"Svensk" Flixbuss i olycka i Tyskland...

Startat av virtual1, 17 augusti 2018, 10:11:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 17 augusti 2018, 18:30:21 PM
Det var väl diskussion om huruvida bussen verkligen är svensk också, vilket trådstarten säger.
Det verkar den dock inte vara.

Nej det var länge sedan Flixbus använde svenska bussar utomlands, det försvann i o m att Bergkvarabuss avvecklade sitt engagemang.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 17 augusti 2018, 18:30:21 PM
Det var väl diskussion om huruvida bussen verkligen är svensk också, vilket trådstarten säger.
Det verkar den dock inte vara.
Jag läste också rubriken Svensk flixbuss, svarade senare på inlägget Artikeln har uppdaterats, och alla frågor är nu besvarade i den. Tyskregistrerad buss på väg från Stockholm via Köpenhamn till Berlin
där jag frågade Var i artiklarna framgår det att bussen är tyskregistrerad? Fick till svar: Syns väl på en av bilderna här IAF: https://www.bz-berlin.de/berlin/flixbus-richtung-berlin-verunglueckt-viele-verletzte-auf-a19
Ett senare inlägg sa: Bussen är dock registrerad i Dresden, om man ska vara petig.
På det svarade jag: Jaha? Dresden är en tysk stad, det var ju det saken gällde om bussen är tyskregistrerad.
Trådskaparen har ju uppenbarligen fel i sin rubrik.

virtual1

Citat från: zjbus skrivet 17 augusti 2018, 18:59:35 PM
Jag läste också rubriken Svensk flixbuss, svarade senare på inlägget Artikeln har uppdaterats, och alla frågor är nu besvarade i den. Tyskregistrerad buss på väg från Stockholm via Köpenhamn till Berlin
där jag frågade Var i artiklarna framgår det att bussen är tyskregistrerad? Fick till svar: Syns väl på en av bilderna här IAF: https://www.bz-berlin.de/berlin/flixbus-richtung-berlin-verunglueckt-viele-verletzte-auf-a19
Ett senare inlägg sa: Bussen är dock registrerad i Dresden, om man ska vara petig.
På det svarade jag: Jaha? Dresden är en tysk stad, det var ju det saken gällde om bussen är tyskregistrerad.
Trådskaparen har ju uppenbarligen fel i sin rubrik.

Uppenbarligen har du inte läst vad jag skrivit - jag skrev svensk i bemärkelsen att den transporterade passagerare från Sverige, men att bussen är tyskregistrerad - så vad har jag missat?

zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 17 augusti 2018, 20:22:56 PM
Uppenbarligen har du inte läst vad jag skrivit - jag skrev svensk i bemärkelsen att den transporterade passagerare från Sverige, men att bussen är tyskregistrerad - så vad har jag missat?
Jag såg att du tidigare skrev:  Svensk i bemärkelsen att den transporterade passagerare från Sverige... - många är tyskreggade, som denna från 'Umbrella'
men det gör ju inte ett utlandsregistrerat fordon svenskt att det kör i Sverige så jag tyckte att rubriken på tråden var missvisande.

virtual1

Citat från: zjbus skrivet 17 augusti 2018, 20:33:50 PM
Jag såg att du tidigare skrev:  Svensk i bemärkelsen att den transporterade passagerare från Sverige... - många är tyskreggade, som denna från 'Umbrella'
men det gör ju inte ett utlandsregistrerat fordon svenskt att det kör i Sverige så jag tyckte att rubriken på tråden var missvisande.

Tja, linjen går igenom Sverige och har hållplatser i Sverige och utgick från Stockholm och hade svenska passagerare bl.a. - sen är det väl en teknikalitet att den är registrerad i Tyskland

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 17 augusti 2018, 20:49:02 PM
Tja, linjen går igenom Sverige och har hållplatser i Sverige och utgick från Stockholm och hade svenska passagerare bl.a. - sen är det väl en teknikalitet att den är registrerad i Tyskland

Men en tysk buss som kör genom Sverige blir ju lika lite svensk som en svensk buss blir finsk för att den kör i Finland.

En väldigt konstig rubriksättning


Ersa

Linjerna börjar nu bli så långa att berörda nationer (t.ex var bussen startade) börjar bli mindre viktiga. Dessutom är det säkerligen väldigt få som åker hela sträckan med dessa linjer, jämför med de som åker kortare delar.
Jämförelsevis var det väl få som kallade dåvarande Swebus linje 830 Uppsala-Stockholm-Jönköping-Göteborg för en Uppländsk busslinje, speciellt om något tillbud skulle ha hänt i Borås.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/busulykke-i-tyskland-fire-danskere-var-med-i-bussen

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 17 augusti 2018, 20:49:02 PM
Tja, linjen går igenom Sverige och har hållplatser i Sverige och utgick från Stockholm och hade svenska passagerare bl.a. - sen är det väl en teknikalitet att den är registrerad i Tyskland

Hur vet du att bussen utgick från Stockholm? Eftersom den är tyskreggad känns det ju troligare att den utgår från Tyskland Och vänder i Stockholm.
Sen verkar inte förarna vara svenska och antalet svenskar på bussen lågt, vilket också talar emot att öht nått med bussen att göra är svenskt utöver att den troligen haft Stockholm som "vändplats".

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 18 augusti 2018, 20:15:59 PM
Hur vet du att bussen utgick från Stockholm? Eftersom den är tyskreggad känns det ju troligare att den utgår från Tyskland Och vänder i Stockholm.
Sen verkar inte förarna vara svenska och antalet svenskar på bussen lågt, vilket också talar emot att öht nått med bussen att göra är svenskt utöver att den troligen haft Stockholm som "vändplats".

Jag är inte säker på att FlixBus jobbar med såna begrepp som "utgår från" och "vänder". Om vissa bussar är någorlunda låsta till en specifik linje, så hör de kanske snarare till linjen, än till en ort/depå som de "utgår" från. Vändningarna i Berlin kan ju vara lika snabba som de i Stockholm.

Nu vet jag inget säkert, med med tanke på att ledarskapet på FlixBus består av yngre nytänkande entreprenörer, kan man ju anta att de har egna idéer, och inte vill tänka i gamla banor.

Lars-Håkan_E

De tyskreggade bussarna som används i denna trafik ägs av det tjeckiska företaget Umbrella och bemannas av tjecker och i någon mån andra nationaliteter, en gång var det en tysk tjej som körde och en annan gång en polsk man, men i huvudsak tjecker.
Förarna övernattar i Stockholm och kör även någon tur t/fr Karlstad, om jag har förstått dem rätt har man även ett par chaufförer (tjecker) stationerade i Stockholm.

Sedan har man också linjer som utgår från Malmö och de förarna som kommer nerifrån Europa övernattar då där.

Trevliga och välklädda förare, dock är det inte alla som kan engelska.

zjbus

Innebär inte någon tur t/fr Karlstad otillåten cabotagetrafik?

Ersa


zjbus

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2018, 15:48:34 PM
Jag tolkar det som att det är tillåtet, bara man sökt rätt (rosa) tillstånd innan:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Internationell-busstrafik/Busstrafik-inom-EUEES/
Ok, hur som så innebär det ju en avsevärd försämring för resenärer att mötas av chaufförer som inte kan svenska på sin inrikesresa i linjetrafik.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 19 augusti 2018, 16:10:25 PM
Ok, hur som så innebär det ju en avsevärd försämring för resenärer att mötas av chaufförer som inte kan svenska på sin inrikesresa i linjetrafik.

Det är ju sedan länge ett faktum i tätortstrafiken på många håll

Nico

Citat från: zjbus skrivet 19 augusti 2018, 16:10:25 PM
Ok, hur som så innebär det ju en avsevärd försämring för resenärer att mötas av chaufförer som inte kan svenska på sin inrikesresa i linjetrafik.

Nu är det ju så att det är lågprisresor (relativt sett) och då är man nog beredd på att det finns vissa begränsningar i servicen. Oftast kan nog föraren sedan kommunicera någorlunda hjälpligt på engelska (även om det säkert förekommer undantag).

Ser mest att behovet av att tala med föraren uppstår vid oförutsedda avvikelser eller vad gäller säkerhetsrelaterade frågor. Vad gäller sådant som hur lång tid det tar osv. har de flesta nog kläm på ändå eller kollar med medpassagerarna. Skulle detta med bristande info från förarna på svenska varit ett större problem hade nog kunderna röstat med fötterna och valt ett annat bolag. Ett bolag som bedriver kommersiell trafik hade nog reagerat då, men uppenbarligen verkar detta ju inte påverka kunderna nämnvärt.

Det som är lite mera ruskigt är väl annars att det som Lars-Håkan_E skrev, dvs. att inom kollektivtrafiken, i delar av landet, finns förare som knappt talar hjälplig svenska. I vissa fall förekommer det numera även trafikledare som oxå knappt klarar av en godtagbar svenska i tal och skrift. Förr var det ett krav på radioutbildningar mm. men numera är väl i stort sett allt sådant borta inom den kollektiva busstrafiken. Tror knappt man ens kollar språkkunskaper numera vid nyrekrytering.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman