Bilder: Nytt i Tvåstad/Göta Älvdalen (Nobina och Vy)

Startat av Fifty, 10 september 2023, 14:15:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fifty

1 oktober startar nytt avtal i Trollhättan, Vänersborg och Lilla Edet. Nobina fick förnyat förtroende och de senaste veckorna har flera av de nya Scaniorna satts i trafik.
Visar här några bilder som togs i området 2023-09-06.


Nobina 4597 på Klaffbron i Trollhättan.


Nobina 4581 på Vänersborgsvägen i Trollhättan.


Nobina 4597 på Spiköbron i Trollhättan.


Nobina 7125 och 4600 på Spiköbron i Trollhättan.


Nobina 4602 i Järnvägsrondellen i Trollhättan.


Nobina 4596 framför kraftverket i Lilla Edet.


Vy buss nya avtal i Dalsland startade 21 augusti men pga leveransförseningar är inte alla Scanior i trafik. En som rullar är dock Vy 72072, här i Järnvägsrondellen i Trollhättan 2023-09-01.




Walter

Tack för alla bilder. Sen vet jag inte vad jag ska säga om designen på Scaniorna. Ser ut som ett legobygge som inte riktigt hänger ihop. Varför inte låta även LE delen ha samma takhöjd som bakre?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1


Bussmicke

Man får ju tankar att gå tillbaka till Lahti 402 som åtminstone var snygga jämfört med dessa.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

B10M

Själv tycker jag att de här ser ganska bra ut faktiskt. Passar bra med Västtrafiks nya färgsättning också.

John P

Citat från: Walter skrivet 10 september 2023, 21:02:34 PMTack för alla bilder. Sen vet jag inte vad jag ska säga om designen på Scaniorna. Ser ut som ett legobygge som inte riktigt hänger ihop. Varför inte låta även LE delen ha samma takhöjd som bakre?
Citat från: virtual1 skrivet 11 september 2023, 10:20:30 AMDesignen sabbas ju helt av taket, inte genomtänkt...

Eller så är det just det designen är, eller i vart fall genomtänkt.. När bussmodellen togs fram beställdes många bussar som gasbussar, skulle man ha samma höjd i fram som bak och sedan placera gastankar ovanpå taket så blir genast totalhöjden rejält mycket högre och problem med framkomligheten i många städer samt att bussens tyngdpunkt blir högre. Har man istället samma höjd som i fram även i bak blir det problem längst bak då takhöjden blir väldigt låg, en del Scania Scala hade ju en förhöjning i bak. Säkerligen mycket billigare att erbjuda EN grundvariant av kaross och vill man ha gas- eller- hybriddrift eller el (?) så lägger man utrustning, så som tankar t.ex,  ovanpå den låga delen, vet inte om det är så man tänkt, men det är en kvalificerad gissning i vart fall...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Fifty

Jag har tänkt detsamma. Modellen känns som gjord för gastankar på taket och i de få fall man beställer diesel får det helt enkelt se lite tomt ut.

Sen var väl även dessa beställda med gasdrift från början om jag minns rätt.

Nu har jag vant mig vid utseendet och tycker faktiskt dom är ganska snygga, särskilt i nya VT-lacken.

John P

Ja, det var tänkt att det skulle bli Scania gasbussar först, nu blev det diesel.
Bussförare på Nobina Trollhättan.