Trafikledningsbil från Sthlm i Mölndal

Startat av Zella, 27 januari 2011, 01:32:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Reg nr GLL 865... några har säkert sett bilden tidigare under onsdagen på FB, och där skrevs det att den har varit i drift hos RTL Hornsberg & Blåsut...

Alla bussar är ju blåa... så jag hoppas den röda färgen får bestå.


Nico


Aha, den har alltså hamnat i Göteborg nu. Den har varit reservbil under lång tid och har hoppat runt en del på senare tid. Försvann i somras till Norrtälje och på Hornsberg fick vi i gengäld 8812 därifrån. Den rockaden gick sedan i retur under vintern och bilen återkom till RTL i Blåsut. Där användes den dock inte mycket efter det utan har återigen mest fungerat som reservbil. Tror knappt någon ens tänkt på att den varit borta, det är ju en 98:a så den har ju gått några mil.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Zella

Aha okej... så den har varit med om en del... och nu ska den rullar några mil här.  :)

Nico


Jo förutom att ljusrampen är skadad på vänster sida (vilket ser lite trist ut) så fungerar den bra och är i mitt tycke skön att köra. Å andra sidan är jag inte direkt någon sylfid och gillar lite utrymme. Att det sedan är en riktig bil med drivning på rätt axel gör inte heller saken sämre!  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Största felet med 8788 (som bilen heter internt) är att förarstolen inte går att justera så långt bak som den borde, vilket skapat lite problem för mig som är 187cm lång och har lite för många kilo att bära på ;)

I övrigt så är den välvårdad och går riktigt bra.
Trots att den är en -98 så har den inte gått så många mil och det är ju trots allt en Volvo av klassiskt snitt så den har förmodligen många mil kvar att ge om man bara kör någorlunda hyfsat och gör regelbunden service.

// Niclas

BadTab

Vi har haft en syster till den i Ösmo, försvann ett tag innan jul till en privatperson, den hette CEL nånting, och var omlackad från röd till silver! Nån som vet nå mer om den?

Niclas Wennerlid

CEL 966. Ja, den hade vi som trafikledningsbil i Hornsberg. Den levererades som sagt röd -98 men i samband med att vi blev Busslink fick man någon idé om att bilarnas lack skulle vara neutrala och inte vara så SL-förknippade.
Det var bara CEL 966 som lackades om. Den idén skrotade man lyckligtvis och har återgått till röda bilar igen även om man numer stripar bilarna annorlunda.

Bilen som sådan var aldrig populär (åtminstånde inte av oss nattrafikledare), framvagnen var lika stabil som en gummisnodd och hur många gånger den än var inne på Volvo för undersökning hittade man aldrig felet. Med tanke på att det var ett utryckningsfordon så var ju stabiliteten i framvagnen viktig. I övrigt var den helt ok, lite påkostad med träimitation osv.

Det är min gode vän som köpt bilen men tyvärr så ville inte topplocket vara med längre och sa upp sig.
Min vän är dock en bra mekaniker så snart kommer bilen att vara på vägarna igen :)
För övrigt meddelade han mig att han inte tycker franvagnen är så dålig med tanke på ålder och miltal så tydligen har man förmodligen hittat felet och åtgärdat detta.

// Niclas

hobanton

Vad ni än gör, dra inte igång stolsvärmen i förarstolen. Gjorde det när jag körde den i vintras och höll på att brinna upp.

Nico


Jo, den har ju vissa mindre defekter...  ;)

Förarstolen i sig har även ett par andra inställningar som skulle behöva fixas. Bl.a. det som Niclas nämnde ovan, men även t.ex. svankstödet är ganska kaputt. Däremot har man som sagt ett bra sittutrymme i sig även om man är storvuxen. Själv slår jag ju Niclas en aning på längden då jag är 191 cm, bredden är det väl dött lopp på.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

crafter

det var väl så att den hade blåljus i början av sin karriär som tl bil?!