Hur tillkom Skärgårdsbuss?

Startat av Axel L, 13 september 2021, 07:58:20 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Axel L

I Finland verkar den regionala busstrafiken ha i allmänhet en helt annan struktur än i Sverige. I Finland verkar det vara bland annat mer vanligt med ett flertal mindre oberoende bussystem jämfört med i Sverige där busstrafiken organiseras i allmänhet av regionala kollektivtrafiksmyndigheter.

För min del intresserar det mig mest hur busstrafiken mellan Åbo och orterna längs Skärgårdsvägen är organiserad. I dagsläget kör FÖLI (finsk RKM) linje 801 mellan Pargas och Åbo. Utöver denna trafik finns även systemet "Skärgårdsbuss" som går mellan Åbo och Nagu / Korpo / Houtskär. Vem utför denna trafik? Hur är den organiserad och är trafiken organiserad och är trafiken organiserad med upphandlad av en offentlig aktör med hänvisning till en trafikplikt? Får trafiken stöd ifrån samhället och ifall den får samhällsstöd, vilken model används för att upphandla trafiken? Utöver detta undrar jag hur trafiken har förändrats under de senaste åren och vad som föranledde namnändringen från "Skärgårdsvägen" till "Skärgårdsbuss"? Slutligen vill jag även fråga hur trafiken tillkom ursprungligen på grund av att det existerar spår av äldre nedlagda busshållplatser bland annat längs Norrstrandsvägen i Nagu?

Tack för eventuella svar
Hälsningar
Axel L

virtual1

Jag har en känsla av att du får mer svar i ett Finskt forum än här, troligen få personer som har relationer till området här på forumet.

Ersa

Nja, åtminstone fem-sex stycken insatta finlandssvenskar läser och skriver i forumet någorlunda regelbundet. Kanske ännu fler bara läser passivt, med tanke på att 300 000 personer i Finland har svenska som förstaspråk.
Pargas och Åbos skärgård hör ju till Svenskfinland, så det kan även vara svårt att hitta fakta om såna områden i rent finskspråkiga forum.

Bältes-Assar

Efter ytliga studier förstår jag det som att Skärgårdsvägen var ett privat bussföretag som drev trafiken av hävd från förr, som så många andra finländska bussföretag, det köptes upp av ett annat bolag Vainion Liikenne 1998 men det bolaget fortsatte att köra trafiken som komersiell trafik till 2016 då trafikmyndigheten tycks ha utlyst trafikplikt och upphandlat trafiken i konkurrens.

igel

Om du är intresserad av trafikens historia rekommenderar jag boken "Ab Skärgårdsvägen - Saaristotie Oy 1951-2011" av Bo Ahlnäs.

https://bokhandel.ax/alandsbocker/historia-och-kulturhistoria/ab-skargardsvagen-saaristotie-oy-1951-2011/ 

S Svensson

Frågan innehåller ett påstående ! Trafiken i Sverige är inte styrd som påstås. I Sverige var det vanligt att ett företag fick trafiktillstånd,koncession, på en busslinje. Det går att jämföra med en järnvägslinje. Busstrafiken fick i Sverige lagstöd 1923 då det infördes lagregler för hur yrkestrafik skulle bedrivas.Så skedde hela tiden framåt. I samband med att det blev ekonomiska problem i Sverige,orsak utelämnas, fick man sk länsbolag. Stockholms Landsting var först 1971. KE Eriksson motionerade i riksdagen att andra landsting skulle följa med. Lag om att landstingen skulle ha planerings och ekonomiskt ansvar kom 1981 och 1983.Det hela genomfördes och trafikutövarna fick ersättning. I och med att det kom ytterligare ekonomiska kriser genomfördes att läns(landstings)utövaren har rätt handla upp och trafiktillstånden för linjetrafik försvinner inom ett landsting,numera kallad region. En ytterligare reform var att primärkommunerna inte skulle vara delägare och ha inflytande. I dag är vi där. I Finland antar jag att man har det som i Sverige i början  av 1960 talet.

När man tittar på¨olika skeenden bör man se på tidslinjen. Tänk att det är 50 år sedan det infördes "50-kort" i Stockholm. Tiden går fort. Tittar man tillbaka så 50 år bakåt år 1971 hamnar man på 1921,alltså för 100 år. Kanske en självklarhet i dag. Men många personer kan hänvisa tillbaka. Det har hänt vissa saker vissa år och vissa år är en repetition enbart.