En död och flera skadade efter vattenläcka i Lund

Startat av eldani, 06 februari 2015, 20:25:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: John P skrivet 09 februari 2015, 19:43:33 PM
Det som har förvånat mig från första stund är att ingen person från bussföretaget, (med befattning som TL, trafikchef eller presstalesperson) har uttalat sig. Inte heller har jag hört någon från Skånetrafiken. Två andra bussförare, som inte tycks varit inblandade i händelsen, uttalades sig, vilket inte är särskilt bra...

Jodå ett par personer i ledande position hos Nobina har uttalat sig. Kommer dock inte ihåcg i vilken tidning det var. Antingen Sydsvenskan eller Expressens nätupplagor.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

John P

Citat från: Walter skrivet 09 februari 2015, 22:31:29 PM
Jodå ett par personer i ledande position hos Nobina har uttalat sig. Kommer dock inte ihåcg i vilken tidning det var. Antingen Sydsvenskan eller Expressens nätupplagor.

Det var en nyhet för mig, men de borde absolut uttalat sig i TV4 och SVT också. Det är viktigt att någon i ledande position uttalar sig och det ganska omgående, allt för att slippa spekulationer. 
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: John P skrivet 10 februari 2015, 16:11:10 PM
Det var en nyhet för mig, men de borde absolut uttalat sig i TV4 och SVT också. Det är viktigt att någon i ledande position uttalar sig och det ganska omgående, allt för att slippa spekulationer.

Jo, men företrädare för Nobina eller Skånetrafiken bestämmer ju inte själva om de skall få vara med i TV. Det avgörs av redaktionen för nyhetsprogrammen. Sedan kan ju inte heller en företrädare för Nobina uttala sig tvärsäkert på ett tidigt stadium utan det blir mest "vi skall naturligtvis utreda detta och fram till dess vill vi inte uttala oss".

Det får ju heller inte bli som efter olyckan med tåget som skenade och körde in i ett hus i Saltsjöbaden. Arrivas ledning gick ut med att en städerska hade kapat tåget. Det framkom ganska snart att hon var helt utan skuld till att tåget kom i rörelse.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Fredde

Det var rost som orsakade den stora fjärrvärmeläckan i Lund i fredags kväll. Det meddelade Kraftringen på en presskonferens på tisdagseftermiddagen.

http://www.sydsvenskan.se/lund/rost-orsakade-fjarrvarmelackan/

Om detta kan man tycka vad man vill...

DaViD^^

Inte så att det är någon som är dålig på att fylla olja i bussarna.. en överfylld dieselmotor är jhu stört omöjligt att få stopp på när den börjar självgå problemet är att det inte alltid lämnar spår framför allt när motorn får rätt nivå återgår motorn att fungera normalt igen.

har man då växel i så övervarvar inte heller motorn.

fast man kan bara spekulera vad som hände.   Tycker inte jag ser några bromsljus på bussen men dom kanske inte har någon centralt placerat bromsljus

Lars-Håkan_E

Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 20:57:06 PM
Inte så att det är någon som är dålig på att fylla olja i bussarna.. en överfylld dieselmotor är jhu stört omöjligt att få stopp på när den börjar självgå problemet är att det inte alltid lämnar spår framför allt när motorn får rätt nivå återgår motorn att fungera normalt igen.

har man då växel i så övervarvar inte heller motorn.

fast man kan bara spekulera vad som hände.   Tycker inte jag ser några bromsljus på bussen men dom kanske inte har någon centralt placerat bromsljus

Gasbuss.

DaViD^^

dom fungerar fortfarande som en diesel buss för mycket olja så skenar dom garanterat.
gäller bara att dom hamnar just i det läget där det är för mycket.. dom har väll även dieseltank eller?
här i Örebro körde dom på diesel bra länge innan dom fick ordning på gasen..

Lars-Håkan_E

Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 21:21:12 PM
dom fungerar fortfarande som en diesel buss för mycket olja så skenar dom garanterat.
gäller bara att dom hamnar just i det läget där det är för mycket.. dom har väll även dieseltank eller?
här i Örebro körde dom på diesel bra länge innan dom fick ordning på gasen..

Det är ingen dual fuel buss, en biodieselbuss kan köras på vanlig diesel men en gasbuss går på natur eller biogas och inget annat.

DaViD^^

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 21:35:22 PM
Det är ingen dual fuel buss, en biodieselbuss kan köras på vanlig diesel men en gasbuss går på natur eller biogas och inget annat.
hm var helt säker på att jag läst att dom gick på diesel här i stan när dom kom för att dom inte hade gas så det räckte.. men verkar missuppfattat det.

är det inte liknande motorer som dieslar där kompressionen antänder bränslet
om det är så kan dom gå själva.
lite för dåligt insatt i det hela då jag tack och lov sluppit köra stadsbuss   

DaViD^^

får nästan svara mig själv =)   tydligen tändstift och skit i dessa bussar utifrån den lilla informationen google tillförde

Man lär sig något nytt varje dag..  föredrar att blir fullstänkt av diesel och den goa stanken från maskinen =)

Lars-Håkan_E

Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 21:41:28 PM
hm var helt säker på att jag läst att dom gick på diesel här i stan när dom kom för att dom inte hade gas så det räckte.. men verkar missuppfattat det.

är det inte liknande motorer som dieslar där kompressionen antänder bränslet
om det är så kan dom gå själva.
lite för dåligt insatt i det hela då jag tack och lov sluppit köra stadsbuss

Tändstift i gasbussar (och som sagt inga dieseltankar)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2015, 16:25:08 PM
Jo, men företrädare för Nobina eller Skånetrafiken bestämmer ju inte själva om de skall få vara med i TV. Det avgörs av redaktionen för nyhetsprogrammen. Sedan kan ju inte heller en företrädare för Nobina uttala sig tvärsäkert på ett tidigt stadium utan det blir mest "vi skall naturligtvis utreda detta och fram till dess vill vi inte uttala oss".

Det får ju heller inte bli som efter olyckan med tåget som skenade och körde in i ett hus i Saltsjöbaden. Arrivas ledning gick ut med att en städerska hade kapat tåget. Det framkom ganska snart att hon var helt utan skuld till att tåget kom i rörelse.

Exakt. Företaget ska absolut inte uttala sig så länge inget är säkert. Keolis gjorde ju det i samband med barnvagnen som klämdes mellan dörrarna på en stadsbuss och bussen åkte från hållplatsen en bit. Jag blir galen på företag som "säljer"sin personal, så gör man inte.

bisquit

Vad gäller Örebro så hade man i begynnelsen ett antal gamla Hallandsbussar med dieselmotorer som gick i tillägg då gasbussarna och Gasen inte räckte till i början. Numera är alla gasbussar.. Med undantag för dem slitna bonnbussarna..

Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 21:21:12 PM
dom fungerar fortfarande som en diesel buss för mycket olja så skenar dom garanterat.
gäller bara att dom hamnar just i det läget där det är för mycket.. dom har väll även dieseltank eller?
här i Örebro körde dom på diesel bra länge innan dom fick ordning på gasen..

John P

Citat från: buskörare skrivet 10 februari 2015, 23:10:54 PM
Exakt. Företaget ska absolut inte uttala sig så länge inget är säkert. Keolis gjorde ju det i samband med barnvagnen som klämdes mellan dörrarna på en stadsbuss och bussen åkte från hållplatsen en bit. Jag blir galen på företag som "säljer"sin personal, så gör man inte.

Nej, men bara ett uttalade i stil med... " att man beklagar det tragiska som har inträffat och skall utreda det hela och att föraren och passagerarna har klarat sig bra under omständigheterna" " Olyckor som denna är mycket ovanliga." ..är mycket värde fullt. Bussförare på samma eller andra bussbolag skall däremot undvika att tala med media.  Att " hänga ut" personal är ju uruselt, känner inte till fallet med Keolis, men om vi tar Arriva där ett tåg på Saltsjöbanan skenade och en Städerska anklagades för att ha kapat tåget, städerskan var oskyldig, men Arrivas/ SLs rutiner när det gällde säkerheten hade däremot stora brister...
Bussförare på Nobina Trollhättan.