Uddevalla undervatten

Startat av S Svensson, 18 februari 2020, 00:51:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/centrala-uddevalla-helt-%C3%B6versv%C3%A4mmat-1.24132193

Uddevalla fick en byggnad för busstrafiken med in-och utkörning. Kallas för Kampenhof efter en industri (textil). Uddevalla brukar svämmas över genom Bäve ån men nu är det också havet som tränger på.
Uddevalla är en intressant ort som byggt om både vägar och järnvägar. Den gamla järnvägsstationen ligger vid hamnen och kallades följdriktigt Uddevalla Hamn. Denna har många gånger varit översvämmad. Uddevalla-Herrljunga byggdes och var färdig ca 1863 och den byggdes för att kunna transportera havre från Västgötaslätten som exporterades till Englad. Järnvägen var då byggd med spårvidd 1219 mm (=4 engelska fot). Denna gick till hamnstationen
från nuvarande tunnel direkt ned till nuvarande Kampenhof. Vid breddningen 1898 fick banan ny sträckning förbi den nybyggda Uddevalla Central som ligger vid Bohuslänska längdbanan.
Tågen från Herrljunga gick ofta till hamnstationen. Byggnaderna till den är borta med spåren är kvar. Smalspåret gick till Hamnstationen och det var först på 50-talet som det byggdes en anslutning till Uddevalla Central. Tåget fick backa in dit. Detta spår är numera breddat och användes som uppställning men även med möjlighet till utfart mot Munkedal. Bredvid Uddevalla Central finns bussgaraget som på 80 talet byggdes om. En period dåligt utnyttjad men 2006 säte för Uddevalla Omnibus AB, kommunägd.  Gamla riksväg 2 har en  krokig väg att ta sig in i Uddevalla. Omkring slutet va 60 talet byggdes en ny genomfart med ny driftverkstad för tåg och snabbare genomfart. Ca 2008 byggdes en ny väg RV44 mot Trollhättan/Vänersborg.
Uddevalla sjukhus har tidigare varit stort men genom att föra över vård till Trollhättan (NÄL) har det blivit behov av bättre väg RV44.