Sommarens ändringar i SL-land

Startat av Jimmy, 31 maj 2021, 07:19:19 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

CitatVisst är kundtjänstens svar fånigt och komiskt, men är det verkligen deras uppgift att svara på tekniska frågor om hur trafiken bedrivs?

Näh, kundtjänsten kan ju bara hänvisa till de uppgifter de fått in – inte gå in djupare i frågor kring trafikteknik, trafikplanering osv. Om de uppgifterna säger att en buss ska gå till en viss plats så är det även det man kommer att få som svar.

Skulle det sedan visa sig att det är många frågor som kommer in om samma ärende, och att det förefaller finnas en brist någonstans, så kommer kundtjänsten internt att lyfta frågan till den som är ansvarig så får vederbörande sedan får ta reda på vad som hänt genom kontakt med berörd trafikutövare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Borde inte kändtjänsten i ett fall som detta skicka frågan vidare på remiss internt eller till entreprenören? Det gjorde de i alla fall förr. Att bara hänvisa till tidtabellen besvarar ju inte frågeställarens fråga.

846

Kundtjänsten bör klara av lite mer än frågor om biljetter och tidtabeller tycker jag, såsom frågor om hållplatslägen men också sånt som stora ändringar i tidtabellen (t.ex. om man ändrar till att trafiken slutar kl. 21.30 istället för tidigare 24.00) eller varför en hållplats dragits in. Ställer man den typen av frågor får man oftast standardsvar som ibland inte ens besvarar frågan eller helt felaktiga svar. Visst vore det bra om Kundtjänst vidarebefordrade frågor om trafiken till entreprenören men det sker inte enligt min erfarenhet. Ett bra exempel var när jag frågade varför 55:ans hållplats vid Slussen ligger på Hornsgatan i ena riktningen men på Katarinavägen i andra riktningen - då blev svaret ett standardsvar som hade med 55:an att göra men inte med hållplats Slussen. Efter påpekande om att svaret inte var ett svar på frågan jag ställde fick jag istället ett felaktigt svar (som påstod att 55:ans hållplatslägen på Slussen var något annat än i verkligheten) och efter påpekande om att det andra svaret var felaktigt blev svaret "Vi vet inte vad svaret är".

Om tanken är att Kundtjänst bara ska svara på frågor om biljetter och tidtabeller - i princip sådant som de flesta kan läsa själva på SL:s hemsida - bör man nog kommunicera det, för annars tror jag nog att en hel del förväntar sig att Kundtjänst ska kunna svara på lite mer frågor än så. 

Maven

På Facebook kan man enkelt jämföra kundtjänsten hos andra stora trafikföretag, t.ex. Skånetrafiken, SJ och Västtrafik, och går man igenom några ärenden så tycker jag det är ganska uppenbart att SL har flest standardsvar och lägger minst energi på att förstå frågan och besvara den.

Lars-Håkan_E

Citat från: 846 skrivet 16 juni 2021, 13:46:49 PM

Om tanken är att Kundtjänst bara ska svara på frågor om biljetter och tidtabeller - i princip sådant som de flesta kan läsa själva på SL:s hemsida - bör man nog kommunicera det, för annars tror jag nog att en hel del förväntar sig att Kundtjänst ska kunna svara på lite mer frågor än så. 

Det är väl som jag nämnde tidigare dags att återgå till det gamla namnet "Trafikupplysningen", ordet Kundtjänst ger nog många en felaktig bild av vilka frågor som man möjligen kan få svar på.

Eftersom det är en fristående verksamhet utan den nära kontakt med vare sig SL eller trafikoperatörerna så kan man inte svara på så många andra frågor än om just tidtabeller och försenade turer. För typ 15 år sedan när jag jobbade som planerare hos en operatör fick vi regelbundet frågor från kundtjänst i dagrapporten gällande sådant som trafikplanering, ändrade linjesträckningar och liknande, detta vore ju ännu viktigare idag när i princip all planering sköts av resp operatör.

Kristofer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2021, 18:36:05 PM
Det är väl som jag nämnde tidigare dags att återgå till det gamla namnet "Trafikupplysningen", ordet Kundtjänst ger nog många en felaktig bild av vilka frågor som man möjligen kan få svar på.

Fast när jag jobbade på det som hette Trafikupplysningen la vi oss vinn om att kunna svara på alla slags frågor, även om det var väldigt olika lätt att luska rätt på svaren beroende på trafikområde och/eller trafikplanerare...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bältes-Assar

Ambitionsnivån har uppenbarligen skruvats ner lite sen dess, frågan är om det gör så mycket. Kan tänka mig att personalen hos entreprenörerna har viktigare saker för sig än att svara på frågor från folk som bara är intresserade i största allmänhet.

Delfinen76

Sl 54 och 61 slutar att stanna vid Kungsholms Torg riktning Hjorthagen/Rudammen och linje 56 vänder vid Strandbergsgatan i stället för Nordanflyktsvägen!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

admin

Några inlägg som hade med nya Tomtebodagaraget att göra har flyttats över och slagits samman med en annan tråd på samma tema, vilken återfinns HÄR.

Jimmy

Det blev ingen förlängning av linje 69 till Djurgårdsbrunn i dag.

Så här skriver SL på hemsidan:

"Indragen hållplats. Gäller följande hållplatser: Djurgårdsbrunn

  Buss linje 69 stannar inte vid Djurgårdsbrunn på grund av vägarbete från och med 2021-06-25 kl 5:00.
  Detta gäller tills vidare. Du kan resa från hållplats Kaknäs."

Vändplanen hann inte bli klar.

Jimmy

Nico

Frågan är väl om en vändplan/slinga ens påbörjats. Var förbi förra helgen i ett annat ärende och ingenstans i närområdet syntes en tillstymmelse till påbörjad vändmöjlighet. Finns heller inte mycket plats för det om man betänker att bara en enkel vändradie för buss ligger på 14 m.

Här skulle man nog antingen behöva ta större delen av den befintliga parkeringen i anspråk eller bygga helt nytt på någon av gräsytorna. Frågan är väl då hur markägaren/Djurgårdsförvaltningen ställer sig till något av det? De brukar inte vara de mest lättflörtade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Tillkommer ingen vändplan, är det ju bara att skruva ner topptavlan helt, och officiellt lägga ner hållplatsen genom att ta bort den i systemet/reseplaneraren. Med hänvisning att den kan komma tillbaka längre in i framtiden, när väghållare ordnat en vändplats.

Hasse L

Dagsläget avseende linje 69 den 28 juni:

De fem bussar jag såg var skyltade Djurgårdsbrunn....


.... men komna till Kaknäs svängde de förstås av mot K-tornet.


Realtidsinformationen var igångsatt vid den fortsatt nedlagda hållplatsen vid Djurgårdsbrunns Wärdshus


Bild två

En tredje bild fyllde i texten från hållplats Kaknäs på de fyra raderna.

846

#28
Jag åkte 69:an idag och jag skulle till Kaknästornet, som jag vet att bussen fortfarande går till. Bussen var dock skyltad "Djurgårdsbrunn" såväl på bussen som på skärmen som visar kommande hållplatser i bussen. Med på turen till den faktiska men inte skyltade ändhållplatsen, d.v.s. Kaknästornet, var även ett par (svenska) turister. Turisterna skulle till Djurgårdsbrunn och blev väldigt förvånade när chauffören sa att bussen inte kör längre. De gick av och såg allmänt vilsna ut så jag erbjöd mig att hjälpa till. De hade använt sig av Google Maps som säger att 69:an går till Djurgårdsbrunn... Och det stämmer ju, för det stod ju bussen också? Fick upplysa dem att SL skyltar den destination som framgår av tidtabellen och när bussens verkliga destination och tidtabellen inte överensstämmer med varandra så skyltas ändå tidtabellen. Logiskt, eller hur. Turisterna skakade på huvudet.

Jag visade hur de skulle gå och de tackade för hjälpen. Jag brukar själv använda mig av Google Maps för att ta mig fram med kollektivtrafik i andra städer, såväl i Sverige som utomlands och det funkar alltid bra. T.o.m. på landsbygden utanför Narva gav Google Maps korrekt information om busshållplatser och tidtabell men med SL i Stockholms innerstad gick Google Maps bet!

Ulf Berlin

Det här är ju lika tragiskt som när Keolis inte ville"erkänna"debaclet borta vid Radiohuset och"TV-eken"fallet :P/Ulf