1:a levererade Scania OmniExpress till kund i Sverige - Bottnaryds Trafik [bild]

Startat av Omni, 23 juli 2007, 09:06:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omni

Hej!
Var förbi Svenstigs, Värnamo i torsdags och hittade denna som precis levererades när jag var där.
Första till kund i Sverige således.
För er som e nyfikna - ja, bussen byggs på Lahden Autokori i Finland, men som en komplett uppbyggd Scania OmniExpress utan Lahden-indentifikation någonstans mer än en fordonspärm, där karossnumret 255/07 fanns.
Uffe




jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ove Bojarp

Hade man inte någon annan plats att sätta karossnamnet på än just instegsdörren? Det verkar inte finnas synligt på bakstammen eller ovanför instegsdörren.

Walter

Kan vara lacken i detta fallet men särskilt snygg var den inte. Lite neoplan-rymdskepps inspiration?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Omni

Jag försökte fota karossnamnet, men eftersom dörren är helglasad kom jag med själv i bakgrunden hur jag än gjorde.

Niklas Bygdestam

För att åtminsone säga några positiva saker om bussen...
Lacken tycker jag är snygg. Inredningen tycker jag också var snygg och smakfull

Nu till det negativa:
Bussens form tycker jag är fruktansvärt ful. Oroar mig lite också för att kunderna köper de här monstren nu istället för de vackra Irizar :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Omni

Alltså Niklas...måste fråga dig en sak.
Finns det NÅGON buss du tycker är snygg som är modern och ny?

Du öser galla över allt nytt som visas här, OmniExpress, Volvo 9700 face o en hel hög med fler modeller...

Man måste väl förnya sig ibland och hänga med i utveckling och design lite om man ska överleva, o inte bara fastna vid gamla CR111 och Volvo Säffle från 1988??

Blir lite tröttande faktiskt

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 juli 2007, 14:09:44 PM
Alltså Niklas...måste fråga dig en sak.
Finns det NÅGON buss du tycker är snygg som är modern och ny?

Du öser galla över allt nytt som visas här, OmniExpress, Volvo 9700 face o en hel hög med fler modeller...

Man måste väl förnya sig ibland och hänga med i utveckling och design lite om man ska överleva, o inte bara fastna vid gamla CR111 och Volvo Säffle från 1988??

Blir lite tröttande faktiskt



Om du läser mina tidigare inlägg så kan du se att jag redan har sagt att jag gillar Starliner II och Irizar PB. För att nämna några fler moderna bussar tycker jag att MAN gör snygga nya bussar och samtliga av Neoplans modeller tycker jag ser bra ut även om Starlinern är min favorit. Det är moderna bussar vi pratar om och inte Scania CR 111 eller Säffle från 1980-talet. Starliner II har inte alls funnits länge. Det finns många fler exempel på helt nya bussar som jag tycker ser bra ut men jag orkar inte räkna upp alla och tycker inte heller att ett sånt här påhopp är värt det besväret

Jag tycker mig ha rätt att få säga att jag tycker en bussmodell är FUL utan att jag ska få personlig kritik. Den här typen av påhopp är väldigt tröttande :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Omni

Jovisst...så fort någon går emot dig är det påhopp...det vet vi ju alla.

Men om man nu bortser ifrån utseendet en liten stund och kollar ett steg längre, så lär du få se en hel del av denna bussen tror åtminstone jag.

Varför? Jo..bussen är precis vad många kunder på marknaden väntat på...en Scania med en Lahti-kaross.

Irizar är ju utvecklad i Spanien, och därmed inte riktigt avsedd för nordiska klimatet. Lahden är ju väldigt bra gällande värme och ventilation i kallt klimat.

Bussen är ju en kombibuss...precis vad Scania saknat, som kan byggas som en högstandardlinjevagn, liksom en ren turistbuss i olika längder från 12m till 15m.

Du kommer inom kort att få se flera 15m treaxliga högstandardbussar med 470-hästarsmotorn på vägarna av denna modell.

Vad gäller diskussionen om hur bussarna ser ut eller inte...är ju högst personligt...smaken är ju som baken...men man behöver ju inte ALLTID uttrycka sin negativa åsikt kanske?

Angående lackeringen på den aktuella bussen, är det ju en färgsättning som företaget ifråga har på sina bussar. Visst gör sig vissa bussar snyggare i vissa färgscheman än andra, men trots allt är det en genomgående indentifikation för företagets bussar som helhet...

Milan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 13:29:32 PM
För att åtminsone säga några positiva saker om bussen...
Lacken tycker jag är snygg. Inredningen tycker jag också var snygg och smakfull

Nu till det negativa:
Bussens form tycker jag är fruktansvärt ful. Oroar mig lite också för att kunderna köper de här monstren nu istället för de vackra Irizar :(


Håller med dig till fullo. För någon gångs skulle trodde man det skulle komma ut nån bra buss, men denna ser bara billig och plastig ut. Ännu en gång misslyckas Omni. :P

//Milan

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 juli 2007, 14:43:12 PM
Jovisst...så fort någon går emot dig är det påhopp...det vet vi ju alla.

Men om man nu bortser ifrån utseendet en liten stund och kollar ett steg längre, så lär du få se en hel del av denna bussen tror åtminstone jag.

Varför? Jo..bussen är precis vad många kunder på marknaden väntat på...en Scania med en Lahti-kaross.

Irizar är ju utvecklad i Spanien, och därmed inte riktigt avsedd för nordiska klimatet. Lahden är ju väldigt bra gällande värme och ventilation i kallt klimat.

Bussen är ju en kombibuss...precis vad Scania saknat, som kan byggas som en högstandardlinjevagn, liksom en ren turistbuss i olika längder från 12m till 15m.

Du kommer inom kort att få se flera 15m treaxliga högstandardbussar med 470-hästarsmotorn på vägarna av denna modell.

Vad gäller diskussionen om hur bussarna ser ut eller inte...är ju högst personligt...smaken är ju som baken...men man behöver ju inte ALLTID uttrycka sin negativa åsikt kanske?

Angående lackeringen på den aktuella bussen, är det ju en färgsättning som företaget ifråga har på sina bussar. Visst gör sig vissa bussar snyggare i vissa färgscheman än andra, men trots allt är det en genomgående indentifikation för företagets bussar som helhet...



Tack för den! Jag har flera svar på detta inlägg men tänker inte svara ändå eftersom jag vet att det bara gör saken värre. Tänker därför dra mig ur diskussionen istället och svarar inte på mer i den här tråden om just det här ämnet. Eventuella svar på just det här inlägget kommer jag heller inte att svara på. Tack för mig!
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 juli 2007, 14:43:12 PM
Bussen är ju en kombibuss...precis vad Scania saknat, som kan byggas som en högstandardlinjevagn, liksom en ren turistbuss i olika längder från 12m till 15m.

Du kommer inom kort att få se flera 15m treaxliga högstandardbussar med 470-hästarsmotorn på vägarna av denna modell.

Vad gäller diskussionen om hur bussarna ser ut eller inte...är ju högst personligt...smaken är ju som baken...men man behöver ju inte ALLTID uttrycka sin negativa åsikt kanske?

Angående lackeringen på den aktuella bussen, är det ju en färgsättning som företaget ifråga har på sina bussar. Visst gör sig vissa bussar snyggare i vissa färgscheman än andra, men trots allt är det en genomgående indentifikation för företagets bussar som helhet...

Vad jag vet har Bottnaryds Trafik AB bara haft länslackade bussar förut. Jag tror i alla fall att den rödvita lacken är ny för dem. När det kommit dekaler på plats tror jag det blir riktigt snyggt.
När det gäller OmniExpress ger den ett gediget uttryck när man ser den i verkligheten. Snygg eller inte - ja, det är en smaksak. Vad jag själv tycker om detta är rätt ointressant för andra. Jag håller helt med Uffe om att OmniExpress nog kommer att sälja bra i Sverige. Den kommer in på en marknad som i dag nästan helt domineras av Volvo 9700. Och många bussägare har saknat en "svenskbyggd" (notera citationstecknen) Scania lämplig för express- och turistkörningar.
Egentligen är det ju CR145 som äntligen kommit att få en uppföljare. Och CR145 sålde bra, åtminstone fram till den olyckliga branden utanför Jönköping i mitten av 1970-talet. Det fanns synpunkter på CR145 på sin tid också. Det var väl inte många som tyckte den var snygg på den tiden. I dag tycker de flesta att det var en snygg buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omni

Jag håller med Staffan till fullo.
Egentligen är det totalt ointressant vad vi tycker om den utseendemässigt.
Bussen är ju framtagen av designers, kunder, tillverkare i en gemensam insats, och köper kunderna den är den ju lyckad.

Att Bottnaryd inte haft någon egen lack innan visste jag inte, men lacken är ju framtagen av företaget själva, och tycker dom att den är snygg, borde den väl vara okej får vi anta.

Angående om Omni misslyckas än en gång? Jag är helt övertygad om att hade man misslyckats så fatalt som Milan tycker, hade Omni knappast blivit sådan framgång med nästan 4000 sålda bussar hittills i Europa som den trots allt blivit...eller har jag så totalt fel?

Magnus

Hur många sittplatser är det i en sån här? Den ser ganska liten ut.