20100218 Stockholm - 5 områden: Gullmarsplan (Bl a. blåbussar och B9S:ar)

Startat av Andreas, 18 februari 2010, 19:24:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Buona sera, kära forummedlemmar! Idag hade jag en fri dag ifrån plugget och bestämde mig att göra en till stor resa. Idag har jag lyckats fånga en massa bussar på bild och jag har delat upp varje område i en varsin del, annars skulle bilderna rejält överskrida max antalet per sida. Samlingen består av såväl relativt nya bussar, till bussar som nog snart kanske behöver resa vidare till busshimmelriket. Titta o njut!



1. Jag tog tuben till Gullmarsplan och gick upp till stora bussterminalen, där Tyresöbussarna avgår. Vi börjar med anländande Nobina 4456 ifrån Nyfors.



2. Nobina 5392 som nästa avgång på linje 873.



3. 4456:ans systervagn som linje 872 mot Tyresö Centrum.





4. Strömma Buss 509 ankom till terminalen.



5. T-banetåg med vagn C20 2215 i täten på ett tåg i riktning mot Hässelby Strand.



6. Några av Busslinks B9S:ar stod uppställda vid parkeringen. De närmsta fyra (de jag lyckades få numret på) är 6301 (längst bort), 6309, 6321 och 6326.



7. Två andra parkerade bussar, som stod parkerade bakom dem tidigare. Bussarna på bilden är Nobina 5393, systervagn till Nobina 5392 på bild 2 och Busslink 6629.



8. Avslutande buss blev denna anländande boggiebuss på linje 816. Bussen är Nobina 5527.

Del 2 uppe snart, då når vi till Älvsjö, via promenad till Globen, tvärbana till Årstaberg och pendeln till Älvsjö.


Mikael T Nilsson

Citat från: Andreas skrivet 18 februari 2010, 19:24:02 PM
Buona sera, kära forummedlemmar! Idag hade jag en fri dag ifrån plugget och bestämde mig att göra en till stor resa. Idag har jag lyckats fånga en massa bussar på bild och jag har delat upp varje område i en varsin del, annars skulle bilderna rejält överskrida max antalet per sida. Samlingen består av såväl relativt nya bussar, till bussar som nog snart kanske behöver resa vidare till busshimmelriket. Titta o njut!



6. Några av Busslinks B9S:ar stod uppställda vid parkeringen. De närmsta fyra (de jag lyckades få numret på) är 6301 (längst bort), 6309, 6321 och 6326.



Trevligt! 6309 stationerades ursprungligen i Norrtälje och 6326 i Täby/Norrort. 6326 har även gästspelat i Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 februari 2010, 07:53:37 AM
Trevligt! 6309 stationerades ursprungligen i Norrtälje och 6326 i Täby/Norrort. 6326 har även gästspelat i Råsta.

Tackar tackar! Jag tyckte jag kände igen dem nämligen från de trakterna, men kunde inte sätta fingret på det. Är det så att dessa bussar har flyttats till den här trafiken permanent eller är det så att de har flyttats hit tillfälligt? Om det är så att de har flyttats hit permanent, vad är det då som har ersatt dessa bussar norr om innerstaden? Jag kan väl gissa redan nu att det är ledvagnar som har åkt upp dit istället eller nåt liknande, för förluster av ledvagnar kan nog inte vara så jättebra kan jag tänka mig.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 februari 2010, 07:53:37 AM
Trevligt! 6309 stationerades ursprungligen i Norrtälje och 6326 i Täby/Norrort. 6326 har även gästspelat i Råsta.

Början av 63xx-serien var "fattigmansbussarna" när de kom vill jag minnas. Inga gardiner, läslampor, ventilationsutblås eller passagerar-AC trots landsbygdstrafik i Roslagen. Huruvida de ens hade bälten och armstöd vågar jag inte svara på rak arm.

Man kan ju alltid hoppats att de lämnat Roslagen för gott... :)

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2010, 09:13:37 AM
Början av 63xx-serien var "fattigmansbussarna" när de kom vill jag minnas. Inga gardiner, läslampor, ventilationsutblås eller passagerar-AC trots landsbygdstrafik i Roslagen. Huruvida de ens hade bälten och armstöd vågar jag inte svara på rak arm.

Man kan ju alltid hoppats att de lämnat Roslagen för gott... :)

Jag instämmer till fullo!  ;D