Nya kontroller av bussar i götet...

Startat av Zella, 22 februari 2011, 00:27:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

1 av 9 kontrollerade bussar vid Mölndalsbro fick körförbud... värre var det för två andra bolag inne i innestan.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.556379-bussarna-i-molndal-battre-an-de-i-goteborg

Sven W

Hej

En reflexion bara. Alla bussar ska förstås vara i bra skick men det känns som om jämförelsen här inte är helt rättvis. Keolis har ju i Mölndal bara nya bussar, något år gamla, medan de andra har en blandad vagnpark med en del betydligt äldre vagnar.

Hälsningar Sven

yngrot

Precis här jamför man äpplen och päron..  sen är det oxå så att vill man hitta en läcka så är det inget större problem  vänta bara tills bussarna rullat 1 år så blir det nog annat ljud i skällan
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Uffe D

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.561453-korforbud-mitt-i-rusningen?ref=fb

Man undrar ju vad fan dom pysslar med. Finns det inga seriösa aktörer kvar som kör stadsbussar?

Björn Lövdahl

Jag hoppas att det andra däcket på bilden inte är det utslitna....för det kan man väl knappast kalla utslitet...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

KG

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2011, 21:45:44 PM
Jag hoppas att det andra däcket på bilden inte är det utslitna....för det kan man väl knappast kalla utslitet...

Jag tror det är en arkivbild, däcket som står mot lastbilen ser ut att gått med punktering. Det står dessutom i texten att bussen bärgades bort.

forthemoment

Det är rättvist när det gäller Veolia. Idag togs några av de nya ledbussarna ur trafik pga diesel läckage. Dom är ju lika nya som Keolis. Dom tog några från spårvägen från Vasaplatsen. Dom stod där med. Bussen innan på 16 tog dom medans min klarade sig, sen tog dom den vid Sahlgrenska. Och dom försökte byta däck först men fick av någon anledning bärga den.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

yngrot

Jisses verkar inte vara någon ände på detta. är de lika noga i övriga landet med att kolla bussar?? man hör aldrig om körförbud från resten av landet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

danneh

Känner jag Västtrafik och Veolia rätt så bryr de sig inte speciellt mycket... Västtrafik är säkert jätte nöjda med Veolia, de va ju billigast, och Veolia är säkert nöjda eftersom alla inte va underkända

Ingemar

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2011, 21:45:44 PM
Jag hoppas att det andra däcket på bilden inte är det utslitna....för det kan man väl knappast kalla utslitet...
Jag tycker nog att det ser ut som att däcket som står mot lastbilen har kordan synlig nästan runt hela däcket. Det förklara ju också att polisen kunde upptäcka felet "i förbigående". Illa att depåansvariga låter ett sånt däck rulla, bör ju ha synts ett tag att sidan var utsliten.
/Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

mushkot

Citat från: Ingemar skrivet 01 mars 2011, 22:11:26 PM
Jag tycker nog att det ser ut som att däcket som står mot lastbilen har kordan synlig nästan runt hela däcket. Det förklara ju också att polisen kunde upptäcka felet "i förbigående". Illa att depåansvariga låter ett sånt däck rulla, bör ju ha synts ett tag att sidan var utsliten.
/Ingemar
Jo, det stämmer nog.

En dag fick jag en buss på hjalmar där ca 1 dm cord var synlig på OVANSIDAN av däcket! Märkte det när jag blev bländad av blänk från däcket i spegeln. Blev då beordrad att gå i trafik till vägen man svänger in på för att komma till garaget (detta var på linje 25).  ???