Arriva busschef går

Startat av Gasmannen, 12 februari 2019, 12:10:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars-Håkan_E

Måste det vara något skumt med att "Pelle" slutar?


buskörare

Citat från: spektakel skrivet 18 februari 2019, 09:10:41 AM
Kan detta ha med saken att göra: https://www.bussmagasinet.se/2019/02/arriva-fordubblade-installda-bussturer/

Det har jag svårt att tro. Jag ser inte det där som så enormt dramatiskt som media blåser upp det till. Inte om det bara handlar om ett år.

Ersa

Med nästan 20 inställda avgångar varje dag i snitt, i ett helt år, så får man väl hoppas på att resurser ändå finns för kommande tågersättning på Roslagsbanan.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2019, 10:33:02 AM
Med nästan 20 inställda avgångar varje dag i snitt, i ett helt år, så får man väl hoppas på att resurser ändå finns för kommande tågersättning på Roslagsbanan.

Arrivas presschef gav en rätt bra förklaring till de inställda turerna i radio häromdagen. Med det svaret och lite kunskap om hur det sett ut för oss under förra året, så är det nog lättare att vara mer optimistisk utan förutfattade meningar.

Fredrik Gelin

Om man slår ut antalet inställda avgångar på det antal avgångar som berörs enligt artikeln blir resultatet att Arriva levererat 99,92% av de beställda avgångarna vilket jag ser som helt normalt om inte relativt bra jämfört med övriga entreprenörer i länet.
Däremot tycker jag att det kunde vara intressant att titta på punktligheten då jag upplever att Arriva väljer att köra avgångar med kraftig försening för att undvika att ställa in dem.
Det behöver dock inte vara fel även om resenärer drabbas beroende på hur avtalet är utformat.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Grundproblemet är väl, som uppges i artikeln i Bussmagasinet, att ordinarie trafik i området kan drabbas av inställda avgångar för att ersättningstrafiken påstås vara prioriterad. Det kanske inte var så lyckat ändå, att lägga tåget, alla bussdepåer samt all ersättningstrafik på en och samma operatör? Vilket Trafikförvaltningen verkar ha insett själva, då de ju framöver ska skilja Roslagsbanan (inklusive ersättningstrafiken?) åt från Norrort i kommande upphandling.

För sisådär 15 år sedan skötte Roslagståg om tågtrafiken, Busslink Täby om sin ordinarie linjetrafik, medan tågersättningen kunde ligga ute på Connex Råstadepå samt deras underentrepenörer för södra delen av banan (upp till Lindholmen, medan delen Vallentuna-Kårsta förstärktes och kördes av Swebus Vallentunadepå. Vilket faktiskt fungerade alldeles utmärkt.

Fredrik Gelin

Skillnaden då var dock att ersättningarna oftast låg under sommaren, inte krävde Accessmaskiner och upphandlades separat av SL.
Tanken med Arrivas E20-avtal tycker jag således var vettigt för akuta och mindre omfattande planerade störningar.
De halvårslånga avstängningar som nu är och varit aktuella hade nog varit knepiga att hantera även för 15 år sedan oavsett entreprenör.
Jag minns från min tid på Busslinks trafikledning att det ofta var Vallentunabuss, Fridströms och liknande åkare som fick köra akuta ersättningar, men dessa är ju till stor del utestängda från sådana uppdrag idag pga kravet på Accessmaskiner.
Hur Nobina löst detta med sina underentreprenörer för ersättningstrafik vet jag inte.
Det är dock ett smidigt sätt för SL att lösa problemet med ersättningstrafik då man bara har en part att framföra synpunkter till.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Det fungerade väldigt bra under alla de 11 månaderna av ersättningstrafik 2017 med de handhållna kortläsarna, i de många Acesslösa bussarna. Faktiskt precis lika bra som ersättningstrafiken under tidigare avtal, på Busslinktiden. Så det fungerar liksom inte att försöka skylla på samma slags teknik som man själv krävt, några år innan.

Fredrik Gelin


SL är nog inte särskilt förtjusta i att deras utrustning används av andra än upphandlade entreprenörer vilket fortfarande gör det svårt för andra än de stora drakarna att köra ersättningstrafik.
Jag vill nog fortfarande hävda att spelplanen ser lite annorlunda ut idag än för 10-15 år sedan.
Ur SLs perspektiv är det ju enklare att kräva att de befintliga entreprenörerna löser problemet inom ramen för befintliga avtal än att upphandla ersättningstrafik separat.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Huvudsaken är ju att allt fungerar klockrent, och att alla parter är nöjda. Samt att kundnöjdheten och kvaliteten fortsätter ligga på topp år efter år.