SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gelenkwagen

Högtrafiklinjerna 423 och 449 kortas av till Glasbruksgatan istället för dagens ändhållplats i Medborgarplatsen (kanske skjuter man ändå upp resandeantalet då nya provisoriska terminalen i Slussen ligger intill Fotografiska..)
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

846

Citat från: B10M skrivet 07 augusti 2024, 21:53:59 PMAllra värst är väl detta:
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h69.pdf

Endast halvtimmestrafik utanför rusningen, och detta på en linje som hade 10-11-minuterstrafik för bara två år sedan.

https://web.archive.org/web/20220821134847/https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H69.pdf

Jösses - det var förvånande. På helgerna är det mycket passagerare som reser framför allt till/från Museiparken. Inte bara är det - faktiskt - magstarkt att tycka att halvtimmestrafik är en lämplig servicenivå under dagtid på den linjen utan jag förstår ärligt talat inte hur man kan tro att det är en tillräcklig kapacitet. Inte minst är det många barnfamiljer med barnvagn på den linjen under helgerna. Jag undrar om man tänkt köra extrabussar som man inte annonserar i tidtabellen, för om Regionen på allvar tror att en buss var 30:e minut kan svälja alla passagerare på 69:an under helgerna så har de dålig koll på verkligheten.

846

Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2024, 00:36:24 AMKul ljushuvud som klantar sig med tidtabellen... https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h54.pdf
71 avkortad till Henriksdal  https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h71.pdf

Enligt information på Region Stockholms hemsida inrättas en ny linje med beteckning 71T. Jag har dock inte hittat någon tidtabell för linjen. Så här skriver Regionen:

Ny linje 71T

För att säkerställa tillgång till tunnelbaneentréer för de som har svårt att gå kommer den nya linjen 71T att trafikera sträckan Henriksdal – Slussen (via Katarinavägen) – Medborgarplatsen (via Söderledstunneln) – Henriksdalsviadukten (via Folkungagatan). Bussen går var 15:e minut och kommer stanna endast vid följande hållplatser: Henriksdal, Londonviadukten, Slussbrogatan, Medborgarplatsen, Londonviadukten, Henriksdalsviadukten. Resenärerna som är i behov av denna linje föreslås att byta mellan linje 71T och övrig Nacka-Värmdö trafik vid Londonviadukten

Maven

Glöm inte bort att i Norra Djurgårdsstaden har byggherrarna fått dispens från kravet att bygga parkeringsplatser, just för att kollektivtrafiken ska vara det självklara alternativet. Spårvägen skulle ha varit på plats för över ett decennium sedan. Då funkar det inte att hänvisa till en omväg med byte som gör att restiden blir lika lång som att gå. De som tycker att sådant får man stå ut med brukar vara de som själva inte dagspendlar med kollektivtrafik, åtminstone inte med byte, utan mest åker bil.

SL:s trafikplanering saknar helt konsekvens. Det ena stupröret gör mångmiljonsatsningar på "pendelbåtar" för turister och enstaka boende i regionens gräddhyllor. Det andra stupröret gör stora nedskärningar i buss- och spårtrafik. Var finns kopplingen till de politiska målen om ökad marknadsandel för kollektivtrafiken?

Detta har inget att göra med debatten om trafiken ska upphandlas eller inte, utan bristen på samordning, styrning och framförhållning i politiken.

toddetoddelito

#140
Fast då behöver vi väl dra linjer överallt så att det alltid går snabbare att resa kollektivt än att gå? Då behövs nog en linje mellan Viksjö i Järfälla och Backlura i Stockholm också, då det går mycket fortare att gå än att resa kollektivt. Eller varför inte mellan Häggeby i Håbo kommun (visserligen i Uppsala län, men men) och Erikssund i Sigtuna kommun.

Jag driver lite, men eftersom SL behöver spara någonstans, anser jag det helt enkelt rimligare att reducera 75an, som har tillgång till stabila alternativa resvägar och där sträckan är såpass kort att man kan gå på en halvtimme, än att reducera ytterligare i de många områden där regionen redan kapat linjer.

Titta på Upplands-Bro som exempel, där inte en enda busslinje går utanför kommungränsen längre. Alla som bor där måste göra minst ett byte om de behöver resa till en annan kommun, och till råga på allt till SLs statistikmässigt minst tillförlitliga trafikslag.

Gäller helt enkelt att ha lite perspektiv, och lien har redan gått över de flesta områden utanför tullarna. Dessutom kommer ju linje 75 fortsätta att gå i rusningstrafiken, och det är väl ändå då som arbetspendlarna primärt reser? Helger går alltid att planera med extra restid eller promenad.

Jag vidhåller fortfarande att 25-30 minuter inte är någon uppseendeväckande lång restid, allra minst utanför rusningen. Samtidigt håller jag med föregående talare i att SL borde fatta ett helhetsgrepp om trafiken, och prioritera sträckor där många reser och där alternativ samtidigt saknas (exempelvis linje 69) före exempelvis pendelbåtar som redan går parallellt med annan trafik (exempelvis linje 84).

//En som inte äger bil, och vars vardagliga pendling utgörs av att välja på antingen en halvtimmes promenad enkel väg, eller att resa lika lång tid kollektivt.

Gelenkwagen

#141
Nu låter denna diskussion mer som i SSS forum  ;D

Fast seriöst nu, politikerna är helt tandlösa när det gäller kollektivtrafiken vilket har visat sig allt mer i snarare de närmsta tio åren. Fördyrningar och nedskärningar i alla håll stup i kvarten, och landets största kollektivtrafikbolag sakta men säkert närmar sig konkurs(!) genom fördyrningar, hårt nedskuren trafik samt exponentiellt ökande konkurrens från personliga fordon (både bil och cykel)
På kort sikt behövs statliga bidrag för att rädda SL i sin helhet, på lång sikt att regionens politiker kan "smaka på sin egen medicin".
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

846

#142
Regionen måste spara pengar för SL-trafiken och då är frågan hur man bäst gör det. Man kan höja biljettpriserna och/eller dra ned på trafiken. Regionen har t.o.m. valt att sänka kostnaden för att åka med SL. Man har inte höjt priserna för reducerade biljetter alls, trots hög inflation, man har höjt priser för vuxna mindre än inflationen och därutöver så har man infört "gratis" (d.v.s. betalat av skattebetalarna) lovkort året runt till alla skolungdomar fram till det år de fyller 18 plus att man infört "gratisresor" för barn upp till 12 år i vuxens sällskap alla dagar i veckan, tidigare bara fredag kl. 12 - söndag kl. 24. Detta är också en bidragande förklaring till varför man drar ned busstrafiken så pass mycket som man gör.

När man drar ned busstrafiken av ekonomiska skäl kan jag tycka att man kanske också borde göra några ekonomiska överväganden. Rent krasst så subventionerar busstrafiken i innerstan (inte alla linjer men många) mycket av annan busstrafik i länet. Om det kostar 42 kr enkel att resa 10 min från säg Gärdet till Hötorget samtidigt som det också kostar 42 kr att åka buss från Stockholm till Norrtälje säger väl det tydligt vilken resa som subventionerar vilken.

Därtill är det betydligt högre andel resande som löser enkelbiljetter i innerstadstrafiken, vilket förstås är en god intäkt för SL. Många resor är också hyfsat korta. Men uppenbarligen är man inte rädd om denna intäkt för det verkar som att man tror att man kommer att behålla lika många resenärer när det tar lika lång tid att gå som att åka kollektivt eller när stombusslinjerna 1, 2 och 3 går i 20-minuterstrafik redan från kl. 18 eller 19 beroende på veckodag. Om det är 15-20 minuter till nästa buss när man kommer till hållplatsen för en stomlinje så kommer nog en hel del av de som tänkt lösa enkelbiljett faktiskt gå istället. Jag vet inte hur många som vill ta sig mellan Viksjö och Baklura men jag gissar att de är betydligt färre än de som vill ta sig mellan Norra Djurgårdsstan och Kungsgatan och det är vad som har relevans när man pratar biljettintäkter.

Även försäljningen av månadskort lär minska i områden som det tar lika lång tid att gå istället för att åka med byte. Man kan absolut tycka att 25-30 minuters restid är rimlig (när det tar 35 minuter att gå) men problemet är att den åsikten knappast delas av en majoritet och det är det väsentliga för biljettintäkterna.

Man kan göra en jämförelse med 2015 när SL (eller Keolis egentligen) la ned massa trafik i innerstan - de nedläggningarna var ju bedrövliga i mitt tycke, men ekonomiskt smarta. Man la t.ex. ned linje 43:s sträckning genom centrala stan och Vasastan upp till Ruddammen och 56:ans trafik genom Östermalm på Linnégatan. Jag skulle tro att den stora majoriteten av passagerarna på 43:an och 56:an (som inte var jättemånga heller) började åka andra busslinjer, med längre promenadväg till/från hållplatserna, och då var intäkterna i stort oförändrade samtidigt som kostnaden för att driva trafiken minskade betydligt. Neddragningarna i år är inte alls ekonomiskt genomtänkta på det sättet.   




toddetoddelito

Det resonemanget köper jag helt och hållet. Tack för fördjupningen! :)

Kristofer

Citat från: 846 skrivet 08 augusti 2024, 11:36:45 AMJösses - det var förvånande. På helgerna är det mycket passagerare som reser framför allt till/från Museiparken. Inte bara är det - faktiskt - magstarkt att tycka att halvtimmestrafik är en lämplig servicenivå under dagtid på den linjen utan jag förstår ärligt talat inte hur man kan tro att det är en tillräcklig kapacitet. Inte minst är det många barnfamiljer med barnvagn på den linjen under helgerna. Jag undrar om man tänkt köra extrabussar som man inte annonserar i tidtabellen, för om Regionen på allvar tror att en buss var 30:e minut kan svälja alla passagerare på 69:an under helgerna så har de dålig koll på verkligheten.
Vet inte hur det ser ut nuförtiden, men förr var det ofta många grupper, främst skolklasser, som åkte till och från Museiparken på dagtid vardagar. Fast det kanske är bra för folkhälsan ifall de promenerar från Karlaplan istället?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Sputnik

Citat från: 846 skrivet 08 augusti 2024, 11:42:30 AMJag har dock inte hittat någon tidtabell för linjen. Så här skriver Regionen:

Ny linje 71T

För att säkerställa tillgång till tunnelbaneentréer för de som har svårt att gå kommer den nya linjen 71T att trafikera sträckan Henriksdal – Slussen (via Katarinavägen) – Medborgarplatsen (via Söderledstunneln) – Henriksdalsviadukten (via Folkungagatan). Bussen går var 15:e minut och kommer stanna endast vid följande hållplatser: Henriksdal, Londonviadukten, Slussbrogatan, Medborgarplatsen, Londonviadukten, Henriksdalsviadukten. Resenärerna som är i behov av denna linje föreslås att byta mellan linje 71T och övrig Nacka-Värmdö trafik vid Londonviadukten

https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/h71t.pdf

Maven

SL backar på indragningen av linje 57 i Norra Hammarbyhamnen.
Dock kommer beslutet med så kort varsel att indragningen fortfarande kommer att genomföras vid skiftet till hösttidtabell drar igång, för att sedan återställas senare.

https://www.mitti.se/nyheter/gladjebeskedet-57ans-hallplatser-langs-kajen-raddas-6.3.240239.7d41d5d5ec

IvveRivve004

#147
Puh! Vilken lättnad. Det kommer dock ta längre tid innan den börjar gå till Barnängen igen än det gjorde när 66:an vände vid Vintertullen istället för vid Barnängen efter att Guldbron invigdes hösten 2020...

Jag skulle förresten bli överraskad om de också lät 56:an gå till Stora Essingen igen – och dessutom trafikera hållplatserna Sällskapsvägen, Gammelgårdsvägen, Eremitvägen och Stenkullavägen i riktning västerut!

Frippe Fribas

Som skrivits på annat håll i tråden handlar det rent krasst om att spara pengar, allt annat är underordnat.

Effekten blir att busstrafiken skärs ned till ett minimum i stora delar av länet och jag misstänker att politikerna tänkt att resenärerna skall byta till tunnelbanan istället.

Det lär bli trångt på fler ställen, exempelvis över Västerbron som dessutom skall byggas om inom kort vilket kommer att ställa till det för både bussar och bilar.
77:an blir åter bara en rusningslinje och 54:an kommer inte att gå så ofta samtidigt som linje fyra också får färre avgångar hela dygnet.

Visst kan det gå att sätta in extrabussar på många linjer, men även dessa skall ju betalas för i så fall.
Eftersom det uttalade syftet är att betala så lite som möjligt för busstrafiken gissar jag att det kanske inte är SLs främsta önskan som lösning på problemet.

Det går ju exempelvis att åka tunnelbanan mellan Hornstull och Fridhemsplan via Slussen, sedan att det nog tar ungefär lika lång tid att gå över bron är en annan sak.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

virtual1

Fast 99% av länet (ytmässigt) servas inte av tunnelbanan, länet är rätt stort trots allt...