Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

homer

jag har uppgifter som säger att SSV och N/V (SL) är framflyttat och ett tilldelningsbeslut kommer i februari 2021 med trafikstart Midsommar 2022

Ashnton

Betyder det att Keolis får köra vidare tills 2022?
Fototeknisk kritik mottas tacksamt!

Buzzlover

Deras avtal räcker inte såpass länge, men om det som Homer säger stämmer så borde det innebära att man gör en direktupphandling, oftast när man gör dessa (som tidigare nämnts) så blir det nuvarande operatör som får köra på direktupphandlingen tills den riktiga är uppklarad.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Citat från: Ashnton skrivet 05 juli 2020, 21:50:29 PM
Betyder det att Keolis får köra vidare tills 2022?
Ja, Keolis kommer att köra vidare åtminstone till midsommar 2022.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


B10M

#1219
Hur blir det med åldersreglerna, kommer B9S från 2005 att få gå kvar till 2022?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Fredrik Gelin

Det har jag inte koll på, men det skulle förvåna mig om de inte fick det.
Däremot krävs det dispensansökan från Trafikförvaltningen till Stockholms stad för att få köra in till Fridhemsplan med dem.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

Nu kommer vi lite från ämnet kanske, men vid årsskiftet 2020-2021 blir de krav på Euro 6 i stockholms innerstad förutom på de gator som redan idag är undantagna från miljözonen, de innebär ju att väldigt många bussar från E19 avtalet inte kommer kunna åka in till stan, I nacka/värmdö kommer endast MAN gasbussarna få köra linjerna till Cityterminalen och Medborgarplatsen tex.

Nyboda och Eriksberg har väl kvar en del Etanolbussar förutom Gubbängens Gasbussar som fortfarande får köras in till stan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 juli 2020, 17:47:03 PM
Det har jag inte koll på, men det skulle förvåna mig om de inte fick det.
Däremot krävs det dispensansökan från Trafikförvaltningen till Stockholms stad för att få köra in till Fridhemsplan med dem.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

En sådan dispens är ju väldigt tveksam, om det hade rört sig om en väldigt kort tid men inte 1,5-2 år

Fredrik Gelin

Det rör sig i runda slängar om drygt ett år varav det redan är ansökt om ett halvår sedan tidigare, men utfallet av det hela återstår väl att se som sagt.

Samhällskostnaden och nyttan ställs mot miljözonsreglerna här, men eftersom det rör sig om ett relativt konstant antal fordonsrörelser begränsade till rusningstid kan det möjligen gå att motivera eftersom det ju finns ett slutdatum för behovet av dispens.

Jag är dock inte insatt i hur detta går till i praktiken, så jag kan bara spekulera enligt ovan då det annars lär krävas nya bussar. Nya bussar behöver sannolikt garanteras av SL genom övertagandekrav vilket skulle krångla till det ännu mer eftersom det inte finns något sådant krav i den uppskjutna/förlängda upphandlingen vad jag hört.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Hur går det med överklagan av Norrort, Roslagsbanan (och kanske Norrtälje?) tidsmässigt. Hur snabbt kan man vänta ett beslut i frågan, om överklagan avslås eller drivs vidare?

Walter

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juli 2020, 09:56:43 AM
Det rör sig i runda slängar om drygt ett år varav det redan är ansökt om ett halvår sedan tidigare, men utfallet av det hela återstår väl att se som sagt.

Samhällskostnaden och nyttan ställs mot miljözonsreglerna här, men eftersom det rör sig om ett relativt konstant antal fordonsrörelser begränsade till rusningstid kan det möjligen gå att motivera eftersom det ju finns ett slutdatum för behovet av dispens.

Jag är dock inte insatt i hur detta går till i praktiken, så jag kan bara spekulera enligt ovan då det annars lär krävas nya bussar. Nya bussar behöver sannolikt garanteras av SL genom övertagandekrav vilket skulle krångla till det ännu mer eftersom det inte finns något sådant krav i den uppskjutna/förlängda upphandlingen vad jag hört.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Det som gör det svårt att bestämma behovet av dispens i tid är ju att SL inte kan garantera att den nya upphandlingen överklagas eller på annat sätt garantera när nya bussar som uppfyller kraven finns på plats. Som du säger får SL köpa tillhandahålla bussarna till tillträdande entreprenör.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2020, 11:06:01 AM
Hur går det med överklagan av Norrort, Roslagsbanan (och kanske Norrtälje?) tidsmässigt. Hur snabbt kan man vänta ett beslut i frågan, om överklagan avslås eller drivs vidare?
I Augusti ska överklagan vara klar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa



buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 09 juli 2020, 15:16:50 PM
I Augusti ska överklagan vara klar.

21/8 fick jag höra idag. Vi får se om det stämmer.