Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BR

Utöver dessa bussar med el så ska de vara 530st till totalt om jag fattat rätt.

Bussmicke

 Varannan gång avsågs enbart hur det har varit.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Bussmicke: I Nyboda har det bara varit SL å Busslink(Keolis). Så Nobina blir nu första nya entreprenören där.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

B10M

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2021, 16:26:41 PM
Intressant är väl knappast ordet jag skulle beskriva dagens oligopol med. Dvs en situation med ett fåtal stora bolag, där enbart två väljer att ens lägga bud. Snarare tråkigt med denna utveckling.
Att det dessutom är förloraren av ett område som istället vinner ett eller två andra, gör det hela snarare till nåt som ser ut som ett spel för gallerierna.
Keolis och Nobina bytte Nacka/Värmdö och Norrtälje med varandra, och när Nobina tappade Norrtälje fick de denna vinst istället. "Varannan gång" var en rätt bra beskrivning.

Resenärerna struntar nog fullständigt i om det är 1 eller 50 olika bolag som utför trafiken.

buskörare

Verkar inte som att man tänker överklaga från Keolis håll.

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 19 oktober 2021, 17:07:38 PM
Verkar inte som att man tänker överklaga från Keolis håll.
Hur vet du det?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare


Ersa

Jag tror att resenärerna är helt ointresserade av precis alla inlägg i denna långa tråd, så jag förstår inte varför de dras in här.

Magnus

Någon som vet kraven för resten av bussarna som inte ska köras på el?

Kvarne

Ersa: Säg inte det, dessa resenärer engagerade sig rätt duktigt när Nobina försökte kapa å göra om linjenätet i Södertörn förut....Så jo, de kan vara intresserade av vem (och hur!) som kör.



Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

B10M

Men dessa resenärer struntade nog fullständigt i om Nobina körde all SL-trafik eller om det fanns 50 ytterligare bolag som körde resten av trafiken.

Det skulle vara intressant att få en höra vad Ersa anser om:
Varför är det så viktigt att SL-trafiken ska vara uppdelad på många olika bolag om resenärerna ändå inte bryr sig?
Vem är kollektivtrafiken till för?

Ersa

Är upphandlingar inte till för att alla företag ska få chansen att bedriva verksamhet på samma villkor? Enklast vore annars att återgå till verksamhet i egen regi, med enbart ett enda regionägt trafikföretag.
Intressant att ett oligopol med 2-4 aktörer inom ett län anses som norm och enda sätt för verksamheten att bedrivas, och alla idéer om alternativ måste ifrågasättas i ett irriterat tonfall från många.

Vem är kollektivtrafiken till för? Idag uppenbarligen främst för utländska bolag och riskkapitalbolag. Eller?

homer

Citat från: Magnus skrivet 19 oktober 2021, 19:15:37 PM
Någon som vet kraven för resten av bussarna som inte ska köras på el?

Finns än så länge ingen information, värt att tänka på är ju att de finns 2 gasdepåer som ingår och gissningsvis kommer 71XX vagnarna övertas då dessa har några år kvar enligt avtal?! vet ju inte vad maxålder-kravet  kommer vara men bussarna är av årsmodell 2013-2014 så under 10 år när avtalet börjar och ägs/leasas av SL-finans

(för övrigt kanske allt som rör denna upphandling borde få en egen tråd då de gissningsvis kommer komma mycket mer inlägg framöver)

Walter

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2021, 20:47:37 PM
Är upphandlingar inte till för att alla företag ska få chansen att bedriva verksamhet på samma villkor? Enklast vore annars att återgå till verksamhet i egen regi, med enbart ett enda regionägt trafikföretag.
Intressant att ett oligopol med 2-4 aktörer inom ett län anses som norm och enda sätt för verksamheten att bedrivas, och alla idéer om alternativ måste ifrågasättas i ett irriterat tonfall från många.

Vem är kollektivtrafiken till för? Idag uppenbarligen främst för utländska bolag och riskkapitalbolag. Eller?

Jo samma villkor i den meningen att det är de villkor beställaren sätter och så länge det håller sig inom lagar och regler. Jag har svårt att se att detta är leverantörernas fel, de spelar efter de regler som beställarna ställer upp. SL har kanske ett mål att minska sin organisation och med färre utförare och därmed färre kontaktytor så kan man teoretiskt minska sin egen organisation. Lägger man dessutom till att trafikutförarna ska ansvara för så mycket mer än trafiken (hållplatsservice, ombordutrustning, förvaltning och underhåll av depåer som SL äger, etc etc) så är de mindre bolagen inte aktuella av många skäl. Sen finns ju uppfattningen inom marknadsekonomin att stordrift ger ekonomiska fördelar. Det kan också ha betydelse när det gäller att anskaffa och hantera många fordon och ny teknik.

Så situationen som finns idag inom SL området (och en del andra) måste grundas i politiska beslut som i sin tur styr förvaltningens uppdrag om hur trafiken ska bedrivas och utvecklas. Inte riktat mot bolagen som utför tjänsterna.

Jag säger inte detta är bättre eller sämre, en beställare måste oavsett hur man bedriver trafiken vara professionell och kunnig i sin uppföljning etc.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Knallhatt

https://www.bussmagasinet.se/2021/10/vy-petat-ur-gavleborgsupphandling/

Vy Buss har fått sitt anbud på regionbusstrafik i Gästrikland diskvalificerat.
På fredagen fattade så Region Gävleborg/X-trafik ett nytt tilldelningsbeslut som innebär att Transdev tilldelas trafiken.