Huvudmeny

Vi utökar...

Startat av Wetjo, 17 juni 2011, 20:26:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 juli 2011, 09:16:55 AM
Då åtgår det ju 5 st fordon på linje 2 i högtrafik menar du ?  ???

Det sa jag inte. På vardagarna går det åt 12 stadsbussar (förstärkningar ej inräknade) för att sköta stadstrafiken i Borlänge. Under lågrafik har dom omloppen åt "fel håll" för att kunna ha samtrafik i centrum.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 juli 2011, 09:16:55 AM
Fick iaf nyss besked om att Trivector håller på med en ny utredning om kollektivtrafiken i Borlänge, denna ska vara klar "till hösten".  :P

Det är bra det. Känns som kommunen hade lite otur när dom tänkte, vid den ursprungliga beställningen...

1896

Tror nog att kommunen tycker att det var riktigt lyckat, med tanke på resande utvecklingen, nu vill man nog gå vidare med "nästa steg" så att säga.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 juli 2011, 18:30:19 PM
Tror nog att kommunen tycker att det var riktigt lyckat, med tanke på resande utvecklingen, nu vill man nog gå vidare med "nästa steg" så att säga.

Dom har lyckats "för bra" så att Stationsgatan som knutpunkt är underdimensionerad i rusningstid.

1896

Jag förstår att det är bekvämt för kommunen och Dalatrafik att gömma sig bakom "Trivector har gjort en utredning" när folk ifrågasätter alla förändringar, vad jag inte förstår är vad man ska ha Dalatrafik till om bolaget inte kan utreda och planera trafikförändringar själva ?  ???

bsten

Kan någon förklara uttrycket "dimensionerande tid" - har även sett "dimensionerad tid" på en del håll.
Får inte ihop uttrycket riktigt, med tanke på vad "dimension" betyder:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimension
/BS

Omnilasse

Citat från: bsten skrivet 06 augusti 2011, 06:35:04 AM
Kan någon förklara uttrycket "dimensionerande tid" - har även sett "dimensionerad tid" på en del håll.
Får inte ihop uttrycket riktigt, med tanke på vad "dimension" betyder:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimension
/BS
Kan väl egentligen lättast förklaras med den tidpunkt då det behövs flest fordon för att bedriva trafiken. Vanligtvis brukar det vara mellan ca 7-8 på vardagsmorgnar. Antalet fordon är dimensionerade (alltså antalet) för att klara trafiken under den tid som flest fordon behövs, därav uttrycket dimensionerande tid. Men man kan hålla med om att uttrycket blir lite konstig och ju inte riktigt är logiskt - men förklaringen ovan anger bakgrunden och uttrycket får egentligen ses som en förkortning i sig, för att egentlgen uttrycka "den trafikeringstid för vilken vagnparkens storlek är dimensionerad för".

bsten

Tack för svaret - jo det finns en del märkliga uttryck - inom alla branscher...
Hälsn
Bengt