Urusla bussanslutningar till Roslagsbanan kvällstid

Startat av Fritte74, 13 december 2022, 10:13:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fritte74

I och med tidtabellsskiftet har anslutningarna mellan Roslagsbanan och buss 622, 623 och 633 kvällstid blivit urusla. Bussarna går ett par minuter innan tåget kommer in till Åkersberga station vilket innebär ca 25 minuters väntetid. Efter mailväxling med SL beklagar de väntetiderna och säger sig framfört klagomålet till entreprenören. Med tanke på att detta endast berör trafiken efter ca kl 21.00 är sannolikt klagomålen få men tanken kan ju knappast varit att det ska vara så här?

Ni som arbetar i trafiken, finns det andra vägar vi resenärer kan använda oss av för att utöva påtryckningar och är det ens möjligt att få tidtabellerna ändrade nu när de väl ligger?

buskörare

Det har hänt att de ändrats, men det är nog inget man ska räkna med. Det är ju en rätt stor apparat, med alla tjänster som ska ändras osv. Möjligtvis i ett tidtabellsbyte, i så fall. Men trycka på ska man ju göra, absolut!
Jag vet att Transdev läser i lokala grupper, så skriv där med.

Fredrik Gelin

Det kan vara värt att påtala problemet även för kommunen då SLs kundtjänst ofta hänvisar dit i sådant som har med trafikplaneringen att göra.
Jag tror dock liksom Buskörare att du får leva med detta åtminstone till sommaren, mer sannolikt till december nästa år.
Intressant är dock att det är Transdev som kör både RB och bussarna.
Det kan dock vara så att man prioriterar bytet åt andra hållet, dvs mot stan och då blir det knepigare att ändra.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Är det så enkelt att det inte funkar att passa till/från tågen åt bägge hållen?

Maven

På en ringlinje går det kanske inte, men på övriga linjer handlar det ju om hur mycket kostnad för dötid i bortre änden som man är beredd att vänta bort för att få bra anslutningar i båda riktningar. I slutändan är det ju trafikhuvudmannen som behöver göra den avvägningen genom hur hårt de reglerar kraven på bytestider i terminaler.
Går det bara att få bra bytestid i ena riktningen så är det ju normalt mot city som ska prioriteras fram till 12-tiden och därefter från city.

Ulf Berlin

Anslutningarna från Stan brukar ju prioriteras efter 12.00.
Jag tycker att ni ska ta kontakt med eran lokaltidning för att sätta lite tryck på Transdev
och se om dom har något svar på dessa missförhållanden.../Ulf

Fritte74

Tack för era svar. Tog kontakt med kommunen tidigare i veckan och fick precis ett mail från dem att Transdev ändrar tidtabellen för linje 622, 623 och 633 nu på måndag. Mycket glädjande att det gick att påverka.

God jul!

buskörare

Ojdå, det var snabbt! Då känns det som att nått blev fel.