Öppet brev från Nobina med hård upphandlingskritik - Kronoberg

Startat av Knallhatt, 19 mars 2012, 15:14:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

"Nobina Sverige har beslutat att inte lämna in något anbud i den aktuella upphandlingen av busstrafiken i Kronoberg"

http://www.busstidningen.se/2012/03/16/oppet-brev-fran-nobina-med-hard-upphandlingskritik/

Lars-Håkan_E

Sedan kan man ju tycka att Janne och hans chefer o underhuggare kunde ha kommit med denna kritik långt tidigare om man velat påverka det hela, att underlaget o upplägget var väldigt udda har ju alla känt till i flera månader.

Sedan känns det osannolikt att Nobina med sina stordriftsönskemål skulle ha lämnat anbud på annat än tätortstraiken i Växjö, enstaka bussar i smålandsskogarna är inte riktigt Nobina:s stil.

CR

Det är nog inte bara Nobina som har nobbat upphandlingen i Kronoberg, skulle faktiskt tro att alla stora har hoppat över med undantag av Veolia. Bergkvarabuss och Buss i Väst är nog med och slåss samt smååkarna som idag finns i länet och kanske någon från Jönköpingssidan också.

Men som sagt, något mer bedrövligt förfrågningsunderlag har jag personligen inte sett någonsin och jag har sett hundratals! Bosaeus har fullkomligt rätt i sin kritik, tvärtom tycker jag han är mild i sin framtoning.

1896

Ja, det har behövts en förändring i kronoberg länge nu.  8)

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 mars 2012, 23:15:35 PM
Ja, det har behövts en förändring i kronoberg länge nu.  8)

Förändring? Det är ju just en förändring det knappast blir om ytterst få nya aktörer vill lägga bud på den befintliga trafiken pga förfrågningsunderlaget.

1896

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2012, 23:38:35 PM
Förändring? Det är ju just en förändring det knappast blir om ytterst få nya aktörer vill lägga bud på den befintliga trafiken pga förfrågningsunderlaget.

Det var ju det jag menade.  :)

Lars-Håkan_E

Kronoberg är sannolikt intresserade av att värna så mkt som möjligt om de små åkarna än att få in anbud från någon av jättarna.
Som jag skrev tidigare är det helt osannolikt att Nobina skulle ha lämnat anbud på annat än tätortstrafiken i Växjö, små stationeringar utspridda på landsbygden har inte varit deras idé sedan lång tid tillbaka, sannolikt är det en medveten strategi från THM för att undvika stordrift från en eller två depåer som sedan inte kommer att fungera i verkligheten med kvalitetsbrister o inställda turer, det är ju sådant som sällan eller aldrig förekommer hos åkare med enstaka bussar.

handläggaren

Veolia avstår från att lägga bud. I stora drag av samma anledningar som Nobina uppger.

Jan

Kronoberg är väl inte kända för att vilja ta kollektivtrafiken framåt.
I branschen 37 år

Stefan P

Hej

Har det kommit något svar från länstrafiken?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Kommer man förresten att behålla Kronobergslacken? Jag skulle bli ledsen om de fick för sig att införa gult även där.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

CR

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 mars 2012, 21:45:43 PM
Kommer man förresten att behålla Kronobergslacken? Jag skulle bli ledsen om de fick för sig att införa gult även där.
Det är tänkt att bli ny design i Kronoberg efter den 1 juli 2013 i samband med det nya trafikavtalet. Dock slipper vi få ytterligare ett gult län  :)
Blir någon form av vitmetallic som bas och blå dekor från trakten av bakdörren och bakåt på regionbussarna och på stadstrafiken i Växjö är det tänkt med motsvarande grön dekor. Ett ytterligare krav från länstrafiken är att sidofönstrena ska vara mörktonade, vilket också är en av sakerna bussentreprenörerna har hängt upp sig på då det skapar stora merkostnader till tveksam nytta speciellt om man tänker sig begagnade bussar.

CR

Svamlade lite om lacken ovan.... Rätt kommer här:

Det ska vara ljusgrön metallic på stadstrafiken i Växjö och mörkgrön metallic på regionbussarna. Bakdelen (strax bakom bakaxeln och bakåt) ska vara i vitmetallic. Utanpå det gröna partiet ska ett bladmönster appliceras genom sk foliering och alltihop ska därefter klarlackas.

Stadsbussarna kommer att vara namnade och bussens namn placeras ovan framdörren.

Entreprenören kommer att få klistra företagsnamn och eventuell logga strax bakom framdörren och på bakstammen.

CR

Tyvärr taskiga bilder men ändock en hint om den nya designen:

Stadsbussar i Växjö


Regionbussar

Cugel

Länstrafiken visar ytterligare prov på sin inkompetens, hur kommer det se ut med lackbättrade metallicfärger efter något år in i avtalet?
Ytterligare saker som försvårar ett vettigt underhåll.
Men det är klart dom har väl hyrt in en dyr designer som inte kan ett skit om busstrafik.