Umeå 1986

Startat av Greger Larsson, 13 november 2010, 22:58:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Två "skräplåde"-bilder från Umeå; VW LT:n t v är Diligensens G146, vilken senare hamnade hos Interbus i Göteborg, Linjebussen 433 och t h Dil 7561:



Ultra 47 passerar ett Vasaplan under (om-)byggnad. En viss Ersa kan notera både dubbla halvljus och gula varselljus!




Ersa

Oj, här var det många rätt på en gång! 8)

bussgrabben

Stort tack för dessa bilder!

Helge

Det var ju lite kul med "ljuskunskap" på 80-talet. Att kunna ha rätt kombination tänd. T ex att bara ha mittljusen på B10M van Hoolarna tända. Att ha dubbla halvljus på höger sidanns. Det kombinationen var möjlig på Linjebuss och Posten Diligenstrafiks bussar men vad jag minns även på van Hool B58. På Setra var det lite cool att köra med innelrjusen i grillen (helst gula) på dagtid. På Delta 300 kunde man ha gula varseljus i stötfångaren. Och på Neoplanerna gärna bara de yttre dimljusen inte halljus dagtid. På Cityliner och Spaceliner var det samma ljusinsatser som satt i Mercedes S-klass mellan 1973-1980. Det gick sätta gula innerglas i dimljusen som satt längst ut - det blev grymt snygg!

AL

Appropå ljuskunskap så kommer jag ihåg att det på CR112:orna gick att tända antingen de yttre eller inre strålkastarna på lite olika sätt med hjälp av en liten knapp på instrumentbrädan, (den nedanför sidorutan).  Var kul att trycka fram och tillbaka med när man mötte kolleger som i många fall inte hade en aning om denna funktion, utan enbart såg hur strålkastarna tändes och släcktes om vartannat.  Själv körde jag ofta med enbart de inre strålkastarna tända.  Tyckte bussen såg coolast ut då, och inte sjutton brydde jag mig om då om jag hade bättre sikt framåt på kvällarna eller inte...  ;D