Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Transdev börjar få riktigt mycket framgångar i dom senaste upphandlingarna.
Snart (om inte redan) en av giganterna i vårat land bland upphandlad lokaltrafik?
Dagens giganter är väl Nobina och Keolis? Rätta mig gärna om jag har fel.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Walter

Nej du har inte fel. Treansev har köpt upphandla mycket andra bolag på sistone också förutom en del vinna stora avtal.  Giganter eller inte men de största bör väl vara (utan inbördes ordning)

Nobina
Keolis
Transdev
Arriva
Vy
Bergkvara
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buzzlover

Arriva lär nog sjunka en del, vet ej hur många områden Vy och Bergkvara har men Arrivas är ju inte många och snart mindre om man inte behåller dom två områdena i Sthlm som snart ska upphandlas.
Idag har dom ju bara
Stockholm, Norrort, Roslagsbanan, Råsta, Västerort samt Ekerö
Norrort samt RB förloras till Transdev om ett år och Råsta samt Västerort ska upphandlas nästa år, endast Ekerö som man kommer han en längre tid nu.

Skåne, Helsingborg samt Kristianstad Tätort samt Regionstrafik (börjar i vinter)
Skåne-avtalen har ju och kommer ju nu inom kort att börja.

Det känns som att Bergkvara och Vy redan idag har fler trafikområden än detta?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Walter

Arriva har en del uppdrag inom spårtrafik som väger upp storleken totalt inom kollektivtrafik men jag håller med att de minskat inom buss området. Sen får det lite i cykler. För något år sen var Transdev decimerade till ett fåtal områden. Men nu har de vunnit flera jättestora avtal.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Vad har Keolis kvar efter att man tappar två stora avtalsområden i Stockholm?

Stockholm City, nya avtalet i Uppland, Karlstads stadstrafik och något i Göteborg resp. Dalarna?
Är trafiken i Göteborg och Dalarna under ett avtal i respektive region eller uppdelade på fler? När ska dessa ut på upphandling?

Knallhatt

I Göteborg har Keolis vunnit linje 100 mellan Göteborg och Borås med trafikstart i december i år, omfattar ca 20 fordon.
Vidare vann man nyss stombusspaket på linje 16X, 17 och 25 med trafikstart 2022 med cirka 70 fordon.
Kvarvarande trafik på Hisingen och Svart Express omfattande cirka 150 fordon upphandlas just nu. Trafikstart juni 2023.

Ersa

Det måste väl bli antalet fordon i linjetrafik man måste räkna då man försöker fastställa storleken på dessa bolag. Antalet trafikområden spelar ju mindre roll, då dessa varierar kraftigt i storlek.
Så det vore intressant att se en lista i inbördes ordning, över de 8-10 största bolagen, samt en uppskattning hur denna siffra kan justeras fram till slutet av 2022.

Gano

#1537
Enligt Merinfo.se äger

Nobina - 2794 fordon - https://www.merinfo.se/foretag/Nobina-Sverige-AB-5560570128/2jymbdc-ak7g?utm_source=biluppgifter&utm_medium=owner&utm_term=company
Keolis - 1391 fordon
Bergkvarabuss - 1224 fordon
Transdev - 1079 fordon (med dotterbolag totalt 1792 fordon)
Arriva - 812 fordon
Vy Buss - 718 fordon

Vilka av dessa som är linjebussar eller ej är okänt, men detta ger åtminstone en indikation.

Lars-Håkan_E

Tänk även på att i dessa siffror ingår samtliga fordonsslag, Lastbilar, släpvagnar och olika typer av personbilar, ska man sedan bara ha med linjebussar så blir det ännu knöligare då en del av företagen bedriver en omfattande beställningsverksamhet med särskilda bussar.

buskörare

Oj, har Arriva bara 812 fordon. Minst 75% av dessa lär ju gå inom SL-trafiken?

Bussmicke

Sen blir väl det typ 50% och resten i Skåne eller nå´t.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

#1541
I Helsingborg har Arriva 90 bussar. I Kristianstad har de nu 54 (ex Transdev) bussar, stadstrafik plus viss regiontrafik. I december tillkommer 31 nya bussar för både stads och region.

igel

Det betyder att Arriva har 18% av sina fordon i Skåne och 30% i Norrort och den resterande hälften är Ekerö och Råsta. Förlorar de Råsta är det som sagt, inte mycket kvar.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 24 oktober 2021, 11:45:07 AM
Oj, har Arriva bara 812 fordon. Minst 75% av dessa lär ju gå inom SL-trafiken?

63 av dessa 812 är inte bussar

Greger Larsson

Citat från: Gano skrivet 24 oktober 2021, 10:35:48 AM
Enligt Merinfo.se äger

Nobina - 2794 fordon - https://www.merinfo.se/foretag/Nobina-Sverige-AB-5560570128/2jymbdc-ak7g?utm_source=biluppgifter&utm_medium=owner&utm_term=company
Keolis - 1391 fordon
Bergkvarabuss - 1224 fordon
Transdev - 1079 fordon
Arriva - 812 fordon
Vy Buss - 718 fordon


Transdev blir betydligt större om man räknar in dotterbolagen:

Transdev Nord - 416 fordon
Transdev Mälardalen - 179 fordon
Klövsjö-Rätan Trafik - 103 fordon
Merresor - 15 fordon