Liljeholmen 1996

Startat av Bussmicke, 26 januari 2021, 21:25:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Svårt att tro att Liljeholmen såg ut så då./Ulf

Nico

Snyggt Micke!

På den tiden som det fanns en välfungerande terminal där. Hade ju bara kört något år i Nyboda när bilden togs, men minns att jag uppskattade dåvarande lösning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Jag Jag håller med, Den gamla var mycket trevligare

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

Jisses ingen linjenummerskylting - varken 50 el 52 som den hette ett tag till sedan nåt kring 7/800

Citaro C2

Utanför buss-snack är det förmodligen ingen som saknar att stå ute i regn, blåst o kyla. Väldigt smidigt också att kunna byta direkt från tunnelbana till buss. Sen har ju hela Liljeholmen lyfts otroligt från att ha varit en stor trist parkering...

Lars-Håkan_E

Citat från: Resenären skrivet 28 januari 2021, 21:49:31 PM
Jisses ingen linjenummerskylting - varken 50 el 52 som den hette ett tag till sedan nåt kring 7/800

Förmodligen var inte rullarna i ordning :-)

Denna skeppades ut till Tallin 10 dagar senare så detta kan ha varit en av de sista dagarna i trafik

Bussmicke

#7
Oj snacka om sista minuten utan att veta det . Det som jag saknade med gamla Liljeholmen var att stå utomhus på sommaren I solsken .

Om inte annat var foto möjligheten där mycket bättre Tidigare än vad det är nu .
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 21:52:08 PMUtanför buss-snack är det förmodligen ingen som saknar att stå ute i regn, blåst o kyla. Väldigt smidigt också att kunna byta direkt från tunnelbana till buss. Sen har ju hela Liljeholmen lyfts otroligt från att ha varit en stor trist parkering...

Säg inte det... som Bussmicke oxå konstaterar så var det faktiskt ganska trevligt i det gamla centrumet och terminalen när solen sken. Att det däremot var surare när vädret var dåligt är en annan femma.

Sedan finns det faktiskt även andra saker, oavsett om man är förare/bussentusiast eller en vanlig resenär, som påverkar och alla är faktiskt inte nöjda. Listar lite nedan.

- I den gamla terminalen stannade bussen vid en dedikerad avstigning precis vid t-baneentrén. Nu får man istället gå över ett [ofta] vindpinat torg för att komma till T-banan.

- Visserligen kommer man direkt in till väntsalen om man kommer med tunneltåg från stan, men kommer man söderifrån får man hatta längre än i gamla lösningen då man nu måste först upp och sedan ned. I den gamla lösningen kom man upp en gång och gick sedan ut till sin hållplats. Det fungerar fortfarande mycket bra på andra håll.

- Terminalen får ofta [berättigad] kritik för att det är smutsigt, dålig luft, dålig belysning mm. i både väntsal och övriga utrymmen. T.ex. uppe vid avstigningen är det ofta rena sopupplaget trots att man försöker att hålla efter.



Ser man sedan till rena förarfrågor så gäller följande.

- Dålig luftkvalité inom körytorna under mark.

- Trångt och ofta svårt att få plats överlag (mycket småskador vid t.ex. backning) samt finna plats vid reglering. Det kunde dock även vara ett problem tidigare, men gick då enklare att lösa. Nu blir det ofta en del snurrande, delvis i blindo.

- Många av de tekniska lösningarna fungerar inte som de ska, men är svåra att göra något åt givet terminalens utformning.

- En hel del spring av obehöriga via gater som inte stängts ordentligt osv.

- En sunkig liten pauslokal under mark i jämförelse med tidigare när man delade pauslokal med TUB2.

- Ibland svårt att ens komma ut ur terminalen då gatunätet utanför försämrades/blev trängre.


Finns flera för- och nackdelar än så, men dessa är ett axplock. Den som känner för kan säkert fylla på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Citaro C2

Visst finns det mycket att önska av den "nya" terminalen men jag föredrar ändå dagens Liljeholmen eftersom det är mitt närmsta stora centrum. Tidigare fanns bara en ICA Supermarket och en stor parkering. Inte mycket att hurra för. Men vissa är ju emot all form av förändring och förnyelse. I framtiden kommer t-banan däckas över och det fula läkarhuset rivas och fler bostäder att byggas.

Nico

Visst blir somligt bättre för vissa medan det blir sämre för andra. Det som är viktigt är att få en helhetssyn i bedömningen. Att några fick det bättre för att det kom ett nytt köpcentrum behöver alltså inte vara synonymt med att alla tycker det blev bättre.

Att däcka över och förtäta allting är därför ingen universallösning utan allt måste ju bedömas från plats till plats och väldigt mycket sker tyvärr även med väldigt kortsiktiga perspektiv. I Liljeholmen kan det ju till slut bli så att när allt är bebyggt, överdäckat och förtätat så finns ingen möjlighet att expandera tex busstrafiken mer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Citaro C2

Okej, ja vi får väl se hur det blir i framtiden. För min del blev det bättre i alla fall och ingen jag känner utanför Buss-snack längtar tillbaka till hur det var före 2008. Många är också väldigt nöjda med Liljeholmens galleria som har vunnit priset bästa stadsdelscentrum många gånger.

Men allt kanske löser sig med Covid-19, vi kanske varken behöver bussar, kontor eller köpcentrum när alla ska jobba hemifrån...


Fredrik Gelin

Det får vi hoppas, för skall man göra allvar av planerna att göra om Södertäljevägen till lokalgata och bygga bostäder på båda sidor lär det inte bli lättare för bussarna att komma fram...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Vi fortsätter med 1996:



Hissbanan hette fortfarande 131. Hur det är idag vet jag inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.