I sommarsoluppgången...

Startat av Ulf Berlin, 27 mars 2021, 16:06:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...vid 4.45 står sista 192an ut från stan och ta sina resenärer:

Bilden tagen runt år 2000.
(När slutade nattbussarna att utgå från Klarabergsgatan?)

roggek

Ja, det bör väl ha varit i samband med byggarbetena inför förlängningen av Spårväg City till T-Centralen.
Renoveringen av tätskiktet påbörjades hösten 2012 så att i samband med detta borde nattbussarna bussarna ha flyttats till Vasagatan.

Såg nu på Polkis sida i linjebeskrivningen för linje 192  att linjens ändstation flyttades i maj 2013 till Vasagatan:

2013-05-06 Gatuarbeten vid Sergels torg för SL Spårväg City, tillfälligt ändrad: slinga Kungsträdgårdsgatan –
Hamngatan – Sergels Torg – Sveavägen – Olof Palmes Gata – Vasagatan – Vasagatan från
Vasaplan – Mäster Samuelsgatan – Norrlandsgatan (STOCKHOLM C) – Kungsträdgårdsgatan –
osv.


https://polki.se/onewebmedia/192webb.pdf

Så mitt slutgiltiga beslut blir att våren 2013 slutade nattrafiken på Klarabergsgatan.

Nico

Vill minnas att det var den 6 maj 2013 som gällde för all vändande trafik på Klarabergsgatan, då på sträckan mellan cirkulationsplatsen vid Sergels torg och Klarabergsviadukten. Samma datum flyttades t.ex. även C-linjerna över till Vattugatan.

Allt i takt med att det nämnda tätskiktet först skulle bytas inför kommande spårläggning och att man samtidigt byggde för det nya hotellet mm. i kvarteret Orgelpipan 6. Alltså fyrkanten mellan Klarabergsgatan, Klara västra kyrkogata, Klara Vattugränd samt Vasagatan.

Tanken var att omläggningarna bara skulle vara temporära, dvs. all busstrafik skulle återgå när allt var färdigombyggt, men under resans gång så ändrade sig Stockholms stad vilket är orsaken till dagens förhållanden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Vet inte riktigt vad du menar med "dagens förhållanden"? Enligt SL:s hållplatskarta, daterad 2021-01-03, går 190-linjerna från Klarabergsgatan.
https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/City_term.pdf

Nico

I mitt inlägg ovan så omfattade jag samtliga vändande linjer (och inte bara 190-linjerna) som gick från Klarabergsgatan på nämnda sträcka.

Även om gatan ifråga fortfarande har kvar sitt namn, och det finns viss angöring, så finns dock inga av de ursprungliga lägena kvar i den meningen utan ganska mycket har förändrats på platsen om man jämför dagens läge med det som rådde 2011.

Även många av de tidigare linjerna som fanns har antingen ändrat startlägen eller helt flyttats från platsen. Detta då möjligheterna att vända, reglera har förändrats väsentligt då mycket yta och flera lägen helt försvunnit.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman