Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 846 skrivet 17 maj 2021, 15:49:19 PM

Titel: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: 846 skrivet 17 maj 2021, 15:49:19 PM
Sen 55:an fick ny linjesträckning passerar bussen såväl hållplatslägena vid Slussen på Hornsgatan som på Katarinavägen. 55:an stannar emellertid inte på båda hållplatserna (som var fallet med Stureplan före linjesträckans ändring) utan den stannar bara på ena stället, vilket gör det svårt att byta t.ex. till linje 76 på Slussen när man kommer från Tanto. Det är dessutom lite förvillande att i ena riktningen stannar bussen på Hornsgatan, men inte Katarinavägen, medan i andra riktningen är det tvärtom - då stannar bussen inte på Katarinavägen men istället på Hornsgatan. Någon som har en tanke om varför det blivit så? Jag skrev till SL Kundtjänst och frågade men deras svar är ju så pinsamt dåligt att det nog var sista gången jag skrev dit och frågade någonting överhuvudtaget. Man kan ju allvarligt talat lika gärna fråga valfri mänska på gatan, så dåligt har SL:s kundtjänst blivit. Läs här vad SL:s Kundtjänst svarade. Jag frågade följande:

"När 55:an gick via Stureplan stannade den vid två hållplatser, båda vid namn "Stureplan". Först vid hållplatsen som trafikeras av linje 1 (på Sturegatan) och sedan på den som trafikeras av linje 2 (på Birger Jarlsgatan). Detta underlättade betydligt om man ville byta mellan 55:an och linje 1 eller 2. När 55:an nu går en annan riktning efter Slussen än förut åker bussen istället förbi hållplatsen "Slussen" två gånger, precis som var fallet med Stureplan men skillnaden är nu att bussen INTE stannar på båda hållplatserna. 55:an passerar först Slussen på Hornsgatan (var hållplatsläge C finns) utan att stanna och fortsätter sedan till hållplats Slussen på Katarinavägen (hållplatsläge F). I andra riktningen så passerar 55:an istället hållplats Slussen på Katarinavägen utan att stanna (hållplatsläge H) för att fortsätta till hållplatsen Slussen på Hornsgatan (hållplatsläge A).

Varför kan inte 55:an inte - som var fallet med hållplats Stureplan förut - stanna vid båda hållplatserna vid Slussen? Det skulle betydligt underlätta t.ex. om man vill byta till buss 76 i riktning mot Ropsten när man kommer från Tanto. Därutöver är det lite förvillande att bussen i ena riktningen stannar på Katarinavägen medan i andra riktningen på Hornsgatan.

Jag föreslår att den som svarar på denna fråga tittar på hållplatskartan för Slussen vid Södermalmstorg för att bättre förstå vad jag menar. Och snälla, skriv inte bara ett intetsägande standardsvar utan skriv ett riktigt svar.
"

SL:s Kundtjänst svarade då följande (efter mindre än 10 minuter):

"Tack för att du hör av dig. Trafikförsörjningen av Finnberget och Danviksklippan överförs till linje 55 på grund av ändrad linjesträckning sträckan Slussen – Hjorthagen att trafikera samma väg till Henriksdalsberget och Finnberget som linje 53 gjorde innan ombyggnaden av Slussen påbörjades. Trafikutbud blir 20-minuterstrafik. Resenärer mellan Slussen och Stureplan hänvisas till linje 2 och mellan Stureplan och Norra Djurgårdstaden till linje 75.

Vänliga hälsningar,
SL Kundtjänst
"
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: 846 skrivet 18 maj 2021, 11:20:38 AM
Jag svarade på SL:s "svar" och skrev att det just inte var något svar på den fråga jag ställde. SL svarade då på nytt och skrev att det var tråkigt att jag inte var nöjd med deras första svar samt att skälet till att 55:an inte kan stanna på Hornsgatan är ombyggnationerna av Slussen. Jag svarade då på nytt på SL:s svar och påpekade att 55:an ju visst stannar på Hornsgatan (i ena riktningen) och att om 57:an kan stanna på Hornsgatan vid Slussen i båda riktningarna så kan väl 55:an också det? Då återkom SL med svaret "Vi har tyvärr inget svar på frågan om varför 55:an stannar/inte stannar som den gör. Vi hoppas du får en fortsatt trevlig dag!".

Att Trafikförvaltningen betalar pengar till en så inkompetent leverantör av SL Kundtjänst är sorgligt.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 18 maj 2021, 22:06:41 PM
Påminner lite om den interaktion jag hade med kundtjänsten ang när 516 kortades från Viby. Då hette det att den hade sviktande passagerarantal, ofta var sen och att den kortades ned till förmån för en ny busslinje i Arninge. Till slut blev de så trötta att de i princip sade "Nu är det så, punkt slut." Sedan dess har jag insett att kundtjänsten vare sig gör ett jota, eller ens klarar att förklara något på ett någorlunda vettigt sätt.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: roggek skrivet 19 maj 2021, 01:09:52 AM
Sitter ens SL:s kundtjänst i Stockholm längre?
Jag trodde den var outsourcad till Norrlands inland... ::)
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 maj 2021, 09:23:42 AM
SL anlitar Releasy som kundtjänst som åtminstone förut hade sitt kontor i Linköping, men jag ser att de finns representerade i Stockholm numer också.

// Niclas
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 19 maj 2021, 17:02:36 PM
Kanske hade varit bra att inte outsourca just kundtjänst för en av samhällets mest vitala funktioner. Man räknar ju med att man pratar med någon på SL när man frågar någonting, men som det är nu får man mest duckningar till svar från någon stackare som knappt verkar ha en aning om vad han/hon pratar om.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: jocke skrivet 19 maj 2021, 18:56:25 PM
Kom ihåg att SL's kundtjänst inte finns till för sådana frågor, utan mer för "Vart går buss 53?" Eller hur man köper ett busskort.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 19 maj 2021, 20:19:08 PM
Citat från: toddetoddelito skrivet 19 maj 2021, 17:02:36 PM
Kanske hade varit bra att inte outsourca just kundtjänst för en av samhällets mest vitala funktioner. Man räknar ju med att man pratar med någon på SL när man frågar någonting, men som det är nu får man mest duckningar till svar från någon stackare som knappt verkar ha en aning om vad han/hon pratar om.
Det är ju politikerna som styr mycket av hur verksamheten skall organiseras misstänker jag.
Men om du tycker att SLs kundtjänst är en av samhällets mest vitala funktioner kan du ju fundera på exempelvis Regionens sjukvårdsupplysning 1177 som i Stockholms region också är outsorcad till en privat aktör.
Majoriteten av frågorna och synpunkterna som kommer in till kundtjänsten är sannolikt av enklare karaktär och det klarar de nog av att hantera tillfredsställande.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 21 maj 2021, 09:33:26 AM
Fast en viktig skillnad är att 1177 bemannas av "riktiga" ämneskunniga, och som också skickar en till rätt instans (om de inte själva kan). SLs kundtjänst är/gör ju inte det.

Tänker att det inte nödvändigtvis handlar om outsourcingen i sig, utan om intresse och vilka som sitter bakom skärmen/telefonen. Om de vore ämneskunniga med intresse för Stockholms kollektivtrafik, hade de kanske kunnat förklara på ett vettigt sätt varför något är som det är, inklusive mer komplicerade frågor. Och om man inte kan det kanske man inte skall ducka frågan, utan visa engagemang i ens fråga. Att allt inte går att lösa förstår jag, men det vore trevligt om man som kund fick prata med någon som är mer insatt eller har möjlighet att leta reda på ett svar.

Och om det inte finns någon vettig tjänst att anlita vore det kanske bättre om SL själva skötte kundtjänsten ;D
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: B10M skrivet 21 maj 2021, 10:09:48 AM
De flesta kundtjänstärenden som vanliga frågor eller klagomål kan skötas av kundtjänsten som den är nu. Problemet är synpunkter av mer djupare karaktär som trafikplanering som kräver svar av någon som är mer insatt. Som det är nu blir det väldigt svårt för medborgarna att kunna påverka, vilket är ett demokratiskt problem, men det kanske är det som är meningen också. Man vill inte vanligt folk ska lägga sig i. Man borde ha samråd vid trafikomläggningar. Se på London där man har samråd till och med vid ändringar av enstaka skolbusslinjer. https://consultations.tfl.gov.uk/buses/route-648/ (https://consultations.tfl.gov.uk/buses/route-648/) Här har man ju inte ens samråd vid stora linjeomläggningar, som innerstan 2015.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Resenären skrivet 21 maj 2021, 11:15:04 AM
SL:s inställning till de som man är till för är obegriplig för mig. Det är omöjligt att hitta ansvariga och kundtjänst levererar ju bara standardsvar som ibland är riktigt pinsamma.

Man kan förstå att det tog tid att hitta någon ny "VD" till den verksamheten.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2021, 11:17:33 AM
Som någon nämnde tidigare, sådana här frågor ska in gå till kundtjänsten utan till rätt instans.

Tydligen finns inte överföringen av frågor från kundtjänsten till resp trafikutövare/förvaltningen kvar i dagens upplägg.

Ett tips är då att kontakta förvaltningen/trafikutövarens ansvariga direkt eller att gå via politiken (som i slutänden är dem som bestämmer)

I fallet ovan bör det vara Keolis trafikplanering som kan ge ett korrekt svar men jag gissar att dem inte tar emot synpunkter/samtal från allmänheten av förklarliga skäl.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Buzzlover skrivet 21 maj 2021, 14:52:50 PM
Något jag tycker är extremt synd med dagens kundtjänst är följande.
Låt oss säga att jag tappat ett par glasögon på Linje 605 och precis när bussen kört iväg så kommer jag på detta.
Ringer SL:s kundtjänst å frågar hur jag ska göra, dom kommer i nuläget svara att dom kommer till Hittegods om dom är kvar.
MEN! Jag kan faktiskt tycka att Kundtjänst ska kunna föra vidare samtalet till operatören för trafiken som sedan kan kontakta förare direkt som kan säkra glasögonen tills jag kan möta upp bussen igen.
Är detta för mycket att begära från en Kundtjänst? Jag ser väldigt ofta hur resenärerna vänder sig till oss förare snarare än att kontakta SL då dom förmodligen vet att dom bara kommer få svaret "Hittegods får in dom om 3 dagar ifall dom ens är kvar"
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2021, 15:22:16 PM
Som sagt, Kundtjänst skulle kanske byta tillbaka namnet till Trafikupplysningen.

Det här med hittegodsssök skulle kanske ses som en god service, problemet är var man ska prioritera, jag tycker helt klart att man ska kunna hjälpa till när det gäller värdesaker och det antar jag att man faktiskt kan göra genom att lämna ut telefonnummer till berörd TL om någon ringer om en kvarglömd hund, barn eller plånbok.

Men att förmedla kontakter tar väldigt mycket tid i anspråk och folk skulle ringa/ringer om allt från sonens gympapåse till ett mobilfodral och det skulle säkert kräva flera extra tjänster på Kundtjänst + att TL skulle bli överhopade med allmänna anrop till linje si och så. Jag tror tyvärr inte att det skulle fungera i storstadstrafiken.

Men åter igen, Kundtjänst är tänkt att sköta det som gamla Trafikupplysningen gjorde + väldigt lite till.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Resenären skrivet 22 maj 2021, 09:12:34 AM
Tänker att en av kollektivtrafikens stora problem är att man inte klarar att kombinera det storskaliga systemet och strukturen med personlighet och närhet. En otydlighet och kanske rädsla för den egna produkten?

Det måste till mer stolthet och modernt ledarskap och framförallt mer beslut måste fattas nära kund.

Kort sagt mindre byråkrati och mer makt nära kunderna. Det är 2021 inte 1950 och organisationsformerna för kollektivtrafiken måste utvecklas.

Jag har tillräckligt med skrattretande löjliga upplevelser med SL (i kontakten med det som skall stödja verksamheten) till en hel bok. SL är mitt absoluta favoritexempel på en organisation som är helt vilse. Inte undra på att det tog evigheter att hitta någon som kunde tänka sig vara chef för verksamheten.....
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 maj 2021, 11:31:45 AM
SL som de flesta var van att se det finns ju inte idag, SL av idag är i princip ett varumärke.

Under politiken är det en stab av tjänstepersoner som är anställda på trafikförvaltningen, det är trygghetscentralen och den externa "kundtjänsten"

Sedan är det i princip ett hopp till resp trafikoperatör, ordningshållningsföretag, verkstadsföretag.

Ser man detta i ett organisationsschema så har i princip besluten till en del flyttats närmare slutkunden eftersom trafikoperatörerna har en väldigt stor del i de justeringar som görs i trafiken, sedan många år initieras förändringarna därifrån för att i första hand effektivisera trafikupplägget och förhoppningsvis även kundnöjdheten.

Idag går det sällan att skylla på att det är någon anonym tjänsteperson långt upp i SL:s hierarki som fattat ett beslut.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: 846 skrivet 24 maj 2021, 15:20:25 PM
Att SL Kundtjänst inte kan besvara alla frågor den får är förståeligt. Om någon undrar varför en viss hållplats dragits in eller varför turtätheten blivit sämre och det inte har förklarats av vare sig Trafikförvaltningen eller operatören annat än i allmänna ordalag i stil med "Vi genomför en förändring för att det ska bli bättre kollektivtrafik" är det förstås svårt för SL Kundtjänst att besvara frågan om varför 55:an inte stannar på Hornsgatan vid Slussen i ena riktningen eller varför den inte går alls från Tanto efter kl. 22 längre. Om Kundtjänst i ett sådant läge svarar i stil med "Vi har inget svar men har vidarebefordrat din fråga till entreprenören som ev. återkommer till dig" skulle jag ha förståelse för det. Men så är det ju inte. SL Kundtjänst levererar ett standardsvar som tyder på att de inte ens läst frågan eller så svarar de helt enkelt fel, kanske p.g.a. okunnighet om hur det rent fysiskt ser ut på platsen eller för att de är oengagerade och får betalt av Trafikförvaltningen delvis baserat på hur många frågor de får och besvarar. Det är väl där problemet ligger - Kundtjänst ger nonsenssvar eller felaktiga svar istället för att ärligt säga "Vi vet tyvärr inte" och sedan hänvisa till den som rimligen vet. För någon vet alltid svaret på en fråga om varför t.ex. en hållplats dragits in eller turtätheten ändrats. Sen är det sannolikt oftare entreprenörens beslut snarare än Trafikförvaltningens tjänstemän eller politiker i många frågor men det är ju inte som med vinden - vinden byter riktning eller styrka av sig själv, men när det gäller busstidtabeller och hållplatser är det faktiskt någon som bestämt det.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Resenären skrivet 25 maj 2021, 18:30:01 PM
Problemet med SL är att det verkar vara obegripligt för de flesta även inom strukturen att reda ut det. När jag engagerade mig i linje 76 var det som en roman av Kafka - nonsenssvar i alla led ÄVEN av de kommunikationsavdelningen och Keolis. Faktiskt otroligt anmärkningsvärt agerande som inget företag där kundnöjdhet och respekt för uppdragsgivaren är viktigt skulle kunna överleva på allvar.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: 846 skrivet 26 maj 2021, 11:20:28 AM
När det gäller nonsenssvar från Kundtjänst så är det nog helt enkelt okunnighet eller ointresse att faktiskt ge ett korrekt svar snarare än ett svar, vilket som helst. När - som i fallet med 76:an - svaren är nonsenssvar även från entreprenören och högre upp i hierarkin tror jag dock att skälet är ett annat, nämligen att man inte vill berätta det egentliga skälet till förändringen. När det gällde förändringen av 76:an var väl helt enkelt anledningen att Keolis såg en möjlighet att lägga ned linjen för att spara pengar och hittade på allehanda svepskäl till varför det blev så mycket bättre att låta en "mini 76:a" gå den helt osannolikt konstiga sträckningen Karlaplan - Ropsten via Narvavägen/Oxenstiernsgatan. Inte många hade rest med "mini 76:an" varpå man kunnat lägga ned linjen helt efter ett tag p.g.a. lågt resande.

Keolis missbedömning låg i att 76:an har väldigt många vänner i SR och SVT som åker med den till/från Radiohuset och de resenärerna kunde väcka opinionen som till slut ledde till att man backade, med undantag för att 76:an numer passerar Slussen utan att stanna i södergående riktning.

Om vi ser till 55:an har dess resenärer inte samma starka röst som 76:an varpå Keolis kunnat försämra rejält för de som reser med linjen. Det gäller bl.a. resor till/från bl.a. Tanto, Hjorthagen, Norra Djurgårdsstan, Danviksklippan och Saltsjökvarn. Tanto har tappat all busstrafik redan kl. 22 och vad gäller t.ex. Danviksklippan och Saltsjökvarn minskade turtätheten från ca 6 turer/timmen kring kl. 18 till endast 2 turer/timmen. Restiden för bussresenärer till/från Hjorthagen är fördubblad till bl.a. Kungsträdgården sedan 55:an drogs in och man är hänvisad till 54:an istället. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan har ingen busstrafik alls efter ca kl. 22 och nu till sommaren så blir det faktiskt ordentligt dåligt för de som bor i Norra Djurgårdsstan och som vill åka till centrala stan: 75:an kommer bara att gå fram till kl. 18 ca! 55:an går inte alls där längre som bekant så Keolis tanke är att alla som vill resa mellan Norra Djurgårdsstan och centrala stan under kvällstid i sommar ska åka med 54:an, som efter kl. 19 bara går två gånger i timmen.

Det är verkligen bedrövligt. De som bor i Hjorthagen har tunnelbanan som alternativ men de som bor i Norra Djurgårdsstaden och som vill åka till/från centrala stan på kvällen i sommar har i stort sett bara 54:an, som går två gånger i timmen och tar en ordentlig omväg via Gärdet. Alternativet blir att åka med 6:an till Roslagsgatan och byta till 2:an på Jarlaplan eller att ta 6:an till Ropsten och byta till tunnelbana. Byten innebär alltid längre restid och är förstås mindre bekvämt. Sannolikt har det gått de boende i Norra Djurgårdsstan förbi att deras kollektivtrafik till centrala stan på kvällarna i sommar bara kommer att bestå av en buss som går två gånger i timmen och tar ca 20 minuter.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 maj 2021, 20:36:32 PM
Hmm...
Nu hade ju aldrig 55an några högre resandemängder kvällstid...
Det hade varit stor skillnad om inte både 75 och 54 haft hållplatser i centrala området runt t ex Stureplan och dom som
vill åka upp till Hjorthagen kvällstid hittar nog ner till Nybroplan ;)/Ulf
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: 846 skrivet 26 maj 2021, 21:37:28 PM
Mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstaden vill jag nog påstå att 55:an hade en hel del resenärer mellan säg kl. 19 och 22. Numera kan man istället ta 75:an som går fram till ca kl. 22 men i sommar slutar 75:an att gå kl. 18! D.v.s. efter kl. 18 går inga bussar alls mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstaden under sommaren. Visst kan man leta sig bort till 54:an på Nybroplan, som går två gånger i timmen efter kl. 19 i sommar med en restid på ca 20 min. Då går det nog oftare snabbare att gå från Stureplan till Norra Djurgårdsstaden än att promenera till Nybroplans hållplats på Sibyllegatan och vänta på en buss som går var 30:e min.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: B10M skrivet 26 maj 2021, 21:42:08 PM
Det blir ju så här med VBP-avtal. Långa linjer som gamla 55:an och 76:an är olönsamma. Lönsamma är korta linjer samt krokiga linjer som nya 54:an där resenärerna byts ut flera gånger längs med linjen. I övrigt är det vansinne att man låter kommersiella företag bestämma över trafikplaneringen, och i grunden odemokratiskt.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: 846 skrivet 26 maj 2021, 21:44:44 PM
Håller helt med att det är vansinne att låta entreprenörer bestämma på det sätt som gäller idag i Stockholm.
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 27 maj 2021, 15:30:47 PM
Hmm...
75an körs varje dag i sommar till 22-tiden...
https://mitt.sl.se/ficktid/sommar/S75.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/sommar/S75.pdf)
/Ulf
Titel: SV: 55:an vid hållplats Slussen
Skrivet av: 846 skrivet 28 maj 2021, 16:43:57 PM
Det var ju bra att 75:an kör till kl. 22 även på sommaren! Jag kan svära på att en annan tidtabell låg ute för några dagar sedan; måste blivit något fel. F.ö. noterar jag att 55:ans sista tur från Tanto blir strax före midnatt i sommar, en klar förbättring mot idag då sista turen går redan före 21.30. Kanske har klagomålen hjälpt trots allt.