Först Volvo.
Nu Scania.
https://www.bussmagasinet.se/2023/05/scania-slutar-tillverka-busskarosser-i-polen/
Oj...
Med andra ord kommer Citywide och Interlink försvinna, eller finns det verksamhet i Lahti som kan ta över?
Känns något underligt om produktionen av Interlink och Citywide skulle läggas ner, speciellt med tanke på att man nyligen släppt nya generationer av respektive. Skulle gissa att det blir likt Volvo, att man låter företag i sydligare länder tillverka på licens.
Artikeln har uppdaterats, Citywide och Interlink försvinner.
Citat från: BussmagasinetModellerna Citywide och Interlink går i graven, likaså tillverkningen av låggolvschassier.
Tänk om Volvo och Scania kunnat samarbeta och haft en gemensam karosstillverkning där man möjligen haft någon plastdetalj i fronten som särskiljande. Är säker på att marknaden i åtminstånde norra europa hade jublat då det hade blivit smidigt med reservdelar o s v..
Tydligen inga bussar med lågt golv från Scania i framtiden tråkigt
Det intressanta här är dock att Scania som jag förstått pressmeddelandet kommer att fortsätta bygga K-chassin i Polen.
Dessa brukar iofs främst vara avsedda för turistbussar, men det finns även ett lågentrechassi (https://www.scania.com/group/en/home/products-and-services/buses-and-coaches/urban/scania-k-chassis-le.html) i dagens K-serie vilket om det blir kvar skulle kunna användas för att bygga lågentrébussar med andra karosser.
Här öppnas ju i så fall en liten möjlighet för de befintliga karossörerna (exempelvis Spanska Irizar och Castrosua) att bygga karosser som kan användas även i Sverige.
Sedan har vi ju Van Hool som är vana att bygga turistbussar på Scanias chassin, men jag vet inte om de bygger stads- och regionbussar på andras chassin.
Bussverksamheten har inte varit lönsam för Scania på många år, så beslutet att lägga ned Interlink och Citywide är logiskt eftersom det skulle kosta mycket pengar att framtidssäkra dessa när marknaden nu elektrifieras allt mer.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Jag kanske inte skall skriva något. För något helt nytt har jag inte att skriva. Men då de småländska bussarna var levererade och likadant till Halland och Västra Götaland så är den potentiella marknaden ganska liten.
Myndigheter såsom regioner och även regeringar i stater vill ha bussar med eldrift. Alltså batteridrift.
Det påpekades i TV att det är brist på ingenjörer med kunskap om fordon. Eftersom jag själv sysslat med fordon kan jag ju påpeka att framtiden kräver dels personer i elektrokemi-för batteriutveckling och dels
personer som kan utveckla fordon med eldrift.
Personligen skulle jag gärna se att villor och bostäder går över till 12 eller 24 volts belysning. Det kan då vara möjligt att använda fordonsbatterier och solfångare för att få fram och lagra el. Personligen anser jag att batterier i sig själv är brandfarliga. Det måste då fås fram lämpliga möjligheter att säkra batterier.
Framtiden kommer alltså att elektrifieras. Personbilar fanns redan 1905 och 1909 i Göteborg med personbil med eldrift. SJ hade en motorvagn med eldrift Porjus-Gällivare cirka 1915 och batteridrivna lok kom senare och cirka 1926.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 juni 2023, 08:51:21 AMDet intressanta här är dock att Scania som jag förstått pressmeddelandet kommer att fortsätta bygga K-chassin i Polen.
Dessa brukar iofs främst vara avsedda för turistbussar, men det finns även ett lågentrechassi (https://www.scania.com/group/en/home/products-and-services/buses-and-coaches/urban/scania-k-chassis-le.html) i dagens K-serie vilket om det blir kvar skulle kunna användas för att bygga lågentrébussar med andra karosser.
Här öppnas ju i så fall en liten möjlighet för de befintliga karossörerna (exempelvis Spanska Irizar och Castrosua) att bygga karosser som kan användas även i Sverige.
Sedan har vi ju Van Hool som är vana att bygga turistbussar på Scanias chassin, men jag vet inte om de bygger stads- och regionbussar på andras chassin.
Bussverksamheten har inte varit lönsam för Scania på många år, så beslutet att lägga ned Interlink och Citywide är logiskt eftersom det skulle kosta mycket pengar att framtidssäkra dessa när marknaden nu elektrifieras allt mer.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
2021-till dags dato är det ett 90 tal bussar byggda på K chassier, största delen vanHool Astromega "Regionbussar"
Så det lär nog inte bli så många fler framöver heller, risken är nog större att Scania helt lägger ner buss delen och låter koncernsystern MAN ta hand om den delen.
Är det månne ännu nya Scanior på kommande någonstans till Sverige ännu innan tillverningen av Scaniabussar upphör eller är Scanias tid på bussmarknaden nu officiellt slut?
Jag gissar utan att veta att det nog inte blir så många nya Scaniabussar i närtid då det inte är några större upphandlingar som startar ungefär nu där det går att ha annat än elbussar.
Det går inte att beställa nya Citywidebussar sedan i våras, så Scania levererar det som redan var beställt då och lär väl lägga ned sin produktion efter det.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2023, 17:23:53 PM2021-till dags dato är det ett 90 tal bussar byggda på K chassier, största delen vanHool Astromega "Regionbussar"
Så det lär nog inte bli så många fler framöver heller, risken är nog större att Scania helt lägger ner buss delen och låter koncernsystern MAN ta hand om den delen.
Fast eftersom förutsättningarna nu är ganska radikalt förändrade finns det ju en möjlighet att vi får se nya varianter på K-chassin.
Här en variant för att illustrera möjligheten:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230926/c1a64bea04c975ff3daffa2ae9d59e7f.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230926/87036e92548cd24a78e258573bcae21b.jpg)
Just bussarna på bilden är byggda på Volvochassin eftersom de är i Spanien där Irizar bygger på nästan alla chassin.
I Sverige lär det nog inte bli något annat än Scania under karossen då Scania har agenturen för Irizar åtminstone i Skandinavien har jag för mig.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Verkar ju vara en annan produkt från Scania på gång!
https://www.bussmagasinet.se/2023/09/busworld-nya-elbussar-fran-scania/ (https://www.bussmagasinet.se/2023/09/busworld-nya-elbussar-fran-scania/)
Fast det verkar inte vara så nytt som bussmagasinet vill påskina, det här kom i början av 2021;
https://www.castrosua.com/en/castrosua-presents-its-new-project-nelec-to-meet-the-demands-of-urban-electromobility/
Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 25 september 2023, 23:54:09 PMÄr det månne ännu nya Scanior på kommande någonstans till Sverige ännu innan tillverningen av Scaniabussar upphör eller är Scanias tid på bussmarknaden nu officiellt slut?
Vy har beställt Scania CityWide LE och Scania CityWide LEA till landsbygdstrafiken i Kungälvs Kommun med trafikstart Juni 2024.
Citat från: Tanum97 skrivet 27 september 2023, 10:18:18 AMVy har beställt Scania CityWide LE och Scania CityWide LEA till landsbygdstrafiken i Kungälvs Kommun med trafikstart Juni 2024.
Låter som ett bra och lyckligt farväl till Scania på den svenska bussmarknaden. Särskilt när det kommer även ledvarianten av nya Citywide, som inte har tidigare levererats åt någon svensk kund. :)
Efter det är sen Scanias tid för nya bussars del slutligen över på den svenska marknaden, farväl Scania... :(
Det varken tror eller hoppas jag, K-chassit finns ju so LE-chassi så finns goda möjligheter om bara Scania kan leverera reservdelar till tillexempel Irizar eller Castrosua
Citat från: virtual1 skrivet 26 september 2023, 22:56:00 PMFast det verkar inte vara så nytt som bussmagasinet vill påskina, det här kom i början av 2021;
https://www.castrosua.com/en/castrosua-presents-its-new-project-nelec-to-meet-the-demands-of-urban-electromobility/
Nu kanske det är en färdig produkt som finns att visa, förut var de väl bara en produkt i datorn
Likaså finns Scania Citywide LE (kort och boggi) med i Skånetrafikens varumärkesmanual. Således är det inte helt slut med äkta Scania i Sverige. Vem eller vilka som ska ha de i Skåne låter jag dock vara osagt.
https://skanetrafiken.varumarkesmanual.se/sv/fordon-och-trafik/regiontrafik
Såg nu på Scanias svenska hemsida att man tagit bort all information om allt utom Touring samt Irizar I6 och I8 samt K-chassi HF så då blir det väl inga lågentrebussar eller enklare varianter av normalgolvade bussar mer då...
Scania LE 13.0 (2023, ny foliekulör) Var kör denna buss? Aldrig sätt denna buss i skåne.
Den liksom dess motsvarighet med boggi är såvitt jag vet ännu ej i drift. Vilken operatör som ska ha de vet jag ej.
Troligen bli till Nobina