Huvudmeny

Connex 3000..

Startat av Bussmicke, 21 juli 2007, 23:09:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Har dessa bussar en framtid på Norrlandskusten. Jag menar de måste dra ner på hastigheten vid blåst, flera står inför renoveringar då de börjar bli slitna. Men främst att Botniabanan strax gör sitt inträde? Detta var början på en intressant diskussion här hoppas jag.
I branschen 37 år

Ersa

#2
Först undrar jag varför de har tvåsiffriga nummer i fronten på 30xx-vagnarna.

Sedan tror jag att delen av linje 100 mellan Umeå och Sundsvall inte lär överleva Botniabanans intåg (haha), men Umeå-Haparanda lär den nog finnas kvar. Dessutom lär linje 10 och de andra blå godsbusslinjerna rulla på som vanligt söder om Umeå.
Frågan är om alla dessa 30xx-VanHooler utan godsutrymme överlever anbudet ut. De är ju rätt slitna pga att de rullat många fler mil än sina jämnåriga bussar i övriga Sverige. Och trafikstarten på Botniabanan är ju inte förrän om över 3-4 år, om inte längre. Det hinner slitas ut många bussdetaljer på dessa år.

Jan

Anledningen till 2siffriga i fronten är att de olika bussarna ska kunna se vem de möter om de vill kontakta varann. Det är lättare med få siffror. Sedan har du nog rätt i allt annat du skriver i inlägget.
I branschen 37 år

Fredde

Vadå? 2007-04 hade denna bara gått 228449 km ju ;D

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 23 juli 2007, 01:35:26 AM
Vadå? 2007-04 hade denna bara gått 228449 km ju ;D

"Nästan inkörd" då?  :P