Bussgaraget i Vallentuna (Stockholm/SL)

Startat av Buzzlover, 17 oktober 2018, 10:22:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 18 oktober 2018, 14:02:50 PM
Tydligen kommer Transdev ut till Okvista på måndag, då lär det komma svar på en del frågor. Idag hörde jag att Transdev kommer ha en egen depå, eller åtminstone byggnad för tank och tvätt. Om man sen hyr rampplats på nuvarande depå, vet jag inte. Drt pratades om tält för verkstad och tvätt-tank.

Låter som samma tekniska lösningar som man har på Vallbydepån i Rimbo. Den är dock lite mindre, med ungefär 13-15 bussar. Vallentunadepån för Vallentunatrafiken torde väl får c:a 25 bussar, om jag förstått det rätt.

Fredrik Gelin

25 bussar tycker jag låter mycket, det är väl bara 524 och 687 som drar mer än en buss per linje?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Det var någon som uppskattade siffran till 25 förr. Men det kanske då var hypotetiskt inräknat med att alla fordon på 524 skulle övernatta i Vallentuna, samt de dåvarande planerna på att nuvarande 625 skulle föras över till Vallentuna, döpas om till 669, och sista biten gå in till Sättra, Riala och Bergshamra (istället för idag Stångberga - Söderhall).

När Swebus hade sin egen depå i Vallentuna under 00-talet var väl inte en enda 524-ledbuss stationerad där, vad jag minns. Men med nya Arninge resecentrum kan ju 524 få ett rejält uppsving, och i princip bli till en marknadsförd stomlinje.