GDG 1269 som Flygbuss

Startat av 1896, 18 april 2011, 18:49:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har länge funderat över varför man inte sätter in flygbuss Falun-Borlänge-Dala airport och omvänt, alla flygplatser med självaktning håller sig med flygbuss, så inte i Dalarna:

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4225.jpg

j-a

GDG 1555 gick ju även lackad som flygbuss i Karlstad,har en bild någonstans,bara jag hittar den.

Lars

#2
Det var då det!
Till gamla flygplatsen gick det hederliga oranga GDG bussar av bästa kvalitet!
Sen kom nya flygplatsen och det slogs på stort med bussar målade i Flygbussarnas färg
men nu....
....får man bara åka flygbuss om man senare ska flyga med Skyways, läs i NWT och på VTABs hemsida

Tillägg:
Jag har även skrivit om detta i denna tråd eftersom det inte är historia:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44310.0

Ulf Fernestad

Citat från: Lars skrivet 18 april 2011, 21:33:29 PM
Det var då det!
Till gamla flygplatsen gick det hederliga oranga GDG bussar av bästa kvalitet!
;) 2116, 1516 el. 1517, nån pannkaka då då, ibland 2976/2878 annars var det nån B58 som gick där, det var då det  ;)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 april 2011, 18:56:58 PM
Med tanke på antalet avgångar/ankomster och att flygplatsen är synnerligen bra försörjd med vanlig kollektivtrafik finns det knappast ett underlag för ytterligare en buss.

Vanlig kollektivtrafik vid en flygplats är något man gott kan vara tacksam över. Alldeles för många är flygplatserna med en enda specialbuss med specialtaxa, där länshuvudmannens busskort inte gäller.

1896

Vilken flygresenär åker kollektivt från Falun, för att byta buss i Borlänge Centrum för vidare färd till flyget ? - Ingen ! Dom tar taxi istället.

1896

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 april 2011, 18:56:58 PM
Med tanke på antalet avgångar/ankomster och att flygplatsen är synnerligen bra försörjd med vanlig kollektivtrafik finns det knappast ett underlag för ytterligare en buss.

Självklart räcker det om flygbussen går till ankommande och avgående flyg, Direktflyg som flyger på tre destinationer från Dala airport, (flyger åt Skyways på Arlanda,) flyger ju med relativt små plan, så det lär inte heller behövas en fullstor buss, det där går att lösa bara viljan finns. Men jag vill inte se några fjantiga mini bussar, och ska det satsas så ska det vara seriöst och långsiktigt. Jag har funderat på hur man skulle kunna reklamfinansiera det hela, och Direktflyg bör ju rimligtvis vara intresserade utav att resenärerna kommer till flyget, så varför inte lacka bussen i Direktflygs färger mot en sponsor peng.  :)

bilomnibussen

I Örebro ligger flygplatsen 7-8 km från centrum. Flygbuss finns inte, ej heller linjetrafik som går fram till platsen. Försök gjordes med två småbussar på flygbusslinje omkring 1999 men fick läggas ned på grund av dålig beläggning. De där affärsresenärerna tar naturligtvis taxi.
Mvh Jan G

M67:an

Där har Norrköping det väldigt bra. Stadsbussen till Smedby (linje 116) är förlängd fram till Kungsängens flygplats. Vilket innebär en buss var 15-30:e minut? under vardagar. Och 30-min trafik under lågtrafik.

1896

Till Dala airport skulle det räcka med en 10 metersbuss som man monterar in bagage hyllor i, så att man får 25 talet sittplatser kvar.  :)