En dag på jobbet ("Bildreportage")

Startat av Jonas M. Bobjörk, 28 december 2007, 22:40:53 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Skalman

#15
Trevliga bilder och reportage från vardagen!  :)

Vad är den blå dosan med två lampor och ett vred? Ser för illa ut, man kan
lätt tro att vi tagit steget tillbaka till 1960-talet. Hualigen!

Joachim Wansölin

Citat från: Skalman skrivet 29 december 2007, 15:13:15 PM
Trevliga bilder och reportage från vardagen!  :)

Vad är den blå dosan med två lampor och ett vred? Ser för illa ut, man kan
lätt tro att vi tagit steget tillbaka till 1960-talet. Hualigen!

Är enligt tidigare inlägg i tråden en SMS-biljettläsare (Eller en del av? Var sittter själva läsaren?) Hur en sån funkar rent tekniskt vore skoj att få veta.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 29 december 2007, 10:00:15 AM
Hur kan du byta bort en ren buss med fungerande skyltbelysning (4705) till en skitig buss med halvtrasig skyltbelysning (6115)??

Undrar
Bengt

Som någon annan mycket riktigt påpekar så bytte jag av en förare som körde runt i 6115. Var alltså tvungen att lämna min fina buss med luftfjädrad stol och grejer, mot 6115 som skakade så man inte ens kunde ha stämpeln i därför avsedd hållaren. 4705 bytte jag ju till mig. De fick 6111 av mig och jag fick en helt nytvättad 4705. Bra byte :)

Citat från: Skalman skrivet 29 december 2007, 15:13:15 PM
Trevliga bilder och reportage från vardagen!  :)

Vad är den blå dosan med två lampor och ett vred? Ser för illa ut, man kan
lätt tro att vi tagit steget tillbaka till 1960-talet. Hualigen!

Det är en del av den optiska läsaren för SMS-biljetten.
Själva avläsaren sitter bredvid Accessläsaren, dvs bakom den stora grå accessdatorn.

Dan Henriksson

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 17:09:16 PM
Som någon annan mycket riktigt påpekar så bytte jag av en förare som körde runt i 6115. Var alltså tvungen att lämna min fina buss med luftfjädrad stol och grejer, mot 6115 som skakade så man inte ens kunde ha stämpeln i därför avsedd hållaren. 4705 bytte jag ju till mig. De fick 6111 av mig och jag fick en helt nytvättad 4705. Bra byte :)

Jag har åkt med några av Lidingös 611x-vagnar på 73:an och det var inte kul! Man kan tro att de ska falla i bitar när som helst!

Trevligt reportage från ditt första arbetspass på egen hand - lycka till i fortsättningen!  :)

/Danne

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 29 december 2007, 00:08:48 AM
Spårvagnen utgör tåg på järnvägen som kallas Lidingöbanan, att det ska vara så knepigt. ;)

Lidingöbanan: Spårvagnar på järnväg?
Roslagsbanan: Järnvägsvagnar på smal järnväg?
Saltsjöbanan idag: Tunnelbanevagnar på järnväg?
Saltsjöbanan i framtiden: Spårvagnar på järnväg?
Samtidigt påstår SL att spårvägar och spårvagnar inte finns i SL:s regi...? Då förstår jag!  ;)

Bengt Lindstein

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 17:09:16 PM
Som någon annan mycket riktigt påpekar så bytte jag av en förare som körde runt i 6115. Var alltså tvungen att lämna min fina buss med luftfjädrad stol och grejer, mot 6115 som skakade så man inte ens kunde ha stämpeln i därför avsedd hållaren. 4705 bytte jag ju till mig. De fick 6111 av mig och jag fick en helt nytvättad 4705. Bra byte :)

Tack för svaret, då klarnar det, trodde nämligen att man kunde byta buss på linjen till den som var helast/renast.

Mao jag trodde du kunde ha kört linjen med din rena/hela buss och den chaufför du byter med tar med sig sitt halvtrasiga smutsiga skrammlande fordon tillbaka till garaget.

Hälsar
Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 30 december 2007, 09:46:02 AM
Tack för svaret, då klarnar det, trodde nämligen att man kunde byta buss på linjen till den som var helast/renast.

Mao jag trodde du kunde ha kört linjen med din rena/hela buss och den chaufför du byter med tar med sig sitt halvtrasiga smutsiga skrammlande fordon tillbaka till garaget.

Hälsar
Bengt

Men det är ju inte säkert att den avbytte föraren skulle till garaget. Han kanske bara skulle ha en kort kafferast. Dessutom är det ju inte bara att hålla kvar i ratten om man råkat få en bra buss. Om den då hamnar i ett längre omlopp än tänkt från början kanske den inte är tankad för det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Lindstein

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2007, 09:55:59 AM
Men det är ju inte säkert att den avbytte föraren skulle till garaget. Han kanske bara skulle ha en kort kafferast. Dessutom är det ju inte bara att hålla kvar i ratten om man råkat få en bra buss. Om den då hamnar i ett längre omlopp än tänkt från början kanske den inte är tankad för det.


Tack för informationen Staffan.

Man lär sig alltid något nytt här på forumet  :)

Hälsar
Bengt

Jonas M. Bobjörk

Som Sävenfjord påpekar så går bussarna i olika omlopp. Bussen jag tog ut, 4705, hade sitt, och 6115 som togs ut några minuter före min har sitt. Så bussen har ett omlopp den ska åka, men förarna har sina tjänster. Föraren som jag löste av hade haft rast, jag tog en rast, och föraren jag löste av hade haft rast och skulle sen köra nånstans på Lidingö.

Omloppstiderna är viktiga. En dag tog jag och handledaren ut en buss som hade 19-timmarsomlopp.
Dock fick den bytas under dagen då etanolvagnar inte kan gå så länge utan risk för soppatorsk.

Yujin Zhang

CitatOmloppstiderna är viktiga. En dag tog jag och handledaren ut en buss som hade 19-timmarsomlopp.
Dock fick den bytas under dagen då etanolvagnar inte kan gå så länge utan risk för soppatorsk.

Konstigt, jag har titta genom Hornsbergs rangeringslista några månader sen och där står det:
53xx-vagnar får rulla 14 timmar
7300-7304 får rulla 17 timmar
MaxCi får rulla 19 timmar

???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Yujin Zhang skrivet 31 december 2007, 15:20:59 PM
Konstigt, jag har titta genom Hornsbergs rangeringslista några månader sen och där står det:
53xx-vagnar får rulla 14 timmar
7300-7304 får rulla 17 timmar
MaxCi får rulla 19 timmar

???

Det är ju egentligen inte tiden som är viktig utan hur långt bussen rullar. Det kan mycket väl vara så att Lidingös etanoler hinner köra längre sträcka på 19 timmar än Hornsbergs.
Ofta är det väl trial and error som ligger bakom sådana här föreskrifter. Givetvis får inte heller Hornsbergs MaxCi soppatorsk efter exakt 19 timmar men erfarenhet har lärt att om man sätter 19 timmar så är man på den säkra gränsen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Maven

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 23:23:05 PM

Kör sedan tillbaka till Ropsten och har en liten paus. Besöker bekvämlighetsinrättningen och när jag kommer ut möter jag föraren jag skall lösa av på 73:an. Han har också kommit tidigt. Knallar ut till hans vagn, 6115, och kliver in i den, tillsammans med en hög passagerare och rullar iväg, efter att ha ställt in 106,7 på radion, och inväntat avgångstid.

6115 vid Karolinska Sjukhuset.

Ja, sen körde jag ett antal varv på 73:an innan jag parkerade den i Aga.

Trevligt! 6115 var f.ö. den första buss undertecknad körde i linjetrafik. Jag blir lite avundsjuk på de som hunnit köra allt trevligt som fanns innan OmniCity kom... Men nån gång ibland hade jag i alla fall tur och fick ratta 6548. :)