Fritt internet även på SL 677?

Startat av tågluffaren, 02 november 2011, 16:01:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Åker nu Nobina 7398 (B9S) på 677 och är uppkopplad mot Nobinas wifi. Trodde det bara var dubbeldäckarna som hade det?




EDIT: Rubriken förtydligad /Admin

bjorn_k

Det var någon som sa att alla nyare bussar har den möjligheten, bara att det kostar för operatören att aktivera det... Finns någon tråd om det också, jag startade den... Surfar dock mobilt just nu och orkar inte leta reda på den...


Ersa

Internet har inte enbart dubbeldäckarna att göra, utan med de bägge blå stomlinjerna 676 (1 timme) och 677 (1½ timme). Dock saknar den längsta linjen i trafikområdet dessvärre ännu internet, dvs långa 639 Stockholm-Hallstavik (2 timmar).

bjorn_k

Så det är alltså bara de sk. "stom"-linjerna som kommer på fråga... Om tekniken finns så tycker jag det vore en smal sak för Nobina att aktivera densamma... Goodwill kostar kanske, men positiva effekten hos pax borde väga upp detta...

Omnilasse

Citat från: bjorn_k skrivet 03 november 2011, 00:10:30 AM
Så det är alltså bara de sk. "stom"-linjerna som kommer på fråga... Om tekniken finns så tycker jag det vore en smal sak för Nobina att aktivera densamma... Goodwill kostar kanske, men positiva effekten hos pax borde väga upp detta...
Fast nu har man ju då förvisso aktiverat det på alla nyare bussar man har; det är ju bara till stomlinjerna som man köpt in nya bussar.

bjorn_k

Räknas inte även de röda B9orna till "nyare"? Dvs de som går på 639. Erik du kanske får snoka lite och skapa nån slags opinion?

Omnilasse

Citat från: bjorn_k skrivet 03 november 2011, 09:52:31 AM
Räknas inte även de röda B9orna till "nyare"? Dvs de som går på 639. Erik du kanske får snoka lite och skapa nån slags opinion?
Fast B9:orna i 00xx-serien har ju några år på nacken vid det här laget. Tror inte att det fanns då - tekniken med trådlöst internet har ju utvecklats rätt fort under senare år. Sedan går det ju en del andra modeller också på linjen. Men visst vore det tacksamt, det tråkiga är ju att inte SL gett 639 stomlinjestatus (i komforthänseende - särskild lack hade nog blivit för dyrt), det hade ju antagligen inneburit nya bussar även dit.

Ersa

Från början var det inte alls tänkt att bussarna på 677:an skulle ha trådlöst internet. Detta var en senare idé som kom fram pga av en rätt oväntad opinion. Vem hade kunnat tro att det fanns krav på komfort och utrustning på andra linjer än "Roslagens enda busslinje" 676? Ja, tydligen inte SL i alla fall.

Att eftermontera trådlös router med tillhörande internet i två år gamla röda B9S till 639 är precis lika enkelt som att eftermontera det i de nya blåa B9S till 677. Precis som att Swebus Express eftermonterade en enkel router i alla sina vagnar, ända tillbaka till de gamla 49xx-vagnarna av 2001 års modell.

Att skapa nån slags opinion för utökad komfort och utrustning för linje 639 tror jag dock blir svårt. Idag verkar resenärerna på denna linje mest ha resignerat. Inga protester hörs, utan folk verkar ha accepterat att åka "färdtjänstbussar" med lågentré och hårda säten i 3-4 timmar/arbetsdag på 677 och 639. När resenärerna till Hallstavik undantagsvis fick åka en ny och fin Setra med 53 st bältade turiststolar blev det ju bara en massa gnäll över "för små bussar", så de verkar ju föredra bullriga B9S med hela 55 st hårda Vogelstolar utan fällbart ryggstöd. Den minoritet resenärer som vill ha en trevlig komfortabel resa har nog sedan länge övergett "färdtjänstlinjen" 639 för den egna personbilen.

Personligen undrar jag faktiskt varför alla B9S plötsligt försvann från Nyköpings landsbygdstrafik, samtidigt som Rospiggarna åker B9S i 3-4 timmar/arbetsdag utan att orka klaga. Är resenärer och skattebetalare bättre på att säga ifrån i Uppsala län och Sörmlands län, jämfört med Roslagen?

Peter Elmheden

Nu kanske jag inte "läst på" ordentligt?
Men vem är leverantör till detta (ISP)?

sajola

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2011, 01:08:33 AM
Från början var det inte alls tänkt att bussarna på 677:an skulle ha trådlöst internet. Detta var en senare idé som kom fram pga av en rätt oväntad opinion. Vem hade kunnat tro att det fanns krav på komfort och utrustning på andra linjer än "Roslagens enda busslinje" 676? Ja, tydligen inte SL i alla fall.

Att eftermontera trådlös router med tillhörande internet i två år gamla röda B9S till 639 är precis lika enkelt som att eftermontera det i de nya blåa B9S till 677. Precis som att Swebus Express eftermonterade en enkel router i alla sina vagnar, ända tillbaka till de gamla 49xx-vagnarna av 2001 års modell.

Att skapa nån slags opinion för utökad komfort och utrustning för linje 639 tror jag dock blir svårt. Idag verkar resenärerna på denna linje mest ha resignerat. Inga protester hörs, utan folk verkar ha accepterat att åka "färdtjänstbussar" med lågentré och hårda säten i 3-4 timmar/arbetsdag på 677 och 639. När resenärerna till Hallstavik undantagsvis fick åka en ny och fin Setra med 53 st bältade turiststolar blev det ju bara en massa gnäll över "för små bussar", så de verkar ju föredra bullriga B9S med hela 55 st hårda Vogelstolar utan fällbart ryggstöd. Den minoritet resenärer som vill ha en trevlig komfortabel resa har nog sedan länge övergett "färdtjänstlinjen" 639 för den egna personbilen.

Personligen undrar jag faktiskt varför alla B9S plötsligt försvann från Nyköpings landsbygdstrafik, samtidigt som Rospiggarna åker B9S i 3-4 timmar/arbetsdag utan att orka klaga. Är resenärer och skattebetalare bättre på att säga ifrån i Uppsala län och Sörmlands län, jämfört med Roslagen?

Önskar jag kunde klaga mer... Åker dagligen 677 mellan Rimbo-Uppsala, hatar de nya bussarna med de hemska säterna.... Läskigt att man sitter där 2h/dag... Saknar de föregående B9s som Keolis körde på linjen, sköna säten och värme fanns de ju iallafall...

Men jag är ju glad att jag åker på 677:an iallafall, ser ju vad de släpat in för nått på 639trafiken, herregud....

Nej, nog saknar man Keolis/Busslink, på slutet så var det ju ganska hyffsade bussar iallafall... Till och med AC på 639 mellan rimbo-stockholm

Glad är jag när jag läste att den där stolstillverkaren hade konkat ialllafall... skönt...

Jacob

Nu blev detta lite OT men de röda B9Sarna på 639 har ju i alla fall bättre säten än 7394-7399. Jag är otroligt tacksam de gånger man får åka Vega på 677, då slipper man få ryggont så fort man sätter sig. Fattar inte varför man satte in Vogelsäten i 7394-7399 och inte Volvosäten (som finns i Vega och B9Sarna Keolis körde med). Även om jag inte är någon jätteaktiv resenär på 676 skulle det ju vara trevligare med andra säten där också. Men kan man beställa VDL Synergy med Volvosäten?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Dock vill jag poängtera att man inte kan vara direkt kritisk mot hur Nobina skött saken. Det är ju trots allt så att Nobinas bussar i Roslagen ofta har mer och bättre utrustning än vad SL krävt. Det är snarare SL som satt nivån på kraven för lågt. Så lågt att Nobina idag inte kan matcha Keolis dåvarande komfortnivå, då man räknat på anbudet helt enligt SL:s krav. För det är faktiskt inte tänkt att vinnande operatör ska bjuda på en massa dyr gratisutrustning utan att få betalt från huvudmannen. De kritiserade hårda stolarna i dubbeldäckarna är ju t.ex med beröm godkända av SL, som själva kallat dem för "turiststolar".

Det Nobina kostat på utan direkta krav från SL är bl.a:
Internet på 677.
Eftermontering av takmonterade extraljus på röda bussar.
Eftermontering av midjebälten på flera av de gamla UL-vagnarna av 2001 års modell.

Jacob

#13
Citat från: Ersa skrivet 09 november 2011, 00:19:51 AM
Dock vill jag poängtera att man inte kan vara direkt kritisk mot hur Nobina skött saken. Det är ju trots allt så att Nobinas bussar i Roslagen ofta har mer och bättre utrustning än vad SL krävt. Det är snarare SL som satt nivån på kraven för lågt. Så lågt att Nobina idag inte kan matcha Keolis dåvarande komfortnivå, då man räknat på anbudet helt enligt SL:s krav. För det är faktiskt inte tänkt att vinnande operatör ska bjuda på en massa dyr gratisutrustning utan att få betalt från huvudmannen. De kritiserade hårda stolarna i dubbeldäckarna är ju t.ex med beröm godkända av SL, som själva kallat dem för "turiststolar".

Det Nobina kostat på utan direkta krav från SL är bl.a:
Internet på 677.
Eftermontering av takmonterade extraljus på röda bussar.
Eftermontering av midjebälten på flera av de gamla UL-vagnarna av 2001 års modell.

Det var ju positivt att höra! Tråkigt dock att SL ställer så låga krav.. Kan man med andra ord anta att det kommer bli andra stolar i VDL Synergy för UL-trafik? Förutsatt att det är VDL som köps in. För UL ställer väl högre krav än SL? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ledsen för OT, om admin önskar kan tråden delas i två delar.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!