Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

homer

Tråkigt att ett mindre lokalt företag inte får chansen, men Ötraf. får väl skylla sig själva om dom ställer hårda krav på att Entreprenörer ska ha erfarenhet från liknande verksamhet och krav på att fordon redan ska finnas, sen ger kontraktet till ett företag som inte uppfyller de egna kraven.

Henrik

Om Transdev eller Nobina inte uppfyller krav så hade de inte gått vidare i upphandlingen. Så där är du fel på det.
Skulle trafiken ändå tilldelas något av dessa felaktigt, så blir det överklagan var så säker.

VincentJkpg

Citat från: Henrik skrivet 16 maj 2020, 10:28:17 AM
Om Transdev eller Nobina inte uppfyller krav så hade de inte gått vidare i upphandlingen.

Nu faller ju ditt argument på att Grimslöv gick vidare och till och med vann även om de inte klarade kraven... Skulle lika gärna kunna vara samma för Transdev eller Nobina. Förvaltningsrätten prövade inte dem mot kraven.

Hela domen finns här för de som vill läsa https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/forvaltningsratten_linkoping/pressmeddelanden/linkoping-fr-1095-20-dom-2020-04-09.pdf

CW66

Vad är vad i de två paketen - vad ingår i respektive paket, och vilket har vem fått?

Det är rätt otydlig info på Bussmagasinet etc - bara att det är två olika paket...

VincentJkpg



https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyhetsarkiv/upphandlingen-av-express--och-regionbusstrafiken-avgjord/

Som jag förstår det är de två paketen:
-Express- och regionbusstrafiken i Östergötland
-Landsbygdstrafiken i Linköpings, Norrköpings, Kindas och Valdemarsviks kommuner

Henrik

Vad vi märker ord här. Framtiden får visa vad som sker i denna upp hand.

Lars-Håkan_E

#1131
Citat från: Henrik skrivet 16 maj 2020, 09:03:09 AM
Läser i Bussmagasinet att Kammarrätten inte tar upp Ötraf och Grimlövsbuss överklagan. Därmed står Förvaltningsrättens dom fast. Överklagan på 10 dagar finns ju alltid. Om Ötraf väljer detta eller att tilldela Nobina och Transdev trafiken är oklart. Ett tredje alternativ är att göra om upphandlingen.

Alternativet är att söka prövningstillstånd i HFD (inte troligt att sådant skulle ges)

Att göra om (avbryta)upphandlingen vore att gå emot Förvaltningsrättens utslag och leder säkerligen till två ytterligare kostsamma rättsprocesser.

(edit förkortning)

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 16 maj 2020, 09:42:31 AM
Tråkigt att ett mindre lokalt företag inte får chansen, men Ötraf. får väl skylla sig själva om dom ställer hårda krav på att Entreprenörer ska ha erfarenhet från liknande verksamhet och krav på att fordon redan ska finnas, sen ger kontraktet till ett företag som inte uppfyller de egna kraven.

Kraven var/är kortfattat att man skulle ha erfarenhet av trafikuppdrag av minst 35 fordon i linjetrafik.

Att fordon skulle finnas vid anbudstillfället är inget krav, däremot måste man kunna erhålla trafiktillstånd för så många fordon ytterligare.


S Svensson

Vad händer nu ? HD tar inte upp det. Men väl Kammarrätt och Regeringsrätt. Det är nämligen ett förvaltningsärende.

Jag undrar varför det blivit så ?Nog borde Östgötatrafiken och region Östergötland  kontrollerat det hela innan man går ut med tilldelning ?

Lars-Håkan_E

#1135
Sorry.

Jag avsåg Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD).

Kammarrätten har redan avslagit Prövningstillstånd.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ola Å

Verkar som om Trafikförvaltningen i Stockholm blivit överhopad med jobb, E36- och E37-upphandlingens besked blir uppskjutet på obestämd framtid.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ola Å

Jo det handlar om Nacka-Värmdö och Huddinge, Botkyrka, Söderort.

Fredde

Citat från: Ola Å skrivet 20 maj 2020, 19:53:49 PM
Verkar som om Trafikförvaltningen i Stockholm blivit överhopad med jobb, E36- och E37-upphandlingens besked blir uppskjutet på obestämd framtid.

Innebär kortare tid från tilldelning till den nya trafikstarten?
Eller kan nuvarande avtal bli ett "löpande" om tiden blir för kort?