Huvudmeny

En elegant sak..

Startat av Milan, 28 maj 2007, 17:07:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Milan

Nja, inte elegant, den är RÅ!  :P





//Milan

Nico

Ta inte illa upp nu Milan, men tycke och smak är ju sällan lika. I mina ögon kan man knappast tala om vare sig elegans, råhet, styrka eller what ever i den vägen. Mitt första intryck blir mest att det ser överlastat och nästan lite vulgärt ut. Till och med att man skulle kunna kalla det för 'malo seljačko', alltså en aning omoget, om man nu så vill. Förr hottade man Amazoner, idag Oplar!  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Milan

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2007, 18:00:55 PM
Ta inte illa upp nu Milan, men tycke och smak är ju sällan lika. I mina ögon kan man knappast tala om vare sig elegans, råhet, styrka eller what ever i den vägen. Mitt första intryck blir mest att det ser överlastat och nästan lite vulgärt ut. Till och med att man skulle kunna kalla det för 'malo seljačko', alltså en aning omoget, om man nu så vill. Förr hottade man Amazoner, idag Oplar!  ;)



Hehe, klart jag inte gör! Den ser ju lite väl överlastad ut, utan tvekan :)
Sånt är väl kul tills man blir 26-30 år och har mognat lite.
Meni auto lepo izgleda (för mig är bilen dock snygg, på Kroatiska ;))

Niklas Bygdestam

Citat från: Milan skrivet 28 maj 2007, 17:07:04 PM
Nja, inte elegant, den är RÅ!  :P





//Milan


Undrar vad det är för motor på den här skapelsen. Är den bara hottat till det yttre eller är motorn lika hottad också?
Men om motorn är lika hottad som det yttre så skulle det vara kul att få provköra den här skapelsen och bara känna hur det känns :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Milan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 maj 2007, 18:16:39 PM

Undrar vad det är för motor på den här skapelsen. Är den bara hottat till det yttre eller är motorn lika hottad också?
Men om motorn är lika hottad som det yttre så skulle det vara kul att få provköra den här skapelsen och bara känna hur det känns :)

Det lät som trimmad rak 4 när han gasade iväg efter några minuter.

//Milan

Stefan Lindberg

Citat från: Milan skrivet 28 maj 2007, 18:20:37 PM
Det lät som trimmad rak 4 när han gasade iväg efter några minuter.

//Milan

En rakfyra är inte att förakta, dom går att skrämma upp till iallafall 400 Hkr. och då blir det bra drag.
En jobbarkompis har en Subaru Impeza GT med en boxerfyra på c:a 450 Hkr och den är helt otroligt snabb i axxet  ;D

Nico

Citat från: Milan skrivet 28 maj 2007, 18:07:57 PM
Hehe, klart jag inte gör! Den ser ju lite väl överlastad ut, utan tvekan :)
Sånt är väl kul tills man blir 26-30 år och har mognat lite.
Meni auto lepo izgleda (för mig är bilen dock snygg, på Kroatiska ;))

Jo, smaken är bred. Själv vurmar jag i så fall mera för t.ex. äldre Mercedes och BMW om man ska prata elegans och styrka (råhet).  ;D Na jedan način nije loš ali ima ih oni koji su zaista lepše (jo, jag vet, min serbiska är usel).  ;) Alltså, fritt översatt, så är det ju ur en synvinkle absolut inte något direkt fel på den, men det finns alltid de [bilar] som verkligen är snyggare. Även om man inte heller kan gilla allt så brukar några små guldkorn alltid återfinnas, men som du så riktigt påpekar så ändrar man även ofta tycke och smak över tiden. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Muk

ball bil! Men en volvo amazon med gangsterkeps är ändå alltid häftigast.. ;D

Ersa

Citat från: Milan skrivet 28 maj 2007, 18:07:57 PM
Hehe, klart jag inte gör! Den ser ju lite väl överlastad ut, utan tvekan :)
Sånt är väl kul tills man blir 26-30 år och har mognat lite.
Meni auto lepo izgleda (för mig är bilen dock snygg, på Kroatiska ;))

Undertecknad är på väg att bli 29 år nästa vinter och gillar ännu sina 200 hk. Dessa får dock gärna sitta under huven på en äldre neutral tyst familjebil, som ändå går lika bra som (eller bättre än) de sänkta!  ;)

Undertecknads fader är förr 1953 och har ännu fler hk och Nm i sin familjebil av samma Trollhättetillverkade märke.  ;D

Stefan Lindberg

Hmmmm tillverkad i Trollhättan ???
Då kan det ju vara en Cadillac  ;)

Ersa

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 28 maj 2007, 19:34:11 PM
Hmmmm tillverkad i Trollhättan ???
Då kan det ju vara en Cadillac  ;)

Tillverkade i Trollhättan 1990 samt 1996 bör tilläggas  ;)

Milan

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2007, 18:33:45 PM
Jo, smaken är bred. Själv vurmar jag i så fall mera för t.ex. äldre Mercedes och BMW om man ska prata elegans och styrka (råhet).  ;D Na jedan način nije loš ali ima ih oni koji su zaista lepše (jo, jag vet, min serbiska är usel).  ;) Alltså, fritt översatt, så är det ju ur en synvinkle absolut inte något direkt fel på den, men det finns alltid de [bilar] som verkligen är snyggare. Även om man inte heller kan gilla allt så brukar några små guldkorn alltid återfinnas, men som du så riktigt påpekar så ändrar man även ofta tycke och smak över tiden. 

Nej, jag förstår precis vad du menar! Själv så är jag lite mer riktad till Volvo, men BMW och Mercedes är riktigt fina bilar det med!
Min Serbokroatiska är inte så jättebra heller, föräldrarna är ursprungligen från Kroatien dock, hehe :)
Taj Opel nije najbolji, ali necu bas kupit Yugo-marka :P översatt betyder det: Den Opeln är inte den bästa, men hellre den än fd Jugoslaviens egna bilmärke (i samarbete med Fiat) som hette Yugo. Nej, nu får man väl hålla sig till Svenska språket :)

//Milan

Nico

Nääh, svenska är nog mera gångbart här... även om 'ordet är fritt'. Håller dock helt med dig vad gäller valet mellan Yugo och Opel. ;)

Sedan finns det en hel del intressant på både buss- och lastbilsfronten om man blickar lite utanför. Zastavas bilar (inklusive Yugo mm.) ska vi nog helst tala tyslt om, men deras lastbilar och bussar är en annan femma ur intressesynpunkt. Däremot var kvaliteten ofta usel. Sedan fanns en annan klassiker i form av FAP:s (numera ett serbiskt bolag) chassin samt karosser från Sanos (som numera är makedoniskt). De förstnämnda hade ju ofta chassin, och i vissa fall även karosser, baserade på licenser från först Saurer och sedan Mercedes Benz. Detta samarbete resulterade i både lastbilar och bussar. En annan f.d. jugoslavisk tillverkare var TAM (numera slovenskt) som hade ett nära samarbete med Magirus i många år vad gällde lastbilar, men som även byggde en del lättare bussar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Milan

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2007, 20:51:29 PM
Nääh, svenska är nog mera gångbart här... även om 'ordet är fritt'. Håller dock helt med dig vad gäller valet mellan Yugo och Opel. ;)

Sedan finns det en hel del intressant på både buss- och lastbilsfronten om man blickar lite utanför. Zastavas bilar (inklusive Yugo mm.) ska vi nog helst tala tyslt om, men deras lastbilar och bussar är en annan femma ur intressesynpunkt. Däremot var kvaliteten ofta usel. Sedan fanns en annan klassiker i form av FAP:s (numera ett serbiskt bolag) chassin samt karosser från Sanos (som numera är makedoniskt). De förstnämnda hade ju ofta chassin, och i vissa fall även karosser, baserade på licenser från först Saurer och sedan Mercedes Benz. Detta samarbete resulterade i både lastbilar och bussar. En annan f.d. jugoslavisk tillverkare var TAM (numera slovenskt) som hade ett nära samarbete med Magirus i många år vad gällde lastbilar, men som även byggde en del lättare bussar.


Hehe, bra att du gör det ;) Annars hade jag funderat läänge! :)
Mjo, deras bilar är ju inte sådär jättesnygga direkt. Även fast det finns dem som går bra, min farbror från Novi Sad har en sådan, och den är faktiskt förvånansvärt mjuk att åka i. Bra fjädring där!
Hmm, jag visste faktiskt inte att Yugo och Zastava tillverkade bussar och lastbilar.
TAM känner jag VERKLIGEN till! I närheten av mormor i Kroatien, går det ordentligt många TAM bussar, som har Merca snurror i baken. Lite fel att ladda upp en buss här, men det får gå för denna gången. Efter noga studering kom jag fram till att karossen var TAM, chassiet har jag ingen aning om.


Nicklas K

Vore intressant att få se bilder på allehanda fordon från forna Jugoslavien om ni har några, ni som har rötter där.  :)
Mvh Nicklas K