Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.

Magnus

Citat från: Taunusch skrivet 19 augusti 2018, 21:31:03 PM
Upphandlingen är avbruten på grund av bristande konkurrens.

Det inkom bara ett kvalificerad anbud från Tuna Trafik på två av fyra anbudsområden. Övriga anbud kom från Axelssons Turisttrafik, Håbo Buss, Sambus, Tuna Trafik och Viby Buss.

Det går inom kort ut en ny förfrågan.

Hur många bussar sysselsätter den upphandlingen?

Fullgasspartid

Typiskt bergkvara e ju ibte direkt kända för vara humana arbetsgivare...
Man får nog se sig om efter nytt😫

Lars-Håkan_E

Citat från: Fullgasspartid skrivet 18 september 2018, 17:29:31 PM
Typiskt bergkvara e ju ibte direkt kända för vara humana arbetsgivare...
Man får nog se sig om efter nytt😫

Alltså.

Vad är skillnaden gentemot Björks, (gamla) KR d.vs Björks o Byberg och merparten av de andra Sambus bolagen?

Nu är det reell upplevd skillnad och inte något som man tror eller har hört som gälls.

Det finns för o nackdelar med mycket och jag som faktiskt har jobbat i företag i hela skalan från små privata bolag med enstaka bussar till jättar ägda av staten, landsting, och kommun och sedermera utländska ägare helt utan anknytning till branschen upplever att de problem som är svårast att komma till rätta med finns i de riktigt små företagen (när de uppstår) och i dem som i praktiken styrs av beslut som tas på andra håll än i det enskilda företaget och där företagsledningen i vissa fall bara agerar vaktmästare och utför besluten.


Fullgasspartid

Jobbar åt ett mindre bolag inom sambus och vi är väl som dom flesta mindre bolagen i sambus
Självkötande och kan lösa det mesta själva lokalt, sambusbolagen är rätt självstyrande
Och inte centralstyrt som många tror.
Bergkvara kanske har fördelar men det man hört låter inge skoj alls

Lars-Håkan_E

Citat från: Fullgasspartid skrivet 18 september 2018, 19:19:08 PM
Jobbar åt ett mindre bolag inom sambus och vi är väl som dom flesta mindre bolagen i sambus
Självkötande och kan lösa det mesta själva lokalt, sambusbolagen är rätt självstyrande
Och inte centralstyrt som många tror.
Bergkvara kanske har fördelar men det man hört låter inge skoj alls

Ja det är just detta med att man hört något...

Det jag har hört berättas om några av dessa bolagen i Björks/Byberg/Sambus är att det mesta bestäms centralt när det gäller ekonomin och det är sedan bara att verkställa, det är ju en stor nackdel även när man har alla intäkter via ett samverkansbolag att man lokalt har liten eller ingen möjlighet att påverka om man inte är en väldigt stor aktör.

Den ev skillnaden för personalen tror jag därför är ytterst marginell och ytterst beroende av hur stor varje lokal enhet blir och den lokala ledningen och inte av själva ägarskapet.

Fullgasspartid

Stämmer inte då jag kör under ett mindre bolag under sambus , visst Högbergs sköter mkt kontakt med UL
Och skickat ut rebus men det är UL som vill ha en kontakt när det gäller omlopp inte flera olika, så man valde det största bolaget som låg centralt.
Så på vilket sätt skulle sambus vara toppstyrt, jag körde under KRtiden och ser det som större frihet
Med litet bolag, KR var verkligen centralstyrt.


Taunusch

Citat från: Magnus skrivet 18 september 2018, 17:26:39 PM
Hur många bussar sysselsätter den upphandlingen?

Mellan tummen och pekfingret någonstans mellan 10-15 st.

Fullgasspartid


Fullgasspartid

Citat från: Taunusch skrivet 21 september 2018, 13:24:45 PM
Mellan tummen och pekfingret någonstans mellan 10-15 st.

Tydligen överklagat av SAMBUS

Fullgasspartid

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 september 2018, 10:16:59 AM
www.ul.se/sidfot/information-for/press/2018/pressmeddelande-2018-09-19

Tydligen överklagat av SAMBUS

M

När blir vi av med Transdev i västra Göteborg? Har inte funkat speciellt bra.

1896

Västtrafik ute med två upphandlingar:

www.vasttrafik.se/sok/?q=upphandlingar

Vilka entreprenörer har dessa paket förnärvarande ?

Erling.L

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 september 2018, 11:58:37 AM
Västtrafik ute med två upphandlingar:

www.tendsign.com/public/list_public_publications.aspx?FromPublic=true&OrganizationID=500012183

Vilka entreprenörer har dessa paket förnärvarande ?

kommer bara till första sidan
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

1896

Citat från: Erling.L skrivet 29 september 2018, 12:02:08 PM
kommer bara till första sidan

Har ändrat länken, fast du lär klicka dig fram ändå.