SL 5170 & 5618

Startat av Hasse L, 30 juli 2020, 22:06:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Från vikdörrar till bladdörrar

KGR 340 - Volvo B58 / Säffle 1978 - SL H1 5170
BOW 178 - Volvo B58 / Säffle 1979 - SL H1 5618

zjbus

Tack för trevligt foto.

Ulf Berlin


F.Å

Trevligt foto, men en särdeles ful version av frontlyktor på 5170. Förstår av en googling att det var ett enstaka exemplar som byggdes om -86 till vanligt utseende. Som uppvuxen i nordlig förort under det decenniet kändes det verkligen inte bekant.

zjbus

Instämmer fullständigt, lyktorna ska ju sitta som på 5618, det behövs inget rektangulärt parkeringsljus under de yttre strålkastarna.

Bussmicke

Åhhh, mina gamla jaktmarker och hemtrakter.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

5170 levererades med denna minst sagt udda front 1978. Byggdes om till normalt utförande 1986.

//Peter

zjbus

Bättre sent än aldrig, men att det skulle ta hela 8 år att komma till insikt om att det inte var någon bra ursprunglig konstruktion.

Nico

Antar att detta var något slags prov och då är det ju inte fel att det utvärderas ordentligt. Sedan är det frågan hur mycket sämre detta liggande lyktarrangemang eventuellt var i jämförelse med ett stående?

Senare fordonstyper har ju i flera fall fått just liggande strålkastarkonfiguration så helt fel kan det inte ha varit. Att man sedan kanske tycker att det ser udda, eller rentav fult, ut handlar nog mera om att många av oss är vana vid den stående versionen sedan många år.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Så kan det ju ha varit, det stora avståndet mellan strålkastarna och kofångaren ger ett förfulat intryck tycker jag, separata p-ljus likaså som är helt överflödiga.
Ja liggande strålkastare var väldigt vanligt senare men då var de placerade strax ovanför kofångaren.

Nico

Det jag reagerade på följande som du skrev...

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2020, 11:46:54 AM... att det skulle ta hela 8 år att komma till insikt om att det inte var någon bra ursprunglig konstruktion.

Undrar då lite vad du menar med ovanstående och om du kan förtydliga det? Att du och en del andra inte tycker det är snyggt är en sak och tycke och smak skiljer sig alltid åt. Subjektiva åsikter kan dock inte avgöra om något är tekniskt bra eller dåligt.

Givet att flera andra efterföljande modeller fick en likartad strålkastarkonfiguration, om än något lägre placerad, så torde det ändå inte varit så fel rent generellt. Så om du hade någon delaktighet i detta försök, och därmed kan ange en teknisk orsak till varför placeringen av strålkastarna på 5170 inte var en bra konstruktion, så skulle det vara intressant att få veta?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Jag menade att det inte är snyggt, om det har någon teknisk för/nackdel har jag ingen uppfattning om men förmodligen ingen fördel då det inte var ett vanligt arrangemang.

Lars-Håkan_E

Om jag kommer ihåg rätt så återställdes bussen till normalt seriemässigt skick för att slippa hålla ytterligare typer av reservdelar bara för en enda individ, under 1983 gick f.ö Säffle Karosseri över till att bygga sina bussar med de fyra strålkastarna placerade bredvid varandra.

Nico

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2020, 15:00:25 PM
Jag menade att det inte är snyggt, om det har någon teknisk för/nackdel har jag ingen uppfattning om men förmodligen ingen fördel då det inte var ett vanligt arrangemang.

OK, men då är det ju bättre att bara skriva att du personligen inte tyckte det var snyggt. Som det stod nu, när du skrev att "det inte var någon bra ursprunglig konstruktion", så verkar det som du åsyftade något avvikande kring tekniken och då blir man så klart fundersam på vad som avses.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman