Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Leyland skrivet 01 september 2017, 07:03:58 AM

Titel: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Leyland skrivet 01 september 2017, 07:03:58 AM
1967 var 1 september en fredag, som idag 50 år senare.

Första utryckningen med bl.a. 4 stycken C1:or.

(http://www.forumbilder.se/G9HHR/sl-tub-19670901-hammarbyhallen-vagnfordelning.jpg) (http://www.forumbilder.se/G9HHR/sl-tub-19670901-hammarbyhallen-vagnfordelning)
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 01 september 2017, 10:21:42 AM
Alltid intressant! Tre- och tvåställigt (ex 05, 09).
Hur länge gick C1 som ledarvagn?

/Gunnar
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Peter Rost skrivet 02 september 2017, 05:11:02 AM
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: HJP skrivet 02 september 2017, 07:17:34 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 02 september 2017, 05:11:02 AM
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter
****
Det här är en sak som jag aldrig tänkt på.
C3 var väl knappast tänkbar som ledarvagn. Gick C4 ihop med dessa vagnar?
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Gunnar D skrivet 02 september 2017, 08:30:35 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 02 september 2017, 05:11:02 AM
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter

Tack, antar att 2001-2003 saknade hyttsignalutrustning även som ombyggda till C2.

/Gunnar
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Leyland skrivet 02 september 2017, 10:53:36 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 02 september 2017, 08:30:35 AM
Tack, antar att 2001-2003 saknade hyttsignalutrustning även som ombyggda till C2.

/Gunnar

Ja
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Leyland skrivet 02 september 2017, 10:55:34 AM
Citat från: HJP skrivet 02 september 2017, 07:17:34 AM
****
Det här är en sak som jag aldrig tänkt på.
C3 var väl knappast tänkbar som ledarvagn. Gick C4 ihop med dessa vagnar?

Rätt så, de var en "billigare variant", som inte var fullt utrustad i förarhytt och som dessutom gav 4 permanenta sittplatser till per vagn.

C4 kunde rent tekniskt gå ihop med C1-C3.
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Leyland skrivet 02 september 2017, 10:57:31 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 02 september 2017, 05:11:02 AM
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter

Undra om det inte var ännu lite tidigare som en C1 gick som ledarvagn sista gången.

Sista C1 överhuvudtaget i trafik, var inte det vagn 2017 redan i juli 1983?
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: HJP skrivet 02 september 2017, 11:45:51 AM
Citat från: Leyland skrivet 02 september 2017, 10:55:34 AM
Rätt så, de var en "billigare variant", som inte var fullt utrustad i förarhytt och som dessutom gav 4 permanenta sittplatser till per vagn.

C4 kunde rent tekniskt gå ihop med C1-C3.
****
Tack för det svaret, men var inte C4 fullt utrustad i förarhytten?
C4 gick ju på bana 2, från starten, 1964, och borde vara minst lika utrustade som de tidigare vagnarna  ???
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Leyland skrivet 02 september 2017, 11:47:52 AM
Citat från: HJP skrivet 02 september 2017, 11:45:51 AM
****
Tack för det svaret, men var inte C4 fullt utrustad i förarhytten?
C4 gick ju på bana 2, från starten, 1964, och borde vara minst lika utrustade som de tidigare vagnarna  ???

Naturligtvis - jag uppfattade frågan gällande C3, som saknade det mesta i förarhytten.

Och C4 förekom även på bana 1 som nya och under hela 1960-talet. Jag faktiskt även under 1980/1990 talet då det emellanåt fanns ett tågsett i Högdalshallen, som främst gjorde högtrafikinsatser på linje 29.

Och C1/C2 jämfört C4 hade dessa förarhytt i båda ändar. I början av tunnelbanans historia tidigt 50-tal, kunde även B-änden på C1/C2 återfinnas som ledarhytt.
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: HJP skrivet 02 september 2017, 13:18:10 PM
Citat från: Leyland skrivet 02 september 2017, 11:47:52 AM
Naturligtvis - jag uppfattade frågan gällande C3, som saknade det mesta i förarhytten.
****
Okej, ett missförstånd. Nu är jag med på resonemanget  :)
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Peter Rost skrivet 03 september 2017, 01:55:33 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 02 september 2017, 08:30:35 AM
Tack, antar att 2001-2003 saknade hyttsignalutrustning även som ombyggda till C2.

/Gunnar
Citat från: Leyland skrivet 02 september 2017, 10:53:36 AM
Ja

Kan nämna att 2003 byggdes om efter brand 1977 till växellok för Saltsjöbanan, och litterades A225 Nr 9239.
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Peter Rost skrivet 03 september 2017, 02:10:57 AM
Citat från: Leyland skrivet 02 september 2017, 10:57:31 AM
Undra om det inte var ännu lite tidigare som en C1 gick som ledarvagn sista gången.

Sista C1 överhuvudtaget i trafik, var inte det vagn 2017 redan i juli 1983?

Saknar tyvärr data om sista vagnen i trafik. Samtliga C1:or ur trafik hösten 1983.
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 oktober 2017, 10:32:34 AM
När byggdes C1 om till C2?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Leyland skrivet 29 oktober 2017, 12:46:24 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2017, 10:32:34 AM
När byggdes C1 om till C2?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

År 1956 (C1 2003) och år 1965 (C1 2001 och C1 2002).

C2 2003 blev sedermera ombyggd igen efter brand år 1977, till A225  9239 (växellok för Saltsjöbanan).
Titel: SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
Skrivet av: Micke A skrivet 29 oktober 2017, 12:54:32 PM
Citat från: Leyland skrivet 02 september 2017, 11:47:52 AM
Naturligtvis - jag uppfattade frågan gällande C3, som saknade det mesta i förarhytten.

Och C4 förekom även på bana 1 som nya och under hela 1960-talet. Jag faktiskt även under 1980/1990 talet då det emellanåt fanns ett tågsett i Högdalshallen, som främst gjorde högtrafikinsatser på linje 29.

Och C1/C2 jämfört C4 hade dessa förarhytt i båda ändar. I början av tunnelbanans historia tidigt 50-tal, kunde även B-änden på C1/C2 återfinnas som ledarhytt.
Nästan rätt, C4:orna gick på linje 19 turen 3 för det tåget kördes in helt vid koppling och ut på linje 19 turen 9 på eftermiddagarna som gick in tidigt på kvällen. På fredagar kunde dom gå ut på linje 18 turen 15 på eftermiddagen.
Och dom var ju nere på bana 3 en sväng när vi fick upp C9:or på bana 1 för prover. Dom gick på samma turer på linje 19.