Uppsala regionbuss 12/5 1999

Startat av Bussmicke, 18 mars 2020, 00:03:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Nog 17 var tre bättre variation förr...































//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Petersson

Fina bilder kul se äldre bussar olika lacker.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

yngrot

Härliga bilder. Uppsala hade ju mycket roligare lack  då
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Instämmer, nu är det ju långt ifrån bara Uppsala som hade roligare lack då, överallt var det roligare/trevligare/snyggare/bättre innan länstrafikbolagen startade och deras oerhört tråkiga, intetsägande och enhetliga lackeringar infördes. 

Resenären

Härliga bilder från en härlig tid. Swebus 7755 är en gammal postdiligens väl?

AL

GUB 211, var inte det en av tre eländen som hamnade i Göteborg?  Har för mig att en av dem tappade leden och en annan brann upp... miserabla ursäkter för bussar...

Staffan Sävenfjord

Jo, de var i Göteborg ett tag men kom sedan tillbaka till Uppsala. Det var inte världens bästa bussar - för att  uttrycka det  milt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#7
Det får vara osagt. Men om jag kommer ihåg rätt så var det samma buss som tappade leden och som sedan blev brandskadad någonstans i Mölndal.(nr GS 095)
Jag åkte med berörd buss en gång och avsåg då åka Kungsbacka till Göteborg över Snipen (blå express). Den fick ställas i Hovås. När GSAB tog över Blå express ville man köra med boggiebussar. Ett massivt ringande för att klaga medförde att ledbussar insattes på visa turer på blå express Kungsbacka-Kullavik-Snipen-Göteborg.
Det var alltså Göteborgs spårvägar som köpte in tre ledbussar för linjetrafik. De kom till Göteborg redan i juni 1998. 1 okt 98 sattes de in på blå linje.

https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=30957&ref=dosearch&svalue=amd822




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Bussmicke

Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2020, 09:01:26 AM
Härliga bilder. Uppsala hade ju mycket roligare lack  då

Om inte annat bättre variation.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: AL skrivet 18 mars 2020, 13:22:51 PM
GUB 211, var inte det en av tre eländen som hamnade i Göteborg?  Har för mig att en av dem tappade leden och en annan brann upp... miserabla ursäkter för bussar...

95-97 hette de om jag minns rätt. Har inte kommit så långt med min digitalisering av diabilderna. Håller på med 1999 just nu.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Måns Johannesson

Kanske en sammanblandning med flygbussarna 201-208 (208 hade UL-lack som 211 istället för flygbusslack för att kunna användas både på Arlanda och UL-trafiken), dessa såldes till SL Flygbussarna 1999 (där de blev 5586-5593) men köptes tillbaka 2001 för att gå till Storvreta och Bällinge (och blev då gröna). 201-208 skilde sig från 211-213 genom att vara 20m långa istället för 18 meter.

/Måns

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Jo, 201-208 var inte så populära hos alla förare på Flygbussarna. Speciellt tyckte jag att de var lite bökiga in mot Cityterminalen för då märktes de extra 2 meterna av. Likaså var de lite byngliga när man körde dem på Vallentunalinjen, då smal kurvig och kuperad landsväg inte riktigt var det som de var byggda för. Däremot gick de bra på motorväg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan P

Hej

Swebus 0618 är det Hino buss?

Väcker många minnen. 1665 och 4430 har kört.