"7 Waldemarsudde"...

Startat av Ulf Berlin, 04 december 2010, 22:16:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

problmet som tidigare nämnts är att det inte alla stationer finns med  :P
annars tycker det är en bra ide

JDS

Citat från: the0fiskis skrivet 06 december 2010, 21:32:06 PM
problmet som tidigare nämnts är att det inte alla stationer finns med  :P
annars tycker det är en bra ide

De skulle naturligtvis läggas in, om man ändå gör sig besväret att introducera växlande text.

Nico


Citat från: Leif D skrivet 06 december 2010, 19:46:48 PMDet borde väl inte vara speciellt svårt att lägga in samtliga stationer för T-bana och Pendeltåg i alla SL-trafikens bussar. Detta samt en bra lista i bussarna, borde ju lösa de flesta problem.  Som linjenummer kan man t.ex. använda "ET" = ErsättningsTrafik, enligt principen från Leipzig, i mitt inlägg längre upp.

Nä, det är nog inga problem att genomföra dina förslag rent tekniskt. Det svåra är istället vem som ska stå för notan för att genomföra det hela? Logiskt sett så bör kostnaden ligga på SL, men de är väl inte direkt den organisationen som är mest känd för att vara så framåt med att betala för dylikt. Då detta sedan inte direkt är något som behövs varje dag så kan det bli svårt, oavsett vem som skulle stå för kalaset, att motivera kostnaderna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 december 2010, 22:10:56 PM
Nä, det är nog inga problem att genomföra dina förslag rent tekniskt. Det svåra är istället vem som ska stå för notan för att genomföra det hela? Logiskt sett så bör kostnaden ligga på SL, men de är väl inte direkt den organisationen som är mest känd för att vara så framåt med att betala för dylikt. Då detta sedan inte direkt är något som behövs varje dag så kan det bli svårt, oavsett vem som skulle stå för kalaset, att motivera kostnaderna.

Den extra utvecklingskostnad som det där innebär lär väl vara några hundralappar...

Nico

#19

Citat från: JDS skrivet 06 december 2010, 22:25:54 PM
Den extra utvecklingskostnad som det där innebär lär väl vara några hundralappar...

Knappast! Ska man in och ändra i olika programfunktioner, nedladdningar och allt annat praktiskt så lär det kosta bra mycket mer. Allt ska ju även lira ihop med resten och det är ju inte ovanligt att en liten miss någonstans i kedjan har medför att man inte kunnat skylta i hela trafikområden osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 06 december 2010, 23:30:12 PM
Knappast! Ska man in och ändra i olika programfunktioner, nedladdningar och allt annat praktiskt så lär det kosta bra mycket mer. Allt ska ju även lira ihop med resten och det är ju inte ovanligt att en liten miss någonstans i kedjan har medför att man inte kunnat skylta i hela trafikområden osv.


Givetvis menar jag inte att man skulle dra igång en kampanj för att få det där klart till nästa vecka, utan man får ju göra det samtidigt som man gör någon annan uppdatering. Då blir kostnaden mycket liten.

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2010, 11:56:33 AM
Sedan har det i a f tidigare talats om en begränsning i hur många positioner (destinationer) som systemet är avsett att hantera, antalet stationer/hållplatser/hållställen i spårtrafiken är ju rejält många
Citat från: Nico skrivet 06 december 2010, 23:30:12 PM
Knappast! Ska man in och ändra i olika programfunktioner, nedladdningar och allt annat praktiskt så lär det kosta bra mycket mer. Allt ska ju även lira ihop med resten och det är ju inte ovanligt att en liten miss någonstans i kedjan har medför att man inte kunnat skylta i hela trafikområden osv.


Eftersom man tydligtvis inte gör så mycke själv av sån här programmering, så lär de ju va ven prislapp, bara på att dra igång ett projekt, kanske 50-100 kkr. Sen tillkommer säkert timpris på jobbet.
Är nu en programmering för att skylta bra för ersättningstrafik något man vill få till, så är nog detta ändå ganska små pengar. Skyltningen är väl dessutom en sak som SL bestämmer, så då torde väl kostnaden hamna där.
Sen får väl kanske operatörerna ställa upp med viss handpåläggning också, eftersom de oftast är lite strul med sånt där.
Det bästa är ju att man tar med en sån här uppdatering i samband med att man ändå lägger in ev nya texter.
;-)

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2010, 11:56:33 AM
Sedan har det i a f tidigare talats om en begränsning i hur många positioner (destinationer) som systemet är avsett att hantera, antalet stationer/hållplatser/hållställen i spårtrafiken är ju rejält många

Med tanke på att SL har fordonsdatorer, så borde ju inte detta va nått problem alls, såvida man nu inte bestyckad dessa med extremt små minneskort. Antalet stationer/hållplatser/hållställen, i spårtrafiken, borde väl bedömt ligga runt 200-250, så de borde ju inte va nått problem.
;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 07 december 2010, 22:37:49 PM
Med tanke på att SL har fordonsdatorer, så borde ju inte detta va nått problem alls, såvida man nu inte bestyckad dessa med extremt små minneskort. Antalet stationer/hållplatser/hållställen, i spårtrafiken, borde väl bedömt ligga runt 200-250, så de borde ju inte va nått problem.

Tydligen finns det en gräns i totala antalet destinationstexter som ryms i BussPC:n, och jag har för mig att den går så långt ner som vid 999 st texter, varav de flesta redan är upptagna. Jag kan naturligtvis ha fel nu, men detta var anledningen jag fick av dåvarande SL Infrateknik då jag 2006 försökte få in två destinationstexter för Roslagen som inte fanns, och fortfarande inte finns.
Men istället finns det en hel hög skylttexter under "specialdestinationer" som dessutom ständigt ökar, så jag börjar undra om förklaringen jag fick var 100% sann.