137 Förstärkningsbuss (1 bild)

Startat av Andreas Ljungqvist, 08 december 2007, 16:45:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cyklisten

Bort med alla "Extrabuss", "Förstärkningsbuss" och annat, det är destinationen som är viktig för passagerarna, inte bussens status. Det händer att sådana extrabussar inte kör hela linjesträckan och då blir det ännu viktigare med tydlig destinationsskylt.

Bussmicke

Vore bättre om de skyltade som här i Stockholm  137E Lund, iaf. skyltades det så förr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon A

Citat från: Bussmicke skrivet 08 december 2007, 19:06:41 PM
Vore bättre om de skyltade som här i Stockholm  137E Lund, iaf. skyltades det så förr.
Skyltades så i Uppsala också förut men numera står det exrabuss eller så står det inget alls förrutom det vanliga men är ändå en extrabuss. Beror på hur föraren väljer att skylta. Pappa sa förut att det kunde vara en fördel att skylta extrabuss för då var det ingen som klagade om man var sen ;D

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 08 december 2007, 23:14:19 PM
Skyltades så i Uppsala också förut men numera står det exrabuss eller så står det inget alls förrutom det vanliga men är ändå en extrabuss. Beror på hur föraren väljer att skylta. Pappa sa förut att det kunde vara en fördel att skylta extrabuss för då var det ingen som klagade om man var sen ;D

//Simon


Förr brukade extrabussar skyltas med X. Extrabuss på t ex 2:an skyltades 2X. När man i början på 1970-talet övergick från rullbandssiffror som vevades manuellt till displayer som manövrerades med knapptrycning ändades X till E eftersom X inte gick att få ut på displayerna som hade ett snitt av digitalsiffror. Extrabuss på linje 2 blev därför 2E. En liten rolig detalj som kan nämnas är också att bussar som stod uppställda utan att användas många gånger hade OFF på dessa nummerdisplayer. Men idag ser man tyvärr varken X eller E på extrabussarna. Man ser aldrig OFF heller. Den fina Scania CR 76 som finns bevarad nr 212 eller BAF 292 har kvar X i rullarna för linjenummer
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

Jag håller med alla.. Vissa stadsbussturer skyltas med ett X t. ex. 7x Högskolan... Detta är bättre, då vet folk att det kan finnas avvikande i körvägen.. Men just denna skyltning säger inte så mycke..

Ersa

Tvåradig destination på dessa skyltar är att föredra
T.ex:
EXTRABUSS
Lund

Johan Hansson

Citat från: Verspieder skrivet 09 december 2007, 19:50:09 PM
Tvåradig destination på dessa skyltar är att föredra
T.ex:
EXTRABUSS
Lund


Förslaget är mycket bra
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Andreas Ljungqvist

Problenet som jag fått höra med dessa som

Pendeln
BROBY

är att de blir ganska litet...

Josef

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 december 2007, 21:31:14 PM
Problenet som jag fått höra med dessa som

Pendeln
BROBY

är att de blir ganska litet...

Har man det på två rader kan man göra texten större, ser inte att det skulle kunna vara ett problem. Så länge man ser vilket linjenummer det är, och att man står vid en hållplats mot en viss riktning är det knappast någon som borde kunna klaga.

Andreas Ljungqvist

Jag säger bara vad folk som åkt med mig under nästan 2 år tyckt...

CS

Jag skulle vilja säga att det är extra viktigt att skylta extrabuss eller liknande på turer som är utöver det ordinarie. Detta just för att t ofta går på "fel" tider och inte alltid hela vägen. Om man skyltar extrabuss vet folk att det kommer en ordinarie efter om extrabussen tex inte går hela vägen.
Dock så är det också viktigt att visa vart bussen går så  ett system med två rader eller växlande EXTRABUSS/Destination är ju att föredra, alternativt en ordentligt skriven pappskylt:)
Bara destination skapar nog tyvärr mest förvirring och frågor bland passagerare.

//CS, som testar internet på bus4you, bättre än sj iaf:)

AL

Skulle nog vilja hävda att det blivit lite av ett överinformerande numera.  Förr skyltades nästan uteslutande i de flesta städer enbart ett linjenummer, och detta fungerade alldeles utmärkt. Och satt där dessutom ett X eller ett E efter linjenumret, visste i stort sett de flesta att bussen var extrainsatt.  Gick dessa bussar av olika anledningar inte hela den ordinarie sträckan, skyltades detta oftast genom en lösskylt i nedre delen av framrutan.

Idag är det extremt åt andra hållet där alla möjliga slutstationer skall samsas om utrymmet med "via-destinationer", och därmed försämras läsbarheten - och förmodligen blir intrycket dessutom rörigt.  Det ironiska är att i takt med att destinationsskyltning införts genom elektroniska skyltsystem, har också andelen frågor från passagerare om bussarnas färdväg ökat dramatiskt - något som nästan aldrig förekom då enbart linjenummer skyltades.  Att dessa elektroniska skyltsystem alltsomoftast lever sitt eget liv gör naturligtvis inte saken så mycket bättre!

Min personliga uppfattning är nog att den bästa och mest tydliga informationen kan, och bör ges, vid hållplatserna genom lättlästa kartor, tidtabeller och annan viktig information, medan bussarna mycket väl skulle klara sig alldeles utmärkt med ett linjenummer!

Ersa

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 09 december 2007, 21:31:14 PM
Problenet som jag fått höra med dessa som

Pendeln
BROBY

är att de blir ganska litet...

Ja, på den nya Mobitecskylten kan det bli lite smått, men då gäller det att hitta ett större typsnitt.
Själv föredrar jag alternativ B långt före C.
Alternativen D och E är de sämsta.


Ersa

Plus två delar verklighet. Jo, nog duger två rader versaler?  :)