DN.se: Gräddfil för nya snabbussar

Startat av 76, 15 januari 2010, 20:36:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 11:46:29 AM
Jovisst är det så. Ett ytterligare krux (om jag då redan påpekat gäller för Cityterminalen) är omstigningsmöjligheter i relativ närhet. Att försöka att lägga upp nya alternativ för bussangöring österifrån kan nog bli svårt då det är flera parametrar än enbart utrymme som avgör. T.ex. så vill nog inte så många hålla på att traska för långt för att ta sig mellan buss och T-bana osv. Möjligen kanske en utbyggnad av Gullmarsplansterminalen skulle kunna ta en del, men det lär nog många se som en omväg och en försämring då man får åka först söderut och sedan norrut...

Personligen tror jag som sagt att man österifrån snart kommit till vägs ände för hur mycket stomtrafik man, i kombination med rådande infrastruktur, förmår lösa med buss. Förr eller senare får man nog från beslutande håll krypa till korset och förlänga T10/11 ut till Nacka F (eller till och med till Gustavsberg) och sedan lägga matarbussterminaler i anslutning till spårburen stomtrafik. Även västerut gäller delvis något liknande, men där skulle man nog ganska lätt kunna förlänga 12:an ut till Träkvista. Sen lär väl som sagt nya möjligheter uppstå på Mälaröarna bara vägarna blir klara.
Gullmarsplan är väl också rätt full och behövs nog för Tyresö/Handenbussarna - den kapacitet som finns kvar, så det kan ju endast vara en tillfällig lösning. Jodå, man utreder ju tunnelbana till Nacka problemet är ju att projektet tar sådan tid, man räknar väl med att kunna vara klar med den till någon gång på 2020-talet och det behövs ju en lösning nu. Håller med om att cityterminalen endast kan vara ett mindre komplement, tog det som exempel bara på att man försöker hitta lösningar förbi Slussen. Jo Mälaröarna borde nog också få spårväg med tiden - ser dock ett problem med att förlänga 12:a tror egentligen att det är ett bättre alternativ att dra ett nytt spår från Brommaplan (kapaciteten räcker inte till på tolvan utan att i praktiken bygga 2 parallella spår,(då stoppen tar för lång tid för spårvagnen genom Nockeby - och man måste ha vagnar som inte stannar på vägen mellan Alvik-Nockeby för att resan inte skall upplevas för långsam). Det är också för många korsningar över spårvägen att det inte skulle bli effektivt. Bättre då att bygga en snabbspårväg från Bromaplan (eller en helt ny banan från Alvik - men det tror jag både är ekonomiskt och politiskt omöjligt).

Nico


Precis, och det är därför jag menar att man nått till vägs ände med bussar som stomtrafik österifrån och snart måste börja med vettiga alternativ. Detta med BRT är som sagt mest ett spel för gallerierna för att kunna skjuta vissa obekväma beslut framför sig trots att man kanske borde ha fattat dessa beslut redan för 10-15 år sedan... och nu sitter man nästan på övertid.

Förutom Tyresö och Norrtälje så är det ju egentligen bara Saltsjö Boo och Värmdö som saknar spårburen stomtrafik i någon form och med tanke på hur expansivt området blivit så går det nog snart inte att ha bussarna kvar i sin nuvarande form. Vad gäller Bromma och Mälaröarna så går det väl fortfarande, men även det området expanderar kraftigt och Bromma vare sig kan eller vill nog ta emot mera trafik.

Vad gäller bussar så har tiden helt enkelt sprungit ifrån denna typ av jätteterminaler för lokalbusstrafik till/från City. Visst finns fortfarande Tekniska högskolan kvar, men en krass gissning är att man förr eller senare lär plocka bort även den. I stort sett alla övriga innerstadsterminaler har ju försvunnit eller flyttats ut allteftersom T-bana mm. byggts ut.

Vad gäller Slussen så lär ju inte problemen bli mindre den dagen man väl sätter spaden i jorden och börjar bygga om hela Slussenområdet. En snabbspårväg från Brommaplan till Mälaröarna skulle nog inte heller det vara fel. På det stora hela behöver man dock nog snart sätta fart om man inte ska tappa kollektivtrafikresenärer till biltrafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2010, 12:07:59 PM
Vad gäller bussar så har tiden helt enkelt sprungit ifrån denna typ av jätteterminaler för lokalbusstrafik till/från City. Visst finns fortfarande Tekniska högskolan kvar, men en krass gissning är att man förr eller senare lär plocka bort även den. I stort sett alla övriga innerstadsterminaler har ju försvunnit eller flyttats ut allteftersom T-bana mm. byggts ut.

Det lär nog kunna börja med att allt fler avgångar kortas ner till Danderyds sjukhus. Kanske rentav hela linjer. Detta har ju redan skett så smått i början av 2000-talet då vardagstrafiken på 625:an kortades ner till Danderyd. Några år senare drabbades även helgtrafiken på linjen. Får man gissa att 670 och 676 blir ensamma vid Tekniska till slut?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2010, 23:38:56 PM
Det lär nog kunna börja med att allt fler avgångar kortas ner till Danderyds sjukhus. Kanske rentav hela linjer. Detta har ju redan skett så smått i början av 2000-talet då vardagstrafiken på 625:an kortades ner till Danderyd. Några år senare drabbades även helgtrafiken på linjen. Får man gissa att 670 och 676 blir ensamma vid Tekniska till slut?
Även 670 kortades ju ned till Danderyd något år på 2000-talet under kvällstid, men protesterna blev våldsamma. Just nu verkar väl tanken vara att tunnelbanekapaciteten inte räcker till och att kunderna skall erbjudas en bekväm resa - men när väl det nya signalsystemet är på plats - så kanske vi får se ett sådant förslag - om man nu har modet att utmana resenärerna, för det kommer säkerligen inte att vara populärt...Min uppfattning är dock nog att flertalet som stiger på vid Tekniska gör det för att det är skönt att kunna välja plats i bussen och också att den står framkörd- inte att resan skulle vara vare sig bekvämare eller gå fortare med buss. Det är ju betydligt fler som går av vid Danderyd än som går på...

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 18 januari 2010, 00:51:37 AM
Även 670 kortades ju ned till Danderyd något år på 2000-talet under kvällstid, men protesterna blev våldsamma. Just nu verkar väl tanken vara att tunnelbanekapaciteten inte räcker till och att kunderna skall erbjudas en bekväm resa - men när väl det nya signalsystemet är på plats - så kanske vi får se ett sådant förslag - om man nu har modet att utmana resenärerna, för det kommer säkerligen inte att vara populärt...Min uppfattning är dock nog att flertalet som stiger på vid Tekniska gör det för att det är skönt att kunna välja plats i bussen och också att den står framkörd- inte att resan skulle vara vare sig bekvämare eller gå fortare med buss. Det är ju betydligt fler som går av vid Danderyd än som går på...

Man kan väl välja plats i en framkörd väntande buss i Danderyd också? Det går ju med 625:an som ju startar här. Vad är egentligen den stora skillnaden? Det är ju inte så att alla Rospiggar arbetar exakt vid Tekniska, utan de allra ska ju ändå åka vidare med tunnelbanan eller bussar från Tekniska och inåt stan.

Nico


Mycket vad gäller Tekniska högskolans terminal handlar nog mera om traditioner och vana än direkta behov. Majoriteten som kliver av/på där kommer troligen med T-banan så skulle man flytta ut bussarna till DS så skulle det väl bli en del gny ett tag, men sedan gå över. Skulle man t.ex. göra det i samband med övergång till sommartidtabell så skulle man även dela upp erfarenheten för resenärerna så att en del redan var tillvanda vid starten av vintertrafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2010, 01:00:09 AM
Man kan väl välja plats i en framkörd väntande buss i Danderyd också? Det går ju med 625:an som ju startar här. Vad är egentligen den stora skillnaden? Det är ju inte så att alla Rospiggar arbetar exakt vid Tekniska, utan de allra ska ju ändå åka vidare med tunnelbanan eller bussar från Tekniska och inåt stan.
Självklart, men du missförstod mig nog lite. Jag beskrev situationen i dag, det vill säga att folk går på bussen vid Tekniska, eftersom den utgår därifrån, inte att det skulle vara ett bekvämare resalternativ, förutom möjligtvis för de som skall vidare med 4:an, eller jobbar precis vid Tekniska (vilket väl är en väldigt liten andel) och det var ju egentligen för att stödja att det inte fyller en så värst stor funktion, utan snarare att trafikanterna går av vid Tekniska och stundtals kommer med en buss senare, för att man upplever det frustrerande att stå vid en hållplats och vänta och att det kanske bara finns en "dålig" sittplats kvar. Ibland ser man ju t.om. folk vänta på nästa buss vid 676 vid Tekniska, för att få välja sittplats.  Det är ju två saker egentligen som vi diskuterar 1. Det rimliga i att 639, men då även kanske 670 och 676 bör utgå från Danderyd istället. 2. En rimlig bedömning av om det kommer att genomföras. När det gäller det förra är vi nog helt överens (även om man kanske skulle passa på att fräscha upp terminalen lite i Danderyd först), när det gäller det senare pekade jag på att trenden nog snarare inom SL är den motsatta just nu. För att återknyta till expresslinjen är ju även där lite av tanken (liksom med bussarna till cityterminalen), att trafikanterna skall slippa byten, snarare än att man skall spara restid. Hur man än gör, kommer man ju knappast komma under 5-minuter (som bytestid och restid med tunnelbana till centralen tar), om man inte bygger en egen tunnel genom staden för BRT-lösningen.