.ex. för extratrafiken med spårvagnar på linje 10E till S:t Eriksmässan 1962 använde tågen från Söderhallen turnummer 81+ och de från Norrhallen 91+.)



Tom Hallström

Railmaster: Någon (vet inte vem) hjälpte pappa att reproducera diapositiv till papperskopior. Det kan vara en sådan
som du har sett. Och i så fall var det nog Dicks foto.
Tom

Gunnar D



Citat från: Hasse L skrivet 11 december 2020, 15:30:34 PM
Jo minsann - det stämmer bra med 1962 (klämde dit resp. datum, som ju eljest bara står på sid.1):

Min uppmärksamhet på nya linje 50 var lika bristfällig (av samma anledning) trots att jag bör ha noterat den på Vasagatan varje vardag.
Tack för turlistan, förnämligt! Tror jag såg bilden med H15 på 56:an i någon bok/tidskrift nyligen.

Reprisbilden ovan från Karlberg visar att min sorg över 5:ans nedläggning ändå inte kunde avhålla mig ifrån att snabbt åka den ersättande linje 50 (dock ingen H24). Analys av negativen avslöjar nämligen att bilden måste varit tagen 16-17 nov 1962 eftersom efterföljande negativ är från SSS resa till Norrköping 18 nov! Ibland upptäcker man saker.

Mvh Gunnar