En katastrof för den svenska kollektivtrafiken väntar!

Startat av Adrian Langemar, 03 maj 2009, 15:59:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

#30
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 maj 2009, 08:26:54 AM
Ja, det är åtminstone en av avsikterna med de förslag som framförs i utredningen.
Jag kan inte förstå varför rädslan för allt nytt skall vara så stor. Var hade vi varit i dag om inte länshuvudmannasystemet införts för snart 30 år sedan t ex? Men det kan ju därför vara dags att ändra lite på det. Mycket har hänt inom kollektivtrafiken på dessa år. SJ:s monopol har brutits liksom deras veto mot busstrafik som kan skada tågtrafiken. Busstrafik utanför länsgräns är i princip avreglerad. Kommersiella bussterminalen som Cityterminalen och Nils Ericsonsterminalen har tillkommit.
SJs monopol på lönsam tågtrafik är dock inte borta ännu även om det är på gång. SJs rätt att förbjuda busstrafik som konkurrerade med tågtrafiken tog väl dock bort någon gång i slutet av 90-talet. Innan dess så fick vissa expressbussar inte ta upp passagerare i Örebro vid färd mot Stockholm då detta ansågs konkurrera med tågtrafiken.
Det kan fungera med många bussbolag. Förutsättningen är ju dock att det finns ett taxesystem som gör att man kan köpa ett periodkort och inte är tvungen att köpa olika periodkort beroende på vilket bolag som kör den buss som passar då just jag slutar jobbet. Detta skulle ju ställa till med kaos. Framför allt för dom som inte arbetar regelbundna tider. Sedan måste trafiken även på udda tider och mindre busslinjer som knappast går att få lönsam upprätthållas. Dagens system med länshuvudmän funkar ofta bra så länge du åker inom ett län men det funkar dåligt så fort du behöver korsa en länsgräns. Idag så kör buss 321 från Örebro fram och stannar vid länsgränsen mitt ute på vischan i stället för att köra vidare 2 minuter fram till Götlunda och detta för att länshuvudmännen inte kan komma överens om vem som skall betala den futtiga kostnad det rör sig om.

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 maj 2009, 11:21:08 AM
Dagens system med länshuvudmän funkar ofta bra så länge du åker inom ett län men det funkar dåligt så fort du behöver korsa en länsgräns. Idag så kör buss 721 från Örebro fram och stannar vid länsgränsen mitt ute på vischan i stället för att köra vidare 2 minuter fram till Götlunda och detta för att länshuvudmännen inte kan komma överens om vem som skall betala den futtiga kostnad det rör sig om.

Sånt där ser lite humoristiskt ut som åskådare, men det är ju lite lättare att hålla sig för skratt om man är resenär. Det finns även andra exempel på vändslingor mitt i skogen på länsgränsen, och där de båda huvudmännen har varsin topptavla på varsin stolpe. Inte ens stolpen kunde man enas om, utan de satte upp varsin. Tur att man inte byggde varsin vändslinga 10 meter från varann iaf! 8)

En annan sak jag minns från gränser, denna mellan SL & UL, var när SL införde automatiska hållplatsutrop i hela länet med BussPC:n. Det hela fungerade jättebra på alla SL-linjer samt UL 807 hela den 38 km långa vägen från Norrtälje fram till länsgränsen. Men där blev det helsvart på displayen och tyst i högtalarna de följande 30 kilometrarna. Detta för att UL och SL inte hade någon information om avstånden mellan hållplatserna på "andra sidan gränsen".
Detta torde vara åtgärdat nu, efter att linjen bytt huvudman och nummer till SL 677... får man hoppas.

Jonas1968

#32
Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2009, 11:49:39 AM
Sånt där ser lite humoristiskt ut som åskådare, men det är ju lite lättare att hålla sig för skratt om man är resenär. Det finns även andra exempel på vändslingor mitt i skogen på länsgränsen, och där de båda huvudmännen har varsin topptavla på varsin stolpe. Inte ens stolpen kunde man enas om, utan de satte upp varsin. Tur att man inte byggde varsin vändslinga 10 meter från varann iaf! 8)

En annan sak jag minns från gränser, denna mellan SL & UL, var när SL införde automatiska hållplatsutrop i hela länet med BussPC:n. Det hela fungerade jättebra på alla SL-linjer samt UL 807 hela den 38 km långa vägen från Norrtälje fram till länsgränsen. Men där blev det helsvart på displayen och tyst i högtalarna de följande 30 kilometrarna. Detta för att UL och SL inte hade någon information om avstånden mellan hållplatserna på "andra sidan gränsen".
Detta torde vara åtgärdat nu, efter att linjen bytt huvudman och nummer till SL 677... får man hoppas.
Länstrafiken Örebro sammarbetar med Värmlandstrafik när det gäller busstrafiken Örebro-Karlstad. Tidtabellen är samordnad och Värmlandstrafiks linje 500 och Örebros linje 504 möts vid Karlskoga busstation så att man kan byta bekvämt, inte vid en vändslinga ute i skogen vid länsgränsen och man kan köra ett kombinerat månadskort om man behöver åka hela vägen. Satsningen kallas "Tåg på gummihjul". Detta visar att länstrafikshuvudmän kan sammarbeta om dom bara vill. Synd bara att Örebro och VL inte kan samarbeta lika bra. Egentligen borde dom satsa på en buss som går hela vägen Örebro-Arboga via Götlunda. Skall man idag på helgerna åka Götlunda-Arboga vilket är en sträcka på kanske 1 1/2 mil så måste man först cykla eller åka bil till Spånga(Hållplatsen vid länsgränsen) för att där sätta sig på buss 321 och i helt fel riktning mot Örebro. Där måste man byta till tåget till Arboga vilket blir en rejäl omväg. Förstår inte varför trafiken Örebro-arboga kan samordnas på samma sätt som busstrafiken Örebro-Karlstad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 maj 2009, 11:21:08 AM
SJs monopol på lönsam tågtrafik är dock inte borta ännu även om det är på gång. SJs rätt att förbjuda busstrafik som konkurrerade med tågtrafiken tog väl dock bort någon gång i slutet av 90-talet. Innan dess så fick vissa expressbussar inte ta upp passagerare i Örebro vid färd mot Stockholm då detta ansågs konkurrera med tågtrafiken.

Den kommer med all sannolikhet att tas bort från 2010. Men jag tänkte på att SJ sedan 1990 inte har monopol på att köra upphandlad tågtrafik.
Det var 1997 som SJ:s sista möjligheter att stoppa "konkurrerande busstrafik" togs bort. Denna togs dock bort successivt innan. Bland de banor som var sist ut var Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 maj 2009, 11:21:08 AM
Dagens system med länshuvudmän funkar ofta bra så länge du åker inom ett län men det funkar dåligt så fort du behöver korsa en länsgräns. Idag så kör buss 321 från Örebro fram och stannar vid länsgränsen mitt ute på vischan i stället för att köra vidare 2 minuter fram till Götlunda och detta för att länshuvudmännen inte kan komma överens om vem som skall betala den futtiga kostnad det rör sig om.

Förekommer sådant än i dag? Förr var det ju närmast regel men jag trodde att man lyckats få bort sådana här dumheter. Men man tror ju inte alltid rätt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 maj 2009, 16:06:25 PM
Den kommer med all sannolikhet att tas bort från 2010. Men jag tänkte på att SJ sedan 1990 inte har monopol på att köra upphandlad tågtrafik.
Det var 1997 som SJ:s sista möjligheter att stoppa "konkurrerande busstrafik" togs bort. Denna togs dock bort successivt innan. Bland de banor som var sist ut var Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö.


Ja sträckan Örebro-Stockholm var under flera år under mitten av 90-talet tillåten för busstrafiken fredag-söndag medan det inte var tillåtet att befodra passagerare den sträckan M-To. Detta var nog ett led i den succesiva uppluckrandet av reglerna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 maj 2009, 16:24:25 PM
Ja sträckan Örebro-Stockholm var under flera år under mitten av 90-talet tillåten för busstrafiken fredag-söndag medan det inte var tillåtet att befodra passagerare den sträckan M-To. Detta var nog ett led i den succesiva uppluckrandet av reglerna.

Veckoslutstrafik med buss tilläts på "konkurrerande sträckor" redan i slutet av 1960-talet. SJ bemötte den konkurrensen genom att köra egna veckoslutslinjer. SJ:s resonemang gick ut på att det ändå var fullt i tågen fredag och söndag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Enligt ABC-nytt kommer avregleringen att leda till att biljettpriset tredubblas och resandet minskar med 21 %.

ch

Citat från: Adrian Langemar skrivet 20 maj 2009, 20:32:35 PM
Enligt ABC-nytt kommer avregleringen att leda till att biljettpriset tredubblas och resandet minskar med 21 %.

Alla såna uppgifter ska man vara källkritisk mot. Vem påstår det? Är det en undersökning som har gjorts, vem har betalat den och hur formulerades frågorna osv??

Skulle inte förvåna mig om det är nåt stort bussföretag eller intresseorganisation för länsbolag etc som har beställt en undersökning som visar det resultatet. Det kommer säkert snart en annan undersökning som visar på motsatta resultatet, och då kan man fundera på vilken konsumentorganisation som har beställt den undersökningen.

/fd journalist

Jo

Det som jag tycker är slående är att det man för fram som fördelar med en avregleringen skulle mycket väl kunna åstakommas med nuvarande form. Jag hoppas att trafiken inte avregleras utan att THM finns kvar i en eller annan form och att trafiken upphandlas fast att operatörerna kanske får större roll i att styra trafikutbudet och fordonsstandard. Utredningen redovisar ju också att kostanderna sjönk drastiskt när upphandlingarna trädde i kraft men sedan steg när THM hittat på nya krav. Det som utredningen desutom för fram är att man idag driver linjer där i princip ingen åker samtidigt som man håller tillbaka linjer som har potential att locka till sig fler resenärer.

Även om jag inte minns om utredarna skriver det i klartext sätter man ju också medlhastigheten ett problem då den ofta är allt för låg och gör bussen impopulär samtidigt som kostanderna skjuter i höjden. Det verkar som att man i många städer varit rädda för att dra in en hållplats eftersom någon då skulle kunna drabbas. Har man haft två hållplatser med rimligt avstånd mellan och det sedan öppnar någon "viktig" inrättning mitt emellan dessa så låter man de två hållplatserna vara kvar samtidigt som man öppnar en ny på mitten. Biljettförsäljnigen/kortförsäljning ombord är också en annan tidstjuv.

Själv är jag också tveksam till både utbudselasticiteten och den priselasticiteten som redovisas. Jag tror att lokala förhållanden och specifika förhållanden är så unika så att det blir svårt att göra sådana genomsnittsberäkningar som man gör. Detär dock min personliga reflektion och det är möjligt att jag har fel.

Sedan skulle jag vilja läst mer om branshen i form av operatörerna verkligen är mogna för denna typ av trafik och hur de reagerar på denna eventuella avreglering.







Jonas1968

Citat från: Jo skrivet 20 maj 2009, 22:32:44 PM
Det som jag tycker är slående är att det man för fram som fördelar med en avregleringen skulle mycket väl kunna åstakommas med nuvarande form. Jag hoppas att trafiken inte avregleras utan att THM finns kvar i en eller annan form och att trafiken upphandlas fast att operatörerna kanske får större roll i att styra trafikutbudet och fordonsstandard. Utredningen redovisar ju också att kostanderna sjönk drastiskt när upphandlingarna trädde i kraft men sedan steg när THM hittat på nya krav. Det som utredningen desutom för fram är att man idag driver linjer där i princip ingen åker samtidigt som man håller tillbaka linjer som har potential att locka till sig fler resenärer.

Även om jag inte minns om utredarna skriver det i klartext sätter man ju också medlhastigheten ett problem då den ofta är allt för låg och gör bussen impopulär samtidigt som kostanderna skjuter i höjden. Det verkar som att man i många städer varit rädda för att dra in en hållplats eftersom någon då skulle kunna drabbas. Har man haft två hållplatser med rimligt avstånd mellan och det sedan öppnar någon "viktig" inrättning mitt emellan dessa så låter man de två hållplatserna vara kvar samtidigt som man öppnar en ny på mitten. Biljettförsäljnigen/kortförsäljning ombord är också en annan tidstjuv.

Själv är jag också tveksam till både utbudselasticiteten och den priselasticiteten som redovisas. Jag tror att lokala förhållanden och specifika förhållanden är så unika så att det blir svårt att göra sådana genomsnittsberäkningar som man gör. Detär dock min personliga reflektion och det är möjligt att jag har fel.

Sedan skulle jag vilja läst mer om branshen i form av operatörerna verkligen är mogna för denna typ av trafik och hur de reagerar på denna eventuella avreglering.
Biljettförsäljningen ombord är ju dock redan på väg bort redan inom nuvarande system.  Vad händer med taxesystemet om THM tas bort? Blir det en massa bolag som var och en kör med sina egna biljetter och sina egna kort så vore det olyckligt. Olika taxor på kontantbiljetterna kanske skulle gå an men om man inte kan köpa ett periodkort och använda det på samtliga turer t ex Karlskoga-Örebro så under lättare det ju inte precis borttagande av kontanterna så hur är periodkorten tänkta att fungera i ett system med många kommersiella operatörer?

Uffe D

Citat från: Davve skrivet 10 maj 2009, 21:51:31 PM


Återigen, klassisk borgarpolitik. Staten och det allmänna är inget att ha - förutom då det går åt h-e med det privatiserade. Då duger det att komma till det allmäna och be om pengar. Då räknar man iskallt med att det allmänna ska betala för det misslyckade privatiserade. Finanskrisen och detta med bankerna är ett lysande exempel. Jag blir frustrerad att man som bolag bara vill ta "det gottaste" (lönsamma linjer) medans det allmäna ska stå för det som inte genererar feta löner och bonusar till "höjdarna". Fel, fel, fel!


Dina argument faller ganska tungt när man ser hur SAAB och Volvo har behandlats av staten, visserligen en helt korrekt agerande anser jag, men sossarna anser att det är statens uppgift att rädda företag som går dåligt.
OffTopic nu så jag lämnar det.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 20 maj 2009, 22:55:37 PM
Biljettförsäljningen ombord är ju dock redan på väg bort redan inom nuvarande system.  Vad händer med taxesystemet om THM tas bort? Blir det en massa bolag som var och en kör med sina egna biljetter och sina egna kort så vore det olyckligt. Olika taxor på kontantbiljetterna kanske skulle gå an men om man inte kan köpa ett periodkort och använda det på samtliga turer t ex Karlskoga-Örebro så under lättare det ju inte precis borttagande av kontanterna så hur är periodkorten tänkta att fungera i ett system med många kommersiella operatörer?

Det framgår klart av utredningen att den som kör är skyldig att ansluta sig till ett gemensamt biljettsystem.
I framtiden torde väl kortbetalning vara något som även vi gamla stofiler liksom moster Agda måste anpassa oss till. Vilken dag som helst upptäcker Arbetsmiljöverket att det inte bara är bussförare som är utsatta för risker vid kontanthantering.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

I Dagens Samhälle för någon vecka sedan fanns en välskriven artikel med anledning av utredningen:  ::)
http://dagenssamhalle.se/zino.aspx?articleID=15349

Även Svensk Kollektivtrafik har tänkt i frågan:
http://svenskkollektivtrafik.se/fordubbling/Delprojekt/En-gemensam-affarsmodell/affarsmodell/

Förhoppningsvis slutar det med en bra kompromiss, där man tar det bästa ur båda förslagen. Det måste till en förändring i dagens system för att vi skall kunna uppnå den ökning av kollektivtrafikens marknadsandel som vi så ofta talar om. Båda förslagen ger kommersiella aktörer möjlighet att gå in. Det kanske är så att helhetstänkandet gör LHM lite blinda och att resenärerna går miste om en del bra trafik som kanske inte passar in i helhetens mallar?
8)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 21 maj 2009, 10:27:23 AM
I Dagens Samhälle för någon vecka sedan fanns en välskriven artikel med anledning av utredningen:  ::)
http://dagenssamhalle.se/zino.aspx?articleID=15349


Ja, den där Bröndt verkar veta vad han talar om och till skillnad från de flesta som debatterar i detta ämne (inte bara här) verkar han ha satt sig in i vad som gäller.  ;)
Ibland frå jag en deja vu-känsla här. Har jag inte hört alla dessa domedagsprofetior förut? Jovisst. Det var ju när länshuvudmannareformen diskuteras i slutet av 1970-talet. Det skulle bli sämre trafik, dyrare trafik, indragna linjer, indragna turer och skogen skulle dö. Riktigt så blev det ju inte...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)