Buss-Snack
Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 25 oktober 2021, 13:28:19 PM
-
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%202962%20Garaget%2CStor%C3%A4ngens%20ind%20omr%2CKarlskoga%202000-06-05.jpg)
-
det kom många spännande vagnar till Örebro län när Näckrosbuss förlorade uppdrag.....
-
Oj,så sent som 2000...
Var den både Värmlandsgul och GDG orange innan?/Ulf
-
Enl. SBH så var den aldrig GDG... och den var "bara" 12 år vid fototillfället, så inte xtremt gammal
-
SJ köpte en del Alpus nya som aldrig övertogs från GDG. Både med Volvo och Scania chassi.
Enklaste skillnaden är att de övertagna från GDG fick 0xxx nummer hos Swebus medan de som SJ köpt nya hamnade i 26-31 serierna. (Sen finns säkert något enskilt undantag för vagnar som togs över innan bildandet av Swebus).
-
Detta torde ha varit en av få Örebrolackade i a f.../ULf
-
Jag har notering om att även 2963 kom till Örebro. Vet inte var de var placerade som nya.
-
2962-2965 var placerade i Karlskrona ursprungligen och 2962/63 omplacerades till Karlskoga medan 2964/65 omplacerades till Halmstad. Om jag minns rätt hade de linjeinredning. Dvs fasta säten och ej fällbara säten. 2971 placerades i Borås och 2972/73 i Göteborg. Den ena hade SJ färg och den andra hade vit GL design. 2966-2970 tillhörde Malmö. Uddevalla fick 2974-2977,dock att 2974/75 följde med till Göteborg då gränserna ändrades och Stenungsund kom tillhöra Göteborg. 2976/77 är jag lite osäker på vart de gick. Uddevalla fick ändrade gränser varvid Sollebrunn kom tillhöra Göteborg för att då Swebus bildades tillföras Alingsås som verkstadsmässigt tillhörde verkstaden Brodal i Borås. Men jag är inte helt säker i detalj vart de gick.
Göteborg tillfördes även 2822. Minns att den gick Gråbo-Göteborg och cirka 16.30 tomkördes turen till Sollebrunn Även de andra Sollebrunnsfordonen kördes på linje 520/21 . 2821 gick kvar i Uddevalla, på bl a linjen Uddevalla-Ljungskile över Resteröd.
Märk att 2961 var en kort Volvo Säffle och 2978 var en Scania med Katrineholmskaross.
-
Tack för summeringen, som tillägg kan nämnas att 2966-2970 hamnade hos Connex när de vann trafik i Malmöområdet.
-
2976 och 2977 gick i Vänersborg på slutet, vilket även 2971 gjorde. Tror att 2977 var kvar sist av dem. / GNl
-
2977 fanns i alla fall kvar 11/9 2001. Var ombord på denna buss när jag i bakgrunden hörde radion som rapporterade om händelserna i USA...
2977 var nog huvudsakligen stationerad i Trollhättan, men då som nu tillhör ju Trollhättan trafikområde Vänersborg. Åkte väldigt mycket med 2977 i slutet av 90-talet till början av 2000-talet, ganska bekväm buss med rätt gott om, benutrymme och fällbara säten, men ingen vidare ljudisolering, Volvo med Säffle- kaross var tystare. 2977 var f.d SJ-buss, automatlåda bruna säten med ränder i grönt och gul/ orangt vill jag minnas..!? bör ha varit från 88/89. Det fanns även f.d GDG-bussar som hade den klassiska klädseln i plysch i grönt och rött. 0501 lackerades till och med om i Västtrafik-lack, denna och andra f.d GDG-bussar bör alla haft manuell växellåda.
-
Här är nog en av de sista bilderna på 2977 i livet skulle jag tro...
(https://i.postimg.cc/MGcj2fwX/swebus2977-1.jpg)
-
Hej
Vi hade 2962 och 2963 i Karlskoga trevliga bussar att köra.
Vart de till verkade av GDG?
En fråga till vi hade en boggi buss som från Motala nummer på den?
Samt två ledbussar jag tror den ena hade nummer 3878 och den andra hade?
mvh Stefan P
-
3878 var inte i Karlskoga, däremot 3879 som flyttades från Motala tillsammans med boggin 3372. Den andra ledbussen vet jag inte vilken det var.
-
Det kom några Alpus till Länsbussarna - dåvarande Örebro Läns Regionaltrafik AB i samband med att man övertog GDG trafik i länet 1977 (som i grunden var den trafik GDG övertog av NBJ typ 1975)