Boråshistorik - 1984

Startat av Mikael T Nilsson, 12 mars 2010, 07:56:24 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Den senaste tiden har det visats en hel del trevliga bilder från Borås med anledning av att Veolia har blivit ny entreprenör för ett antal linjer där. Magnus Vessla och jag visar här upp lite historiska bilder från Borås.

Först en gammal Volvo B58/Säffle i Borås. Observera SJ-bussen bakom.

Linjeskyltningen med lysdioder var vanlig hos många kommunala bolag under 70- och 80-talen.



En annan Volvo B58, men med kaross från Wiima.



En färdtjänstbuss av märket Peugeot.



En annan fransk färtjänstbuss, en Renault. Färdtjänsbussarna hos BL verkade ha inv.nr. i 900-serien.na efter 1990

Fler historiska Boråsbilder läggs upp på "Bussnack" då de är tagna efter 1990.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Trevligt. Säffle-bussarna rullade kvar till 1986 hos Borås Lokaltrafik och sedan fick några av dem nytt liv hos andra bussbolag. Två av dem hamnade exempelvis hos Wasatrafik i Stockholm. Under juli 1986 kunde man för sista gången se dem i linjetrafik och anledningen var att O-ringen då ägde rum i Borås och det gick åt många bussar för transporter i samband med detta arrangemang.

Borås var en av de första städer som införde lysdioder för linjenumren. Det fanns en särskild anledning till detta eftersom bussarna ofta gick runt på flera linjer samma dag. Utan lysdioder blev det mycket veva-veva, eftersom linjenumret skyltades på tre ställen. Det fanns dock bussförare som fuskade och bara skyltade fram. De här Säffle-bussarna fick också plats för destinationsskyltning men jag har inget minne av att de någonsin fick sådan.

Linje 45 gick då som nu till Sjömarken och linje 46 då som nu till Bosnäs. Den senare hette tidigare 31, det högsta linjenumret vid Stadsbussar i Borås. SJ-bussen i bakgrunden går på linje 150 Fristad-Borås-Sandared. Den linjen togs över av Borås Lokaltrafik i juni 1995.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

När slutade 150 att gå till Sandared?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 12 mars 2010, 11:21:38 AM
När slutade 150 att gå till Sandared?

Först får jag komplettera mig själv. Vissa turer gick också till Bollebygd.
Det var i juni 1995 när Borås Lokaltrafik tog över som linjerna lades om och då blev 150 bara Borås-Fristad. 155 blev Borås-Bogryd (Svaneholm) från att tidigare ha gått Bogryd-Borås-Dalsjöfors och Dalsjöfors-linjen fick nummer 159. Linjen till Bollebygd fick 402 och om jag nu minns rätt så vände varannan tur i Sandared (Viken).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 08:31:26 AM
Trevligt. Säffle-bussarna rullade kvar till 1986 hos Borås Lokaltrafik och sedan fick några av dem nytt liv hos andra bussbolag. Två av dem hamnade exempelvis hos Wasatrafik i Stockholm. Under juli 1986 kunde man för sista gången se dem i linjetrafik och anledningen var att O-ringen då ägde rum i Borås och det gick åt många bussar för transporter i samband med detta arrangemang.



Kul att du uppskattade bilderna. Aha, några hamnade hos Wasatrafik (Trångsund). Kan det ha varit dessa vagnar som blev vit- eller gråmålade hos Wasatrafik? En kan möjligtvis ha lackerats i reklam från Intersport Länna.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 08:31:26 AM
Borås var en av de första städer som införde lysdioder för linjenumren. Det fanns en särskild anledning till detta eftersom bussarna ofta gick runt på flera linjer samma dag. Utan lysdioder blev det mycket veva-veva, eftersom linjenumret skyltades på tre ställen. Det fanns dock bussförare som fuskade och bara skyltade fram. De här Säffle-bussarna fick också plats för destinationsskyltning men jag har inget minne av att de någonsin fick sådan.

Intressanta uppgifter.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 mars 2010, 18:54:55 PM
Kul att du uppskattade bilderna. Aha, några hamnade hos Wasatrafik (Trångsund). Kan det ha varit dessa vagnar som blev vit- eller gråmålade hos Wasatrafik? En kan möjligtvis ha lackerats i reklam från Intersport Länna.

Intressanta uppgifter.

Jag kan inte minnas annat än att dessa bussar var helvita. De fick nummer 409 och 410 hos Wasatrafik och blev sedan Swebus 1017 och 1018. I Borås hade de nummer 188 och 189, de två senaste i serien, och de hann också med en tid hos Alfredssons Buss innan de såldes till Wasatrafik, som använde dem i trafik för SL i innerstadstrafik hösten 1988 och på linje 810.

Dessa bussar var från 1977 och blev således inte så gamla hos Borås Lokaltrafik. Anledningen var att det var denna karosstyp som Säffle misslyckades med att få riktigt tät. Stolarna hade dessutom alltför liten vinkel på ryggstöden så man satt väldigt obekvämt. Att åka i en sådan här buss på 810-an mellan Jordbro och Gullmarsplan var en veritabel plåga. Det var så att man gärna stod över en buss om det var en sådan tursatt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Man körde tydligen bil på Sven Eriksonsplatsen på den tiden. Var Lilla Brogatan stängd då. Alltså biten ut till Varbergsvägen. Ingen som har foto från Sven Eriksonsplatsen mot andra hållet?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2010, 13:26:33 PM
Man körde tydligen bil på Sven Eriksonsplatsen på den tiden. Var Lilla Brogatan stängd då. Alltså biten ut till Varbergsvägen. Ingen som har foto från Sven Eriksonsplatsen mot andra hållet?

På den tiden kan man säga att det var som en stor rondell runt Teknis.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 22:03:02 PM
Jag kan inte minnas annat än att dessa bussar var helvita. De fick nummer 409 och 410 hos Wasatrafik och blev sedan Swebus 1017 och 1018. I Borås hade de nummer 188 och 189, de två senaste i serien, och de hann också med en tid hos Alfredssons Buss innan de såldes till Wasatrafik, som använde dem i trafik för SL i innerstadstrafik hösten 1988 och på linje 810.



Tack för uppgifterna. Då var de nog inte annat än helvita hos Wasatrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2010, 22:03:02 PM
Jag kan inte minnas annat än att dessa bussar var helvita. De fick nummer 409 och 410 hos Wasatrafik och blev sedan Swebus 1017 och 1018. I Borås hade de nummer 188 och 189, de två senaste i serien, och de hann också med en tid hos Alfredssons Buss innan de såldes till Wasatrafik, som använde dem i trafik för SL i innerstadstrafik hösten 1988 och på linje 810.

Dessa bussar var från 1977 och blev således inte så gamla hos Borås Lokaltrafik. Anledningen var att det var denna karosstyp som Säffle misslyckades med att få riktigt tät. Stolarna hade dessutom alltför liten vinkel på ryggstöden så man satt väldigt obekvämt. Att åka i en sådan här buss på 810-an mellan Jordbro och Gullmarsplan var en veritabel plåga. Det var så att man gärna stod över en buss om det var en sådan tursatt.


188 och 189 var avsedda att gå på linje 160 Borås-Landvetter. Av denna anledning hade de drivmotorer av högre effekt,läs samma som SJ hade. Växellådan var troligen en dimension större än 178-187. Förarna tror jag tycket bättre om att köra med 188 och 189 i tätort än de 10 andra 178-187. Serien 166-177 hade som sagt Wilson men av olika tillverkare (en troligen pirat från Spanien pga strejk.Orsak till att 188 och 189 lämnade BL tidigt var att de ersattes av 191 och 192 som var bättre lämpade till linje 160.
Borås Tidning för idag 13 mars har en bild från Södra Torget med Hägglunds och Säfflebussar. Genomgående ville BL ha stålkarosser än aluminium.Stål ger tätare karosser än aluminium och plast.

S Svensson

Citat från: Svemicke skrivet 12 mars 2010, 11:21:38 AM
När slutade 150 att gå till Sandared?

På SJ tiden så var det separata linjer Borås-Rävlanda och Borås-Sandared-Viken. I och med att Härryda kommun övergick till GL ungefär 1979 så avkortades linjen till Bollebygd.Under periodan juni 67 till juni 68 gick det även en tur Kinna- Skene-Sätila-Rävlanda-Borås o å till Sätila(med avg  Kinna cirka 15).
Linjen Fristad-Borås- Sandared var en av de äldre linjerna som SJ körde och ännu längre tillbaka kördes Borås-Sandared-Viken av GBAJ som tog över Alfredssons företag. Dvs AW Alfredsson började köra raka vägen till Alingsås.
Alfredsson lär övergått till GBAJ och, vad jag kunnat se, hos SJ. Det blev dock en ohållbar situation att arbeta på två olika företag.
På linjen Borås-Sandhult gick det stora Tidaholmsbussar med över 50 sittplatser. Jag har reg uppgifterna på annan plats.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2010, 22:48:25 PM
188 och 189 var avsedda att gå på linje 160 Borås-Landvetter. Av denna anledning hade de drivmotorer av högre effekt,läs samma som SJ hade. Växellådan var troligen en dimension större än 178-187. Förarna tror jag tycket bättre om att köra med 188 och 189 i tätort än de 10 andra 178-187. Serien 166-177 hade som sagt Wilson men av olika tillverkare (en troligen pirat från Spanien pga strejk.Orsak till att 188 och 189 lämnade BL tidigt var att de ersattes av 191 och 192 som var bättre lämpade till linje 160.

Visserligen lämnade 188 och 189 BL först eftersom de såldes till Alfredssons. Men även de övriga bussarna i serierna 166-177 och 178-189 lämnade aktiv trafik tidigt, efter endast cirka nio år.

Citat från: S Svensson skrivet 13 mars 2010, 22:48:25 PM
Borås Tidning för idag 13 mars har en bild från Södra Torget med Hägglunds och Säfflebussar. Genomgående ville BL ha stålkarosser än aluminium.Stål ger tätare karosser än aluminium och plast.

Finns bara i pappersupplagan, men en mycket trevlig bild från omkring 1970.
BL köpte uteslutande Säffle med lättmetallkarosser från 1965 fram till 1978 med två undantag:  Scania-Vabis CR76 nr 165 år 1967 och Volvo B6FA med van Hool-kaross nr 190 år 1977. Därefter blev det Wiima fram till 1993 med undantag för fem Säffle-bussar (243-247) år 1987.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Mycket trevligt bildsvep har kört alla utom färdtänstvagnarna. 188-189 hade en annan bakaxelutväxling då de oftast gick på flybussen senare fick de övriga i serien 178-187 samma bakaxel och blev då mkt bättre att köra. Wiima som vi fick blev ju väldigt omtyckta av oss förare då de var mycket bättre värme i dem och inte heller en massa skrammel som det var i Säffle.. Undertecknad drev på rätt hårt för att B-L skulle byta till Wiima vilket ju lyckades rätt bra tills B-L fick för sig att prova Säffle igen 243-247 men inte heller dessa var bra så Wiima kom tillbaka .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 mars 2010, 07:56:24 AM
Linjeskyltningen med lysdioder var vanlig hos många kommunala bolag under 70- och 80-talen.

Kul att dessa kom så tidigt. Först nu på andra hälften av 00-decenniet har ju lysdioderna återkommit på skyltarna. :)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2010, 08:50:42 AM
Visserligen lämnade 188 och 189 BL först eftersom de såldes till Alfredssons. Men även de övriga bussarna i serierna 166-177 och 178-189 lämnade aktiv trafik tidigt, efter endast cirka nio år.

Finns bara i pappersupplagan, men en mycket trevlig bild från omkring 1970.
BL köpte uteslutande Säffle med lättmetallkarosser från 1965 fram till 1978 med två undantag:  Scania-Vabis CR76 nr 165 år 1967 och Volvo B6FA med van Hool-kaross nr 190 år 1977. Därefter blev det Wiima fram till 1993 med undantag för fem Säffle-bussar (243-247) år 1987.

Jag skulle nog säga att bilderna i BT är från så där 1974-75.