Lämna företräde åt buss vid hållplats

Startat av RoTe, 19 maj 2009, 18:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:04:32 PM
Den regeln känner vi ju alla till. Men hur är det när en buss i linjetrafik passerar en annan buss i linjetrafik som vill ut från hållplats? Jag anser att bussen som står på hållplats ska stå kvar där tills den andra bussen passerat.

Efter att ha blivit prejad av en förare på GUB idag blev jag sporrad att starta denna tråd. Föraren idag slog på blinkers samtidigt som han körde. Ska jag som bussförare stanna bakom varenda buss som står vid hållplats eftersom denne KAN köra när som helst?


Jag tycker ju att man gör allt för att hjälpa varandra så då brukar jag sakta in så bussen som blinkar kan köra ut..nästa gång hjälper han mig ... Varför inte hjälpa varandra???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 11:52:45 AM
Det går naturligtvis alltid att genomföra en bra idé på ett dåligt sätt...

Observera att ur busstrafikens perspektiv så är resultatet i Umeå-exemplet lyckat: bussen slipper väja vid "utfart" från hållplatsen. Den trafiksäkerhetsmässiga negativa bieffekten förtar dock helhetsintrycket...

Visst tar man sig iväg från hållplatsen utan bekymmer, men det är ett otroligt stressmoment att som förare i uppåt en minut tvingas hejda all bakomvarande trafik (inkl utryckningsfordon) samtidigt som man ser folk gå över vägen framför bussen i kombination med aggressiva omkörningar. Det är ju bara på två klackhållplatser i Umeå man har dessa refuger. På alla de övriga klackhållplatserna är det fysiskt sett fritt fram för alla arga bakomvarande bilister att köra om bussen oavsett avstigande busspassagerare går över vägen eller om det är mötande trafik. Mötande fordon får helt enkelt tvärbromsa och väja för omkörande idag. Det har även gått så långt att bilister snabbt kör om bussar vars förare bara råkar nudda bromspedalen, dvs att bussen bibehåller en hastighet på 40-50 km/t utan att blinka höger och sakta ner vid hållplatsen. Ingen skillnad syns mellan privatbilar, taxibilar, kriminalvården och professionella idrottsmän/kvinnor med namn bak på leasingbilen.

Gärna klackhållplatser, men då måste vägen vara tillräckligt bred att en och samma bilist inte ska behöva stanna bakom samma buss 6-7 hållplatser i rad, med uppåt 30-60 sekunders ståtid per hållplats. Då skapar man bara irritation, avgaser och en stark opinion mot kollektivtrafiken som bara är "i vägen".

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 12:43:42 PM
Gärna klackhållplatser, men då måste vägen vara tillräckligt bred att en och samma bilist inte ska behöva stanna bakom samma buss 6-7 hållplatser i rad, med uppåt 30-60 sekunders ståtid per hållplats. Då skapar man bara irritation, avgaser och en stark opinion mot kollektivtrafiken som bara är "i vägen".

Eller så lägger man inte stopphållplatser på genomfartsleder. Stopphållplatser lägger man ut för att bilisterna SKA stanna bakom samma buss 6-7 gånger och nästa gång välja en annan väg, eller om annan väg saknas: lämna bilen hemma och ta bussen i stället.

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 13:06:18 PM
Eller så lägger man inte stopphållplatser på genomfartsleder. Stopphållplatser lägger man ut för att bilisterna SKA stanna bakom samma buss 6-7 gånger och nästa gång välja en annan väg, eller om annan väg saknas: lämna bilen hemma och ta bussen i stället.

Och det är här det spricker i Umeå: Bussen blockerar genomfartsleden och det finns oftast ingen alternativ bilväg att köra. :-\

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 13:39:54 PM
Och det är här det spricker i Umeå: Bussen blockerar genomfartsleden och det finns oftast ingen alternativ bilväg att köra. :-\

Vill man förbättra bussarnas framkomlighet främst med tanke på start från hållplats men inte minska bilarnas framkomlighet så mycket att de stoppas helt så kan man bredda vägen vid hållplatsen så att bussens körväg blir rak medan bilarna måste köra en liten knix runt hållplatsområdet. Med rätt utformning (refuger, vägmarkering) kan sträckan utformas så att biltrafiken måste lämna bussen företräde där hållplatsområdet slutar och körfälten löper ihop till ett. Utrymmesmässigt är en sådan utformning ingen skillnad jämfört med den traditionella hållplatsfickan, det som skiljer är att den traditionella utformningen ger biltrafiken rak körväg och företräde (eftersom ingen ändå respekterar väjningsregeln gentemot bussar) medan den ovannämnda utformningen ger busstrafiken rak körväg och företräde.

Djäknegatan i Malmö har en liknande utformning även om det där handlar om ett längre stråk med omväxlande ett och två körfält. Bussarna har en rak körväg utan sidoförflyttningar och där bussfältet upphör är det trafiken på det andra fältet som ska lämna trafiken från bussfältet företräde.

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 14:39:04 PM
Djäknegatan i Malmö har en liknande utformning även om det där handlar om ett längre stråk med omväxlande ett och två körfält. Bussarna har en rak körväg utan sidoförflyttningar och där bussfältet upphör är det trafiken på det andra fältet som ska lämna trafiken från bussfältet företräde.

Den beskrivningen stämmer även bra med de båda norrgående körfälten vid bussterminalen på Danderyds sjukhus. Där bilarnas vänstra fält slutar och går in i det högra körfältet är det tydligt skyltat att man måste lämna bussarna företräde. Där är det sällan problem. :)

Simon A

Det är rätt tydligt att bilister i Uppsala inte känner till den regeln. Var med pappa för ett tag sen när han körde 1:an och blinkade ut från en hållplats där man kommer ut direkt i det enda körfältet och nästan rakt på en rondell, mittremsan av vägen består av en trädrabatt. En övningskörare hann precis före honom utan att göra något fel men en annan bilist trängde sig förbi med kanske inte världens bästa marginaler. Hade pappa inte sett föraren hade bilen förmodligen tryckts rakt ut i träden och för att påpeka för föraren att han gjorde fel så blinkade pappa till med helljuset och som svar fick han fingret. Så många tycks inte känna till den lagen.

En annan gång när jag var med hade han 11:an och hade blinkat ett bra tag och kört fram en bit efter hållplatsen bakom Centralstation men han fick rulla sakta, om jag inte minns fel med högerblinkersen fortfarande igång, så vi pratar ett par meters rullande med blinkersen igång, för att en bil släppte över fotgängare på överggångsstället. Då kommer en bil från en hantverksfirma, kör om och kör in framför bussen och tänker köra höger in på en parkering men måste stanna pga bilen som släpper över fotgängarna. Pappa tutar till på honom och reaktionen blir först en rivstart, en tvärnit, en dörr som är på väg att flyga upp, en till rivstart och sen fingret när pappa fortsätter framåt efter att den andra bilen flyttat på sig. Ett problem i Uppsala? Svar: JA!! 

Ersa

Det där fingret får man i regel enbart av förare som tydligt gör fel själva, även om de är fullt medvetna om det. Jag brukar få se olika långfingrar 1-2 ggr/vecka av bilister i Umeå som kastar sig in i rondeller precis framför bussen som redan kör inne i den, samt ytterligare 2-3 långfingrar/vecka av bilister som inte klarar av det här med att släppa ut bussar från hållplatser. Till slut slutar man bry sig.

Axel

Förr hade alla bussar en stor dekal över halva bakrutan, som påminde om "väjningsplikten".
Läge för sånt idag?
Hjälpte det på den gamla goda tiden?

RoTe

Citat från: yngrot skrivet 20 maj 2009, 12:27:22 PM

Jag tycker ju att man gör allt för att hjälpa varandra så då brukar jag sakta in så bussen som blinkar kan köra ut..nästa gång hjälper han mig ... Varför inte hjälpa varandra???

Jag släpper ut bussar som BLINKAR. De som blinkar samtidigt som dom kör ut får man ju tvärnita för. Du måste ju förstå att jag inte kan vänta bakom varenda stadsbuss eftersom jag inte har en aning om hur lång tid stoppet tar. Jag har en egen tidtabell att hålla.

De chaufförer som blinkar i god tid som gör att jag hinner planera för att släppa dom får självklart åka före. Min trådstart handlar om dessa chaufförer som bara kör ut från hållplats utan att både blinka före och se sig om innan.

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 23 maj 2009, 12:47:49 PMMin trådstart handlar om dessa chaufförer som bara kör ut från hållplats utan att både blinka före och se sig om innan.

Kör man bara ut samtidigt som man börjar blinka begår man ett fel. Inget snack om den saken.

latmasken

Citat från: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:13:19 PM
Men rent juridiskt har ingen av parterna någon rättighet heller. Luddigt som... Men det är väl alltid den utsvängande bussen som åker på vållande till olycka?
Det finns ingen som har någon rättighet i trafiken. Lagstiftningen är skriven så att alla har olika grad av skyldigheter.
Du har ingen som helst rättighet att svänga ut från en hållplats hur som helst. Däremot så har fordonet bakom dig Väjningsplikt mot ditt fordon i linjetrafik när du blinkar ut.

Komihåg det när ni ska över gatan. Ett övergångsställe ger ingen rättighet att gå över hursomhelst. Det ska ske utan fara och risk för både fotgängare och bilist. Däremot så har fordonsföraren Väjningsplikt mot alla som är på, eller på väg ut på ett övergångsställe.

Trevlig resa och använd backspeglarna mycket!

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 11:02:34 AM
Jag hittade svaret själv, på SSS-forum:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=27554&start=40#p215210

Klackhållplatser är alltså det vi får fler och fler av i Umeå. Stillastående bussar mitt i gatan som hindrar all trafik, i kombination med ett oerhört långsamt biljettsystem. Detta leder till flertalet otroligt aggressiva omkörningar, gärna på fel sida refugerna där sådana finns:



Ja den där synen har jag sett alldeles för många gånger själv....

Men på senare tid har det kommit upp fler och fler midje hållplatser i SL området.... Ja en midje hållplats är att man lägger en busshållplats i mitten av vägen och sedan bygger man trottoarerna på båda sidor så att det bara blir ett körfält. Och så finns det hållplats kur på var sin sida körfältet... Det funkar skit bra och har inte råkat ut någon gång för en annan fordonsförare som inte vill släppa in mig i körfältet till hållplaten eller kör om innan man kommer fram. Fordonsförarna köper att det inte går att komma fram. Och ett otroligt bra system att sänka hastigheten i bostadsområden.

76

Citat från: Matte skrivet 26 maj 2009, 18:10:43 PM
Fordonsförarna köper att det inte går att komma fram. Och ett otroligt bra system att sänka hastigheten i bostadsområden.

Vet inte om era timglashållplatser ser ut på annat sätt, men de i Uppsala har en trottoar på ena sidan som är tillräckligt bred för räddningsfordon att komma förbi om en buss havererar på hpl. Vilket en hantverkare upptäckt och glatt körde förbi mig på högersidan samtidigt som jag släppte av passagerare...

Matte

#29
Citat från: 76 skrivet 26 maj 2009, 21:57:29 PM
Vet inte om era timglashållplatser ser ut på annat sätt, men de i Uppsala har en trottoar på ena sidan som är tillräckligt bred för räddningsfordon att komma förbi om en buss havererar på hpl. Vilket en hantverkare upptäckt och glatt körde förbi mig på högersidan samtidigt som jag släppte av passagerare...

Ja då är Uppsalas timglas hpl/midje hpl annorlunda byggda. Det går väll med barnvagn att komma förbi på någon av sidorna. Dom hpl som jag sett är byggda med kantsten ut från den ordinarie trotoaren och så står det hpl kurer på bådasidor. Och skulle någon stjärna försöka köra förbi så han han/hon garaterat ett hål i oljetråget när dom ska klättra över trotoarkanten med en standard bil. Men däremot så skulle det bli knas om en buss havererade på en sådan hpl och ett räddningsfordon vill komma förbi.

Dom hpl som jag trafikerar ofta som är av midje typ gillar jag. Har under dom 1-2 åren jag kört aldrig haft nått strul. Däremot med hpl lägen som är utbyggda till samma körbana och inte har en hpl ficka är det ofta problem. Antingen med idiot omkörningar eller bilar körandes på felsida refugen. värsta/sämsta hpl är nog Ribby i Västerhaninge och rikting mot Stationen på SL linje 843, 846, 847, 893 & 897. Där ligger hpl läge i körbanan och ligger också i en höger kurva och trafiken har ett välldigh högt tempo. Och där saknas refug så att det är fritt att göra omkörning om bussen står på hpl. Det olyckliga är att just den hpl så har vi hålltid så ibland blir man ståendes lite längre om man är tidig.