Nytt linjenät i Malmö, Sverigeförhandlingen

Startat av malmöiten, 04 februari 2020, 11:57:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

malmöiten

Satt och kollade igenom protokollen från mötena i KTN i Region Skåne och ramlade över nåt som jag tyckte var lite intressant. Verkar vara en mer detaljerad linjekarta baserad på det som redan framkommit i Sverigeförhandlingen om fler MeX/BRT-linjer, elbussar etc så jag tänkte att det finns kanske någon mer här som skulle tycka detta var intressant.

https://www.skane.se/Public/Protokoll/Kollektivtrafikn%C3%A4mnden/2019-09-27/%C3%96vergripande%20genomf%C3%B6randeavtal%20f%C3%B6r%20kollektivtrafikobjekt%20i%20Malm%C3%B6%20busslinjerna%20inom%20Ramavtal%208%20%E2%80%93%20storstad%20Malm%C3%B6/Linjekarta%20Malm%C3%B6%202019-09-19.pdf <- Kartan

https://www.skane.se/Public/Protokoll/Kollektivtrafikn%C3%A4mnden/2019-09-27/%C3%96vergripande%20genomf%C3%B6randeavtal%20f%C3%B6r%20kollektivtrafikobjekt%20i%20Malm%C3%B6%20busslinjerna%20inom%20Ramavtal%208%20%E2%80%93%20storstad%20Malm%C3%B6/KTN_Beslutsf%C3%B6rslag.pdf <- Genomförandeavtal

Stomlinjer

1. Elinelunds gård - Jägersro Elisedal - nuvarande linje 1 förlängs en aning i söder och avkortas i öster till att inte trafikera Oxie längre
2. Lindängen - Nyhamnen - flyttas från Västra hamnen till Nyhamnen via Jörgen Kocksgatan och ser dessutom ut att börja trafikera S. Förstadsgatan mellan Södervärn och Triangeln, alla bussar på denna sträcka flyttades ju till Rådmansgatan 2013
3. Ringlinjen - ny sträckning mellan Värnhem och Malmö C via Carlsgatan och når ej längre Centralplan, i övrigt som förut
4. Annetorp - Segevång - kortas i båda ändar och trafikerar ej längre Bunkeflostrand eller Valdermarsro - Bernstorp, flyttas dessutom "ut" från Kirseberg till att gå via Östervärns station och S. Bulltoftavägen, känns svårt att trycka in dubbelledbuss genom Kirseberg
5. Västra hamnen - Kvarnby by - förlängs i öster från Stenkällan till Kvarnby by som nu trafikeras med tre dubbelturer per dag på linje 50, finns en folkhögskola där, Malmö stad kanske har planer för området?
6. Bunkeflostrand - Fortuna hemgården - kortas i sydväst, inte längre till Klagshamn, dras via Pildammsvägen och trafikerar ej längre Dalaplan och Södervärn och förlängs mot Tullstorp och vidare  en liten bit söderut mot Kvarnby
7. Svågertorp station - Ön - flyttas ut till Trelleborgsvägen mellan Mobilia och Södervärn och får ny sträckning parallellt med linje 3 genom Västra hamnen mellan Centralplan och Limhamnsvägen, därefter en ny sträckning genom nya bostadsområdena i Limhamns industriområde till Ön
8. Lindängen - Västra hamnen - linjen som står näst på tur att MeX-as, tar över linje 2 mellan Centralen och Västra hamnen via Kockum fritid samt även den via S. Förstadsgatan mellan Södervärn och Triangeln
9. Ön - Värnhem - linje 33 blir ny stomlinje enligt tidigare känt ifrån Sverigeförhandlingen, dock ej längre via Svågertorp utan Lindängen - Almvik - Lindeborg Centrum (som gamla linje 13B och sedermera 22 och nuvarande linje 170) därefter vidare till Hyllie så som nuvarande linje 33
10. Svågertorp station - Fortuna - helt ny stomlinje som ersätter nuvarande linje 8 mellan Centralen och Hyllie, förlängs i söder från Hyllie till Svågertorp station via Ikea Hubbhult, sträckan genom Kroksbäck via Hyllievångsvägen slopas, går direkt ut på Lorensborgsgatan förbi Bellevuestadion, därefter från Centralen ersätter den nuvarande linje 35 och fortsätter längs en tänkt förlängning av Ellenborgsvägen genom gamla Lv4 upp mot Kvarnby och Gyllins trädgård och sen samma sträcka som linje 6 fast norrut vidare mot Tullstorp och Fortuna
11. Bunkeflostrand - Kristinberg/Käglinge - ny linje som erätter linje 4 mellan Bunkeflostrand och Limhamn, därefter längs Limhamnsvägen parallellt med linje 7, därefter Centralen - Gustaf Adolfs Torg via Slussplan - Excercisgatan - Drottningatan, ersätter en del av linje 3, sen parallellt med linje 1 till Jägersro, vidare ut på 101an (Käglingevägen) genom Kristineberg till Oxie Centrum och tar över linje 1 från Oxie centrum till Tingdammen - Kristineberg syd - Käglinge

Pluslinjer

31. Centralen - Svågertorp station - Centralen - Industrihamnen - Hamncentrum - Sjölundaviadukten Rostorp Segevång och därefter som nuvarande linje 31 till Jägersro och därefter mot södra Fosieby (Stenåldergatan) via Hornyxegatan (som gamla linje 15B på 90-talet) och sedan tillbaka till nuvarande sträckning genom Fosieby till Lindängen och därefter Lindängen - Svågertorp enligt nuvarande linje 33.
32. Oxie Kyrkby - Gustav Adolfs Torg - Oxie kyrkby Oxie centrum (del av nuvarande linje 32) därefter som nuvarande linje 1 via Oshögavången och Stensåkersvägen ut till E65 och sedan som nuvarande linje 32 längs Ystadvägen - Lantmannagatan - Nobeltorget - Amiralsgatan - GAT
34. Sibbarp - Bernstorp - som nuvarande linje 34 fram till Mobilia, därefter till Södervärn via Nobelvägen - Spårvägsgatan (jmfr. "nya" linje 7) därefter som nu till Värnhem och förlängs sedan från Värnhem i nuvarande linje 31 sträckning förbi Ö. Sjukhuset och därefter vidare mot Valdemarsro (samma sträckning som gamla linje 14) och vidare därifrån till Bernstorp som nuvarande line 4
36. Klagshamn - Hyllie station - tar över efter linje 6 mellan Bunkeflostrand och Klagshamn, därefter som nuvarande linje 6 (och den linje 36 som infördes 2005, kopplad till linje 5 vid Kroksbäck)
38. Lockarp - Gustaf Adolfs Torg - utgår från "rastplatsen" vid avfarten från Yttre ringvägen med alla snabbmatsrestauranger, därefter vidare mot Fosieby under Kontinentalbanan - Stanåldersgatan - Kantyxegatan (som nuvarande linje 31) och därefter mot Jägersro och Höja som "nya" linje 31, därefter Amiralsgatan fram till Emilstorp, sedan Scheelegatan - Industrigatan (genom nya bostadsområdena där spårvägshallarna och bussgaraget låg tidigare) vidare Excercisgatan till Drottninggatan vidare till GAT
39. Centralen - Mellersta Hamnen/Ö. Hamnen-N. Hamnen - ersätter linje 31 och 32 till de olika delarna av hamnens industriområden

Noterar att line 1, 4 och 6 kortas av förmodligen för att slippa de delvisa förlängningarna när de ska MeX-as eller el-MeX-as och ersätts av nya MeX light (tror jag läst detta om linje 10 nånstans, samma koncept som MeX men bara enkelledbussar). Verkar dessutom som att stråket Mobilia - Dalaplan - Södervärn reserveras för linje 2 och 8 samt att S. Förstadsgatan ska bli nåt slags MeX-stråk mellan Mobilia/Dalaplan/Södervärn och Triangeln (hur nu det ska gå till, utöver att nå station Triangeln flyttades väl bussarna härifrån pga trängsel och tidsvinst, eller kan iof ha fel?) och sen räknar man med att staden ska växa åt nordost och nya gator (kanske bussgator då) ska byggas

Som sagt, nån här mer än jag kanske finner detta intressant och om nån annan redan startat en tråd om detta ber jag om ursäkt, hittade faktiskt inget när jag sökte.

Mvh


CW66

Men alltså - jag förstår inte riktigt.
Din uppställning av de nya linjerna är logisk, men kartan visar något helt annat med en massa 10 som blir 1V o annat konstigt.
Vänligen förklara.

Kristofer

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 februari 2020, 12:55:57 PM
Men alltså - jag förstår inte riktigt.
Din uppställning av de nya linjerna är logisk, men kartan visar något helt annat med en massa 10 som blir 1V o annat konstigt.
Vänligen förklara.

1V - Linje 1, väster
10 = 1Ö - Linje 1, öster

På motsvarande sätt markeras 2N och 2S; norr och söder

Inte särskilt lättläst, men det finns säkert en god tanke bakom (antar optimisten).
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Walter

Citat från: Kristofer skrivet 04 februari 2020, 13:16:24 PM
1V - Linje 1, väster
10 = 1Ö - Linje 1, öster

På motsvarande sätt markeras 2N och 2S; norr och söder

Inte särskilt lättläst, men det finns säkert en god tanke bakom (antar optimisten).

Precis, bokstaven anger väderstrecket för en linjes respektive ändhållplatser. Dock inte konskevent för alla.


Tack för att du länkade och förklarade den nya setup:en. Precis som när man gjorde om Lunds nät så görs inte alla förändringar på en gång. En del utökningar kanske inte sker på ett par år innan nya bostäder eller verksamheter finns på plats. Mer en plan för hur resp område ska försörjas med kollektivtrafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CW66

Ah ok. Antar att det bara är på planeringskartan det kommer att visas då, och i verkligheten heter linjen bara 1 hela vägen.

Skånebussen

Tackar för en ypperlig genomgång av linjerna.

S. Förstadsgatan är ju inte fel för MEX, det räcker att titta historiskt så ser man att gamla linje 2 och 8 (spårväg) gått där. Som kollektivtrafikgata fungerar den då ombyggnaden av Davidhallsgatan starkt antyder en liknande lösning, alternativt enkelriktning för bilar och dubbelriktat för nya MEX 2 och 8. Det är ju en ganska stor skillnad att köra två snabba linjer med korta hållplatsuppehåll på en uppgraderad gata jämfört med den tid då samtliga linjer trängdes in och dessutom hade försämrad framkomlighet (efter ombyggnaden som gjordes runt 1999) och även hade långa hållplatsuppehåll (påstigning hos föraren, försäljning av kontantbiljetter).

Att utveckla S. Förstadsgatan med MEX och generell uppgradering vore bra med tanke på att den tappat oerhört mycket fottrafik sedan kollektivtrafiken försvann.

Det är också utmärkt att Svågertorp och Hyllie kopplas ihop via stadstrafiken då det egentligen är mest logiskt att det går att resa mellan områdena på det sättet.

Jag måste säga att detta projekt känns ytterst lovande. Enda detaljen skulle kanske vara att när det finns MEX 2, 4, 5, 8 och 10 kanske hade varit ännu bättre att ge dessa linjer enställiga nummer (MEX kan ju trots allt betraktas som spårväg 0.5 ifråga om konceptet) och sedan återge övriga dito tvåställiga nummer i serierna 10-19 samt 30-39 för Pluslinjerna. Det skulle även knyta ihop säcken då den principen fanns i grunden då Malmö hade kombinationen högvärdigt trafiksystem (spårvägen) kompletterat med busslinjer (linjenummer i serien 10-19 var ju den serie som användes i samband med att busstrafiken kördes igång på allvar).

När det gäller S. Förstadsgatan och Station Triangeln är det ju faktiskt inte helt fel egentligen, beroende på hållplatslägen är ju faktiskt gångavstånden rimliga. Dessutom medger det återinförande av en bättre koppling till bussterminalen på Södervärn (den mest logiska placeringen av en lokaltrafikhållplats där är ju faktiskt framför sjukhusets gamla originalbyggnad - alltså åt båda hållen, t.ex i form av en ö jämfört med idag där norrgående samt södergående trafik har helt olika lägen).

Walter

Davidhallsgata ska byggas om till om inte ren bussgata så ska biltrafiken i vart fall kraftigt begränsas när L8 ska bli MEX
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Det blir väl bara linje 8 som får Mex med 24m bussar? Inköpen av 60 nya enkelleds bussar och de som kom förra året gör ju att det knappast planeras för att omvandla några fler linjer till full Mex inom de närmsta 10 åren. Sommaren 2021 bör ju vagnparken ha en snittålder på 1 år med ca hälften två år gamla och andra halvan nya. Undantaget de befintliga 24m.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

malmöiten

https://motenmedborgarportal.malmo.se/welcome-sv/namnder-styrelser/tekniska-namnden/mote-2020-02-26/agenda/linjenatsutredning-2030-underlagsrapportpdf?downloadMode=open

Helt färsk utredning om linjenätets utveckling fram till 2030 som behandlades av tekniska nämnden igår. Av denna framgår vissa förändringar jämfört med den karta som jag hittade i KTN, exempelvis delas stomlinje 10 upp i två delar där västra delen av 8an blir till 10 när 8 MeX-as ((Svågertorp)-Hyllie-Centralen)) och linje 35 blir kvar men förlängs till Hemgården och blir därefter på sikt en egen linje 11 och den tänkta linje 11 mellan Oxie och Bunkeflostrand blir linje 12. Dessutom föreslås en Express-6a mellan Klagshamn och Hyllie, eventuellt via Naffentorpsvägen för bättre framkomlighet

I denna utredning tas även regionbussarna upp och nödvändiga förändringar för att minska trafiken på Djäknegatan till förmån för MeX samt sammankoppling av linjer som idag har utgår från Malmö för att på så sätt göra det lättare att resa från kranskommuner utan tågtrafik till Västra Hamnen och få bättre framkomlighet

Walter

Intressant läsning och såklart svårt att tillgodose alla behov och önskemål.

Att köra lije 6A via Naffentorpsvägen ger bättre framkomlighet (dock är den rätt smal och möten mellan bussar lär på vissa delar bli snävt) men hela resenärsunderlaget i Bubnjkeflostarnd missas och just det anges som det primära skälet till försträkningsbehovet.
'
Att rensa bland Regionlinejrna inne i Malmö är säkert rätt men varför ska man köra Regionlinejr på Regemenstgatan från 2030 förstår jag inte. Sen anges att ökad tågtrafik minskar behovet av Regiontrafik till Malmö. Rätt men bla anges L132 minska men den har Skånetrafiken snarare sagt ska öka i omfattning. Men men alla detaljer blir säkert inte rätt och slutliga lösningarna annat än det som visas nu.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!