Huvudmeny

I strålkastaren

Startat av Zella, 14 juni 2007, 21:50:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

I Västtrafiks tidning "strålkastaren" som kom idag... kunde man läsa om att Skövde får samma linje system som spårvägen i gbg... dvs att det blir en färgad bakgrund med en färjad sifra...



Undra hur det ser ut på fullmatris... eller vad är det för skyltsystem dom ska anv... är det samma som stombussarna i JKP...

Sen läste jag att det säkerligen kommer att tillkomma eller utöka regionlinjer i gbg... någon som vet vilka linjer det berör eller om det uppkommer nya... iså fall... destination/linje/bolag... Nyfniken i en strut  :D

virtual1

Citat från: Zella skrivet 14 juni 2007, 21:50:54 PM
I Västtrafiks tidning "strålkastaren" som kom idag... kunde man läsa om att Skövde får samma linje system som spårvägen i gbg... dvs att det blir en färgad bakgrund med en färjad sifra...

Uhm, Skövde har väl redan det här systemet? - IAF som jag minns det från mitt Skövdebesök för knappt två månader sedan - stod en hel massa om det inne i bussarna, däremot lär de knappast ändra skyltmatriserna skulle jag tro, utan ha det på kartor etc.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 14 juni 2007, 22:05:11 PM
Uhm, Skövde har väl redan det här systemet? - IAF som jag minns det från mitt Skövdebesök för knappt två månader sedan - stod en hel massa om det inne i bussarna, däremot lär de knappast ändra skyltmatriserna skulle jag tro, utan ha det på kartor etc.

Systemet med färger på linjerna marknadsfördes stort i Borås när Framtidstrafiken infördes 2004. Borås Tidning fick det till och med till att bussarna skulle målas i respektive färg.
Men det hela floppade och knappast någon vet färgen på "sin" linje. Den förekommer dock på linjekartorna.
Sannolikt är det samma sak i Skövde. Även om det nu inte är omöjligt att visa olika färger - eller färgbakgrunden - på skyltarna. Dock med sämre läsbarhet som följd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)